Publisert 01. november.2016 av

- Ideen bak Livvin oppstod den dagen jeg gikk glipp av «drømmekjøperen», sier daglig leder i Livvin.

 

I september fylte tjenesten som beskrives som et brukerstyrt bolignettverk, ett år. Siden oppstarten har totalt ca. 1.300 boliger vært innom tjenesten som er utviklet Refsdal selv og kolleger fra Schibsted.

 

- Drømmekjøperen kjøpte naboleiligheten til en pris langt over det jeg hadde forventet å få for min egen som både er litt større og litt finere. Jeg prøvde også å selge min egen noen uker senere uten hell, sier Refsdal.

 

- Da slo tanken meg at hadde kjøperen visst at jeg vurderte å selge min leilighet, eller at den ville komme til salgs om en til to måneder, ville han nok kjøpt min istedenfor naboens.

 

Løsningen ble å lage en digital plattform hvor boligeiere og boligkjøpere får bedre tid til å planlegge et eventuelt kjøp eller salg. 

 

Få siste nytt fra boligmarkedet her.

 

Noe annet enn Finn.no

Livvin er gratis å bruke og skal være boligbransjens svar på LinkedIn. Schibsted, som også eier Finn.no, er største eier. Bergens Tidende har tatt den initiale investeringen i prosjektet som drives i tett samarbeid med Bergens-avisen og Stavanger Aftenblad.

 

Men i motsetning til Finn.no som baserer seg på boliger som er til salgs, skal Livvin vise hva som kommer for salg. Neste uke, om noen uker, eller et halvt år.

 

 

Daglig leder i Livvin, Karsten Refsdal. FOTO: PRIVAT

Les også: Tomtemangel i Asker og Bærum.

 

Den skal sette brukeren i sentrum og hindre at boligbransjen opplever at smarte startups utkonkurrer markedet. Slik som Spotify, Netflix og Popcorn Time har forsynt seg i sine respektive markeder. Livvin skal sikre at Schibsted har en sterk posisjon også i fremtidens boligmarked, ifølge Karsten Refsdal.

 

En av konkurrentene, SeMinBolig, baserer seg også på samme grunnprinsipp. Nå skal brukerne selv være i førersetet, og begge prosjektene er eksempler på en spennende digital utvikling i bransjen, mener forbrukerrådgiver i Norges Eiendomsmeglerforbund, Carsten Pihl.

 

Les også: Nå vil alle både eie og leie hytte på fjellet.

 

På Livvin skal man kunne se hvilke boliger som kommer for salg.
Denne hytteeieren kan teste om markedet er interessert i hytta.
I Oslo-området fungerer tjenesten godt med flere objekter, ifølge Karsten Refsdal.

- En spennende tjeneste

-Livvin og SeMinBolig gjør omtrent det samme, og det er en spennende tanke å kunne vise frem boliger som kommer for salg, sier Pihl.

 

- Slik får man som boligkjøper bedre muligheter til planlegging. Men om forbrukerne vil ha dette, gjenstår å se. Foreløpig bærer det preg av å være i startfasen, så det blir spennende å se hvordan dette utvikler seg over tid.

 

Han snakker daglig med boligkjøpere som etterspør informasjon, eller mangelen på sådan. Ettersom både Livvin og Se Min Bolig retter seg mot privatpersoner, stilles det ingen krav til informasjon om boligen - i motsetning til når eiendomsmeglere annonserer. Det bør det imidlertid gjøres, mener Carsten Pihl. 

 

 

Forbrukerrådgiver Carsten Pihl. FOTO: NEF

- Det er viktig at forbrukeren klarer å skille mellom hva som er hva, og derfor bør alle slike tjenester ha en plan for hvordan slik informasjon gis. Og hvordan disse opplysningene blir sikret på en god nok måte.

 

Les også: Gode råd til deg som skal kjøpe på prospekt.

 

- Fungerer godt i Oslo

Ifølge daglig leder og gründer bak Livvin, Karsten Refsdal, skal man altså nå flere potensielle kjøpere gjennom den nye tjenesten. Her kan dialogen om et mulig boligsalg starte, og blir det salg - oppfordres man til å benytte seg av eiendomsmeglere eller advokat.

 

Per i dag har det vært størst brukerutvikling i Oslo og omegn. Omtrent halvparten av de registrerte brukerne og boligene hører til her. På sikt er målet at tjenesten skal vokse utover landegrensene, men først må den fungere i Norge.

 

- Vi må tilby et volum som gjør det interessant for dem som er på utkikk etter bolig i dag, å undersøke hva som kommer til salgs de neste månedene. I Oslo-området ser vi indikasjoner på at tjenesten fungerer godt basert på det volumet vi har i dag med rundt 500 boliger. Vi har ikke satt oss noe konkret mål hva gjelder antall boliger og eller medlemmer, men vi har løpende nøkkeltall for å se om tjenesten fungerer tilfredsstillende for brukerne.

 

Les også: Salget av nye boliger fortsetter å øke.

 

Carsten Pihl mener vi går en spennende tid i møte; både som boligkjøper og som selger.

 

- En ting er sikkert, og det er at slik boligsalg har vært frem til nå, kommer til å endre seg litt. Det skjer mye innenfor digitalisering og vi ser to klare trender: En del vil gjøre mer selv, og der ligger Livvin og Se Min Bolig. Mens andre er på motsatt side: De betaler seg ut og orker ikke å forholde seg til alt. Det er litt som å få matkasser levert på døren.

 

Les mer på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Husk at du kan følge oss på Instagram og Facebook under Botrend.no

Les mer
Annonse

Skal du kaste deg ut i kjøp eller salg av bolig? Det kan være mye nytt å tenke på. Denne huskelisten hjelper deg.Før du selger:Tenk gjennom hvor du vil bo og hvilken type bolig du ønsker deg. Vil du flytte inn i noe større eller mindre? Skal eiendommen ligge nærmere byen eller på landet?Velg riktig megler. Forskjellen mellom en god og en dårlig megler kan bety flere hundre tusen kroner. Vurder flere meglere for å finne den rette for deg. Tenk på lokalkunnskap, kjemi, erfaring og pris

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland