Publisert 01. november.2016 av

- Ideen bak Livvin oppstod den dagen jeg gikk glipp av «drømmekjøperen», sier daglig leder i Livvin.

 

I september fylte tjenesten som beskrives som et brukerstyrt bolignettverk, ett år. Siden oppstarten har totalt ca. 1.300 boliger vært innom tjenesten som er utviklet Refsdal selv og kolleger fra Schibsted.

 

- Drømmekjøperen kjøpte naboleiligheten til en pris langt over det jeg hadde forventet å få for min egen som både er litt større og litt finere. Jeg prøvde også å selge min egen noen uker senere uten hell, sier Refsdal.

 

- Da slo tanken meg at hadde kjøperen visst at jeg vurderte å selge min leilighet, eller at den ville komme til salgs om en til to måneder, ville han nok kjøpt min istedenfor naboens.

 

Løsningen ble å lage en digital plattform hvor boligeiere og boligkjøpere får bedre tid til å planlegge et eventuelt kjøp eller salg. 

 

Få siste nytt fra boligmarkedet her.

 

Noe annet enn Finn.no

Livvin er gratis å bruke og skal være boligbransjens svar på LinkedIn. Schibsted, som også eier Finn.no, er største eier. Bergens Tidende har tatt den initiale investeringen i prosjektet som drives i tett samarbeid med Bergens-avisen og Stavanger Aftenblad.

 

Men i motsetning til Finn.no som baserer seg på boliger som er til salgs, skal Livvin vise hva som kommer for salg. Neste uke, om noen uker, eller et halvt år.

 

 

Daglig leder i Livvin, Karsten Refsdal. FOTO: PRIVAT

Les også: Tomtemangel i Asker og Bærum.

 

Den skal sette brukeren i sentrum og hindre at boligbransjen opplever at smarte startups utkonkurrer markedet. Slik som Spotify, Netflix og Popcorn Time har forsynt seg i sine respektive markeder. Livvin skal sikre at Schibsted har en sterk posisjon også i fremtidens boligmarked, ifølge Karsten Refsdal.

 

En av konkurrentene, SeMinBolig, baserer seg også på samme grunnprinsipp. Nå skal brukerne selv være i førersetet, og begge prosjektene er eksempler på en spennende digital utvikling i bransjen, mener forbrukerrådgiver i Norges Eiendomsmeglerforbund, Carsten Pihl.

 

Les også: Nå vil alle både eie og leie hytte på fjellet.

 

På Livvin skal man kunne se hvilke boliger som kommer for salg.
Denne hytteeieren kan teste om markedet er interessert i hytta.
I Oslo-området fungerer tjenesten godt med flere objekter, ifølge Karsten Refsdal.

- En spennende tjeneste

-Livvin og SeMinBolig gjør omtrent det samme, og det er en spennende tanke å kunne vise frem boliger som kommer for salg, sier Pihl.

 

- Slik får man som boligkjøper bedre muligheter til planlegging. Men om forbrukerne vil ha dette, gjenstår å se. Foreløpig bærer det preg av å være i startfasen, så det blir spennende å se hvordan dette utvikler seg over tid.

 

Han snakker daglig med boligkjøpere som etterspør informasjon, eller mangelen på sådan. Ettersom både Livvin og Se Min Bolig retter seg mot privatpersoner, stilles det ingen krav til informasjon om boligen - i motsetning til når eiendomsmeglere annonserer. Det bør det imidlertid gjøres, mener Carsten Pihl. 

 

 

Forbrukerrådgiver Carsten Pihl. FOTO: NEF

- Det er viktig at forbrukeren klarer å skille mellom hva som er hva, og derfor bør alle slike tjenester ha en plan for hvordan slik informasjon gis. Og hvordan disse opplysningene blir sikret på en god nok måte.

 

Les også: Gode råd til deg som skal kjøpe på prospekt.

 

- Fungerer godt i Oslo

Ifølge daglig leder og gründer bak Livvin, Karsten Refsdal, skal man altså nå flere potensielle kjøpere gjennom den nye tjenesten. Her kan dialogen om et mulig boligsalg starte, og blir det salg - oppfordres man til å benytte seg av eiendomsmeglere eller advokat.

 

Per i dag har det vært størst brukerutvikling i Oslo og omegn. Omtrent halvparten av de registrerte brukerne og boligene hører til her. På sikt er målet at tjenesten skal vokse utover landegrensene, men først må den fungere i Norge.

 

- Vi må tilby et volum som gjør det interessant for dem som er på utkikk etter bolig i dag, å undersøke hva som kommer til salgs de neste månedene. I Oslo-området ser vi indikasjoner på at tjenesten fungerer godt basert på det volumet vi har i dag med rundt 500 boliger. Vi har ikke satt oss noe konkret mål hva gjelder antall boliger og eller medlemmer, men vi har løpende nøkkeltall for å se om tjenesten fungerer tilfredsstillende for brukerne.

 

Les også: Salget av nye boliger fortsetter å øke.

 

Carsten Pihl mener vi går en spennende tid i møte; både som boligkjøper og som selger.

 

- En ting er sikkert, og det er at slik boligsalg har vært frem til nå, kommer til å endre seg litt. Det skjer mye innenfor digitalisering og vi ser to klare trender: En del vil gjøre mer selv, og der ligger Livvin og Se Min Bolig. Mens andre er på motsatt side: De betaler seg ut og orker ikke å forholde seg til alt. Det er litt som å få matkasser levert på døren.

 

Les mer på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Husk at du kan følge oss på Instagram og Facebook under Botrend.no

Publisert 15. februar.2017 av

Det siste året har prisen på hytter i fjellet steget med 5,5 prosent, viser ferske tall fra Eiendom Norge.

 

De stedene hvor det ble solgt flest hytter er Trysil, Ringsaker (Sjusjøen), Krødsherad og Sigdal (Norefjell). I Trysil selges det opp mot åtte hytter i uka, og Botrend har tidligere skrevet om svært stor interesse for hytter på Sjusjøen og Skeikampen.

 

Men de dyreste hyttene som ble solgt ligger i Flå, Øyer og Sirdal. I Flå er det hytter knyttet til Høgevarde som trekker prisene opp.

 

Les også: Hytter vi digger på Instagram

Alpinhytter øker mest

Oversikten til Eiendom Norge viser at det er hyttene knyttet til alpinanlegg, ikke langrennshyttene, som øker mest. Alpinhyttene har økt med 6,3 prosent, mens hytter der det er gode muligheter for langrenn har økt med 4,0 prosent.

– Hyttemeglerne har det siste året gitt tilbakemelding om høy aktivitet og stor etterspørsel etter fjellhytter. Prisene for fritidsboliger på fjellet har steget med 5,5 prosent det siste året, og vi forventer at den positive trenden i markedet vil fortsette utover vinteren, sier administrerende direktør Christian Vammervold Dreyer i Eiendom Norge.

 

Les også: Laftet hyttedrøm på Hafjell

 

Raskere salg

Statistikken viser også at det nå tar 107 dager i snitt å få solgt en fritidsbolig, seks mindre enn for 12 måneder siden. I Vestre Slidre er salgstiden helt nede i 44 dager, mens Hemsedal er tregest med 245 dager i gjennomsnitt.

 

– Salgstiden er normalt lenger i fritidsboligmarkedet enn i det ordinære boligmarkedet. Gjennomsnittlig salgstid har gått noe ned, noe som bekrefter det høye aktivitetsnivået som har vært i hyttemarkedet det siste året, sier Dreyer.

 

Foretrekker du en hytte ved sjøen, er gjennomsnittsprisen 2,2 millioner.

 

 

Les mer

Union Brygge får Cityprisen 2017

Union Brygge i Drammen vant prestisjetung pris.

Publisert 01. november.2016 av Elin Reffhaug Craig

Cityprisen   skal bidra til bedre bygg, byer og tettsteder og for å premiere de byggherrer som strekker seg lengre med sine nybygg eller rehabiliteringsprosjekter, og deles ut av Norsk Eiendom.  Her får du flere eienomsnyheter fra Stor-Oslo Torsdag denne uken ble bransjeprisen delt ut til Union Brygge i Drammen. Hele eiendomsbransjen var samlet på Hotel Plaza i Oslo der prisen ble delt ut. – Etter å ha jobbet med dette i 20 år, så setter dette kronen på verket, sier adm. direktø

Les mer

3 ulike leiligheter - samme pris

Se hva Asker-leilighetene ble solgt for.

Publisert 01. november.2016 av Sofie Dege Dimmen

Tre Asker-leiligheter med samme prisantydning på 2.990.000 kroner ble nylig solgt. Store innvendige forskjeller til tross – alle ble solgt for tilnærmet prisantydning. Det viser en annen side av boligmarkedet enn den vi vanligvis hører om. - Det handler om å prise riktig samtidig som man ikke skal skremme bort kundene. Man kan ikke ta høyde for at det blir ville budrunder til tross for at markedet er presset, sier eiendomsmeglerfullmektig i Foss & co., Guro Wear. Leiligheten hun so

Les mer
Annonse

Familien Vinje drømte om å bygge eget hus. Da eiendommene ved Ekebergåsen Boligfelt ble lagt ut for salg, slo de til umiddelbart! – Vi ønsket å kjøpe eiendom på Ekebergåsen fordi vi allerede hadde et hus på Lierskogen. Det var nemlig uaktuelt for oss å flytte herfra. Her bor vi landlig samtidig som vi bor sentralt, forteller Asbjørn Vinje. Det var nærheten til marka og de fine solforholdene som fristet han og familien. Samtidig var det en gyllen mulighet til å bygge eget hus. 

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland