Publisert 26. oktober.2016 av

Bare føtter på et kaldt og nakent gulv er ikke blant vinterens gleder. Det ser det ut som mange har innsett, for skal vi tro ekspertene, finner flere og flere lykken med tepper på gulvene.

 

– Steng kulden ute med varme og vakre gulvtepper!, oppfordrer Bjørn Wibe hos Teppeabo.

 

Han påpeker at tepper i stua gjør det varmere både fysisk og estetisk, i tillegg til at det demper lyder. Bjørn Musum hos Musum interiør er også klar i sin tale:

 

– På høsten og vinteren er det en drøm å tråkke ned på et varmt og mykt teppe. Det er kaldt både ute og inne, og tepper er helt nødvendig for å få et lunere og varmere rom, sier han.

 

Les mer om interiør på Botrend.

Selger mer

Det har lenge vært mange nakne gulv rundt i norske hjem. Nå er teppene på full vei inn igjen.

 

– Vi har økt salget veldig på tepper til hjemmebruk i det siste, bekrefter Jannicke Sveen hos INTAG.

 

Les også: Slik jobber interiøragenten som har Slottet på kundelisten.

 

Gulvtepper gir varme og mykhet i rommet. Teppe fra Vintage-kolleksjonen til Teppeabo. FOTO: TEPPEABO

 «Hot» med viskose

Ifølge Sveen er viskosetepper og tyngre ulltepper populært for tiden.

 

– Det går mye av flotte viskosetepper, som har en overflate med mye liv. Det vil folk ha på soverom og andre steder man ikke griser så mye. Det er også populært med tyngre ulltepper, sier hun.

 

Les også: Slik velger du rett dyne til vinteren.

 

Hos Teppeabo går det også mye ull. Men de merker og økt interesse for tynne, vevde bomullstepper.

 

– Ja, det går mye tynne bomullstepper nå, særlig fra en kolleksjon der det er brukt et helt spesielt garn, som gir ekstra myke og luksuriøse tepper. Folk ønsker litt luksus hjemme, sier Bjørn Wibe.

 

 

En ny og forbedret viskosefiber, Tencel, gjør at teppet tåler mer. Dette er fra Jacaranda, ført av INTAG i Norge. FOTO: INTAG

Skaper helhet med farger

Jannicke Sveen ser også at det kommer mer farger i teppene.

 

– Det har blitt vanligere med mer farger – at man for eksempel plukker opp fargene fra gardiner eller andre tekstiler i teppet. Det binder rommet sammen og skaper helhet, forklarer hun.

 

Du kan få tepper i alle slags størrelser, former og farger, med lang eller kort luv, i ull, bomull, viskose. Og finner du ikke det perfekte avpassede teppet, kan du få måltilpasset ditt eget drømmeteppe.

 

Tykke ulltepper gjør susen på vinteren. Dette teppet fra Jacaranda er godt for kalde føtter. FOTO: INTAG

Les flere saker på Botrends forside

 

Tips oss gjerne her, og følg oss på Facebook og Instagram.

Teppeabo selger mye fra sin Vintage-serie; tynne, vevde tepper i en unik chenille-kvalitet. FOTO: TEPPEABO
Publisert 26. april.2017 av

Designikoner er som kjendiser, de dukker opp overalt der kameraet er tilstede.

 

7-eren designet av Arne Jacobsen i 1955, Y-stolen designet av Hans J. Wegner i 1949 og Plastic Chair som ekteparet Charles og Ray Eames designet i 1950, har alle tre for lengst fått plass i designhistoriens ”Hall of fame”.

 

Les mer om dansk design

 

Samtidig er de i full produksjon, og markedsføres som de heteste designobjektene fra sine produsenter.

Det handler om den gode historien

Det er flere en disse godstolene som har plass på designikonenes A-liste, men vi gikk til Dr. Denise Hagströmer, designhistoriker og senior kurator i avdeling for design og kunsthåndverk ved Nasjonalmuseet, med disse tre for å høre om bakgrunnen for denne sterke beundringen.

 

Lars Backer - den glemte kjendisen i norsk arkitektur

 

- Dette har mye å gjøre med de unike og visjonære kvalitetene stolene hadde da de kom. Historien er blitt hengende ved dem som en verdifull fortelling som handler om nytenkning, å være først med noe, å påvirke.

 

Selvforsterkende effekt

Men hva er det som gjør at vi velger disse gamle traverne om og om igjen?

 

- Stolene kjennes igjen rundt om i verden, så de forsterker sine egne myter og genererer oppmerksomhet. Hele denne prosessen er selvforsterkende, forteller Hagströmer.

 

Ved siden av medienes anerkjennende omtale og at museer har tatt dem inn i sine samlinger, legger hun også vekt på de kommersielle kanalenes sterke påvirkningskraft.

 

- Produsenter og møbelhandlere har, gjennom tiår, utnyttet vår tørst etter disse kult-objektene, i tillegg til alle andre aktører i denne prosessen som har medvirket til idealiseringen av den gyllene epoken for dansk og amerikansk design som disse stolene representerer.

DSW, eller Plastic Chair, er en spisestol i formpresset plast, designet av Charles og Ray Eames i 1950.
Wishbone Chair, eller Y-stolen, er antagelig den danske møbeldesigneren Hans J. Wegners mest berømte verk.
Series 7, eller 7-eren, er en spisestol i formpresset finér som ble designet av den danske arkitekten og designeren Arne Jacobsen i 1955.

Modellstatus

Det er mange grunner til at noen bryter gjennom lydmuren og fanger allmenhetens interesse slik som disse tre stolene har gjort. Som designhistoriker, forsker og kurator er Hagströmer kritisk til en kanonisering, selv om hun innrømmer og ha bidratt til å forsterke statusen.

 

Les også: Åtte lekre spisestuestoler

 

- Å sette ikonstempel på ett objekt, plassere det på en liste av “god design” sammen med andre “genierklærte” artefakter, er jeg skeptisk til. Disse artefakter hylles, eller nesten “tilbedes” med uforholdsmessig mye oppmerksomhet. Stolene er definitivt supertydelige, de er som gjenkjennbare silhuetter, som signaler eller tegn - det skal formgiverne ha ros for. Men, det som fasinerer meg aller mest er den aura som omgir disse stolene, og de symbolverdiene de har fått.

 

De unges valg

Deler de unge denne den sammen fasinasjonen?

 

Falke Svatun er industridesigner og en av de få unge og lovende norske designerne som er håndplukket til å stille ut sitt nyeste bidrag på verdens viktigste designevent i Milano nå i april. I likhet med mange unge nordmenn har han ikke noe spesielt forhold til disse ikonene.

 

- Jeg kunne godt hatt alle tre i mitt hjem, men hadde heller gått for noen eldre varianter, spesielt ved tanke på Plastic Chair som pleide å være støpt i glassfiber, ikke plast. Jeg har også sett en del eldre 7'ere som har hatt en annen utførelse og finish. De er i en helt annen klasse enn de nye som spyttes ut i dag.

Designhistoriker Denise Hagströmer. Foto: Robert Connolly

Godt valg!

Det hender at designinteresserte nordmenn beskyldes for å være litt fantasiløse i valg av designmøbler til hjemmene sine. Men, så lenge de velger kvalitet er det ok for Falke Svatun.

 

Han tror valgene skyldes at nordmenn historisk sett har en svakere tilknytning til design, og derfor velger trygge møbler som resten av verden først har gått gode for.

 

Les også: Verdens første designhotell fra Arne Jacobsen

 

- Ikke at det er feil når det er møbler av så høy kvalitet. Heller disse enn mye annet ræl som lages nå, eller enda verre, kopier, avslutter han.

Series 7

Series 7, eller 7-eren, er en spisestol i formpresset finér som ble designet av den danske arkitekten og designeren Arne Jacobsen i 1955.

 

Han lot seg inspirere av kroppens konstruksjon, og studerte den perfekte balansen mellom støtte og komfort i designprosessen.

 

Derfor er ryggen akkurat så sterk at den gir nok støtte og avrundet for å gi god komfort. Setet har myke og avrundede kanter, slik at det støtter uten å presse.

 

Plastic Chair

DSW, eller Plastic Chair, er en spisestol i formpresset plast, designet av Charles og Ray Eames i 1950.

 

De hadde lenge eksperimentert med både finér og aluminium, med tanke på å lage en stol som var formet etter kroppen vår. Men etter mye prøving og feiling, endte de til slutt med å presse skallet i glassfiber.

 

Stolen er fremdeles i produksjon, men blir ikke lenger støpt i glassfiber.

 

Wishbone Chair

Wishbone Chair, eller Y-stolen, er antagelig den danske møbeldesigneren Hans J. Wegners mest berømte verk.

 

Spisestolen ble designet i 1949, og har vært i kontinuerlig produksjon siden 1950.

 

Stolen lages i tre og med håndvevd sete av mer enn 120 meter papirtau.

Industridesigner Falke Svatun

Les mer på Botrends forside her

 

Gi oss gjerne tilbakemelding, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

Les mer

3 enkle måter å pynte med egg

Påsken er høytid for krim, ikke drama.

Publisert 26. oktober.2016 av Fanny Dehn Arvesen

Et gufs av påske Påske og etterlengtede fridager med familien, kanskje i fjellet. Da jeg var barn var det selvsagt at påsken ble tilbragt på hytta til Kjell, en sjarmerende fjellhytte vi leide hvert år. Obligatoriske aktiviteter som skitur til Bakkestølen, påskeskirenn hos Valens, hvit solkrem på nesen etterfulgt av fregner som jeg hatet, scootertrekk og snørekjøring ble gjentatt år etter år.

Les mer

Fra oppveksten av husker Vibeke Skar (34)  godt påskeferiene på hytta. – Noe av pynten var nostalgisk og fin, mens resten var ting vi hadde laget opp gjennom, forteller hun. Selv glemmer hun aldri da broren kom hjem med verdens kuleste kylling som han hadde laget i barnehagen. – Det var en rockekylling med store føtter og gitar, sier hun og ler. Hjemme hos designeren i Lommedalen i Bærum er nok påskepynten litt «forfinet» – Vi har det ganske så striglet og minimalistisk, men

Les mer
Annonse

 – Design for Flere, det er det vi vil gi kunden, smiler Anne Kathrine Sandbrekke (50), eier og daglig leder av den hyggelige designbutikken midt i Sandvika. – Vårt utvalg skal gi varig glede for øyne og hjerter, men også ha en funksjon som gjør at interiøret blir en del av hjemmet, tilføyer Elisabeth Hjertø Høidahl (47), som eier og driver butikken sammen med Anne Kathrine.  Den lokale, lille designdrømmen ble til virkelighet for drøyt to år siden. Design for Flere har et svær

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland