Publisert 28. oktober.2016 av

Vi har alle vært der.

 

Jeg vet ikke helt hva som utløste det. Kanskje fordi vi nærmer oss helt ferdig i stue – hurra! – har jeg brukt mye tid på å tenke på innredning; hva som skal stå hvor, hva vi har og hva vi trenger.

 

Jeg tror dessuten også at jeg lider av akutt høstblues.

 

Les flere saker fra Fanny her

 

Et personlig hjem

De siste ukene har regnet preget hver-dag-en, og det har det blitt mye tid inne.

 

Og når man er inne, ser man naturligvis hjemmet sitt fra innsiden. Vi gjør liksom alt vi kan for å trives inne om høsten, kanskje for å kompensere for tapet av vitamin D og tiden vi har blitt vant til å tilbringe ute.

 

For meg er det en tung overgang.

 

Så! Med formål om å skape et personlig hjem, har jeg kommet frem til at for meg er en kombinasjon mellom gammelt og nytt riktig. Selv om kataloghjemmene ser fantastiske ut, er jeg ikke sikker på hvordan de ville være å bo i.

 

Fanny: Fornuft eller følelser - om å bli et praktisk menneske

 

Den perfekte kommoden

Det startet i forrige uke. Ganske plutselig, ikke helt upåvirket, kom jeg på hva som manglet i livet mitt.

 

Selvsagt! En kommode. Og ikke en hvilken som helst kommode.

 

Nei, det var en av disse gamle kommodene i furu med beslag i messing. Sånn som mamma og pappa har hadde, helt til jeg malte den hvit. Der røk altså sjansen for å skaffe meg en slik hjemmefra.

 

Hylle til besvær - Kompromisser og innredning av et felles hjem

 

En gammel kommode - kupp på Finn. FOTO: FANNY DEHN ARVESEN

Våken om nettene

Å begi seg ut på søk etter gammel kommode på Finn.no gir 656 overveldende treff. Når du egentlig (dessverre) heller ikke er spesielt glad i antikviteter, er du på dypt vann.

 

Men den kommoden…. den holdt meg våken om nettene. Jeg måtte ha en sånn.

 

Det var det siste jeg tenkte på før jeg la meg og det første jeg sjekket når jeg våknet. Med autovarsling på.

 

Også fant jeg en, som var solgt. Og som jeg nektet å akseptere. Det innbar flere e-post, SMS og telefonsamtaler – fra mitt eget og andres nummer. Den kommoden….

 

Jeg er sikker på at jeg ville ha kjørt til Trondheim og hjem igjen, på samme dag.

 

Disse hang-upsene blåser som regel over, etter en stund. Men langt fra alle. Og fordi en slik kommode også kunne representere arv og personlighet, ble det en slags misjon å skaffe seg en sånn. 

 

Les saker om årets interiørtrender

 

Originale beslag som lett kan byttes. FOTO: FANNY DEHN ARVESEN
Nye beslag, lik de originale i barndomshjemmet. FOTO: FANNY DEHN ARVESEN

Bingo i Lier

Etter å ha allierte meg med andre øyne, fant jeg et potensiale i Lier. Et røverkjøp til en billig penge, i nærheten som jeg kom til å si at jeg skulle ha før jeg hadde sett kommoden. I ren desperasjon.

 

Det ble ambivalent. På turen til røk servostyringen på bilen, men kommoden… den var innen rekkevidde.

 

Forventningene var opplagt skyhøye, så det ble en real nedtur da jeg kom frem til riktig adresse og så kommoden min stå på utenfor huset.

 

Ikke like magisk live, men heller ikke noe spesielt å sette fingeren på. Og i og med at jeg allerede hadde kjøpt den gamle kommoden, og fordi servon røk, tok jeg den med meg. Så det ikke hadde vært forjeves, liksom.

 

På vei tilbake husket jeg hvorfor jeg (dessverre) ikke er så glad i antikviteter. Det er lukten. Som ikke lukter som vår lukt. Litt gammelt, kanskje.

 

Og fordi jeg slukøret måtte innrømme at jeg kanskje ikke var helt fornøyd med kjøpet, relativt impulsivt, skapte jeg meg en ny hang-up: Kom den gamle kommoden med en gammel, ukjent gjenboer tro?

 

Tåpelig overtro, skuffelsen og andre omstendigheter gjorde at kommoden ble liggende i bilen uten servo i en hel uke. Mens jeg fortsatte søket på Finn.

 

Rart er det, at gresset sjelden er grønnere på den andre siden. For en ny kommode, kanskje den kommoden, glimtet med sitt fravær.

 

Pusset kommode, med en noe ukjent lukt. FOTO: FANNY DEHN ARVESEN
Inspirert av min venninnes kommode. FOTO: FANNY DEHN ARVESEN

Endelig min

Da vår kjøpmannsdisk ble solgt – for den var nå en av kommodene til salgs på Finn, ble den antikke kommoden i bilen uten servo, med mulig ånd på, båret ut til besiktigelse.

 

Potensiale? Absolutt – til min store overraskelse.

 

Med litt frisk luft, eddik, trelim til bena, nye beslag og kjærlighet tror jeg helt sikkert at dette kan være ”den kommoden”, den som minner meg om barndom og som står i kontrast til den moderne, danske designstolen jeg allerede har planlagt at skal stå nede i gangen ved siden av.

 

Er det ikke fjollete, og fint, hvilke behov man skaper for seg selv?

 

Og at livet av og til kan handle om så enkle ting som en antikk kommode?

 

Da tror jeg at man har det fint, i verden.

 

Les flere saker på Botrends forside

 

Tips gjerne Botrends redaksjon eller til Fanny - og følg oss på Facebook og Instagram @botrend.no

 

Publisert 21. november.2016 av

Det danske møbelselskapet Sofacompany har på kort tid etablert seg som en suksess i Norge.

 

Firmaet satser, og har skapt sin suksess, på egen nettbutikk der de lover lekker design til konkurransedyktige priser, levert direkte på døren.

 

Med denne strategien tar de opp konkurransen med de etablerte møbelkjedene.

 

- Vi dropper en rekke mellomledd ved å satse på nettbutikk. Derfor kan vi holde kostnadene nede, og etablere oss raskere, forklarer Bjørn Bjerga, partner og leder for Sofacompany i Norge.

 

Bolina-søstrenes suksesshistorie

 

Klassisk dansk design. FOTO: SOFACOMPANY
Merete Ljungqvist og Bjørn Bjerga i Sofacompany. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG

Fabrikk i Vietnam

 

Selskapet ble etablert i 2012 av danske gründere Christopher og Cathrine Rudolph.

 

Bjerga, som på dette tidspunktet jobbet som innkjøps- og sortimentsansvarlig i en annen etablert møbelkjede i Norge, kjente ekteparet Rudolph, blant annet via fabrikken de to danskene eier i Vietnam.

Rudolph oppnådde raskt suksess med nettbutikken i Danmark, og i 2015 ble Bjerga spurt om å åpne butikken i Norge.

 

- Det har jeg aldri angret på, smiler han.

 

Nå skal sofa og gardiner være i velur

 

Selv om første showroom ble åpnet i Stavanger, der Bjerga er bosatt, kom det raskt inn mange bestillinger fra Østlandet.

 

Det var mange som våget å bestille varer basert bare på bildene de så, men Bjerga tenkte på alle de som da ville kjøpe om de også fikk se møblene og ta på stoffene samt prøve sittekomforten.

 

- Vi måtte til Oslo-området, det var helt klart. Og valget falt på Sandvika som er veldig sentralt, sier han.

 

Nå har firmaets andre showroom i Norge lokaler på Leif Tronstads plass rett ved togstasjonen.

 

Les mer om interiør på Botrend her

 

Her henger Insta-poster og tilbakemeldinger fra kunder. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG

Økning i netthandel

Møbel- og interiørbutikkene i faghandelsbransjene omsatte for over 30,5 mrd. kroner i 2015, en økning på 5,6 prosent fra 2014.

 

Inkluderes også netthandelen var økningen på 6,6 prosent, ifølge bransjeorganisasjonen Virkes siste statistikk.

 

Nordmenn omtales ofte som europamestere i netthandel.

 

I 2015 hadde møbel- og interiørbutikkene som hovedsakelig driver handel via internett eller postordre, en omsetning på om lag 865 MNOK. Dette er 57,6 prosent mer enn i 2014.

 

Den totale netthandelen med møbel- og interiørvarer er nok større enn hva dette tallet viser, siden flere butikker som selger via fysiske butikker, også driver netthandel samt at det også handles fra utenlandske nettbutikker, opplyser Virke i sin seneste statistikk.

 

De 6 største kjedene i møbelhandelen tar hånd om 84 prosent av omsetningen, der IKEA alene står for 37 prosent av markedet.

 

 

Kontroll og frihet

Ifølge Bjerga er det mange fordeler med forretningsmodellen basert på nettbutikk, også på kontrollen de kan ha og friheten det gir.

 

- Med egen fabrikk i Vietnam og egne designere i Danmark, betyr det at vi kan utvikle morsomme varer uten at de trenge å koste tre månedslønner. Vi kan også ligge litt foran i trendbildet, våge andre fargevalg og innhente beste kvalitet på tekstiler. Det kan vi fordi vi sparer på å ikke ha store lagre eller høye personalkostnader, forklarer han.

 

Mette Hay vokste opp i foreldrenes butikk

 

Møblene lages i Vietnam. FOTO: SOFACOMPANY

 

Dansk design

Målgruppen for Sofacompany er unge kjøpere som er over gjennomsnittet opptatt av interiør.

 

Det danske designet vil alltid ligge i bunn.

 

Dansk design  er de mest trendy og populære varene i det norske interiørbildet, og har vært det en god stund.

 

Her shopper du design og interiør i København

 

Markedsføres på sosiale medier

Med et selskap basert på nettbutikk, er det også på internett at markedsføringsbudsjettet brukes.

 

- Vi har ikke de store musklene som andre store kjeder har, så derfor må vi bruke andre metoder. Jungeltelegrafen er en stor kilde til markedsføring for oss, og bloggere har mye makt. Det aller beste er når enblogger finner oss uten at vi har funnet dem først – det syns vi er stas, sier Bjerga.

 

Foruten bloggere er det de sosiale medier som er Sofacompanys viktigste markedsføringskilder.

 

- Vi satser på god og personlig service og måler kundetilfredshet på hver eneste ordre. Det er megaviktig for oss at vi har tillit og et godt rykte.

 

Les mer på Botrends forside

 

Tips gjerne Botrend-redaksjonen her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

 

Les mer

Da huseier, som ønsker å være anonym, tok kontakt med arkitekt for å få et skreddersydd hjem på Billingstad som passet familien på fem, tegnet arkitekt Lars Lantto i Askim Lantto arkitekter tre skisser.  

Les mer

Lag din egen vinterkrans

Damene fra Barbeinthagen viser deg hvordan.

Publisert 28. oktober.2016 av Bettine Nicotra

– Hvordan ser din favorittkrans ut? – Åh, den er ... Jeg liker kranser med naturlige materialer. Den skal se hjemmelaget ut, være rufsete og bugnende. Jeg liker også helt enkle, spinke kranser, sier forfatter Kari Nygaard (45). Hageentusiasten er på vei hjem for å lage kranser. Hun har nemlig fått inn noen bestillinger fra venner og kjente, slik hun pleier å få på denne tiden av året. Men hun har ikke holdt på med kransebinding hele livet. Nei, interessen for hagearbeid, og

Les mer
Annonse

 – Hvis vi kan hjelpe deg å skape hjerterom i stedet for utstillingsrom, har vi gjort noe riktig. Velg personlig design, design som skal følge deg i livet, som vokser med deg og ikke fra deg. Vi tilbyr produkter med en historie.  For Ingvild Rogndokken Alvir (47), daglig leder av interiørperlen Ask Interiør, er jobb en lidenskapelig livsstil – eller omvendt.  – Vi åpnet for to og et halvt år siden, det har vært innholdsrike år og en fantastisk mottagelse her i Asker. Vi er nå s

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland