Publisert 08. november.2016 av

Hver høst lanserer fargekjedene sin  trendfarge for året som kommer.

 

I hovedkvarteret til kokkelaget Flying Culinary Circus på Skøyen lanserte Fargerike denne uken Årets farge for 2017 - rød.

 

- Fargevalget er basert på innsikt fra trendrapporter og interiørmesser, og gjenspeiler tendenser vi ser over hele verden. Men vårt hovedmål har hele tiden vært å finne den norske fargen, sier kreativ leder i Fargerike, Tale O. Henningsen.

 

Jotun lanserte sin farge tidligere i høst under navnene «Nordic Living», «Urban Living» og «Continental Living».  Dagnys Fargestudio har valgt brunt.

Fire nyanser

I fjor var det  rosa som var fargen under lanseringen på Sjøholmen  ved Sandvika i Bærum. Alle rommene i huset var malt i ulike nyanser av rosa.

 

Året før var det oransje som gjaldt, og for 2017 år er det altså fire ulike paletter i rødt.

 

- Fargen sier mye om hvordan forbrukerne ønsker å leve, og nå ser vi en tendens til at folk søker seg mot en livsstil som er ekte, engasjert og fylt av lidenskap, sier Henningsen.

 

Samtidig understreker hun at nordmenn er todelte, at vi både elsker å gå på byen men samtidig er glade i å reise på fjellet.

 

Slik lykkes du med mørke farger

 

Fra paletten Djerk lek. Styling Siv Brenne. Foto: Per Erik Jæger

Skal fortsatt være koselig

 

De fire palettene heter Nostalgisk ro, Djerv lek, Østenfor sol og Urban eleganse.

 

Nostalgisk ro henter inspirasjon fra et enkelt liv på hytta og ro i naturen. Her innreder vi med rutete duker som skaper en form for trygghet, men så kan vi ta inn nye elementer fra designverden.

 

- Trenden er fortsatt  å ha det koselig, sier Henningsen.

 

Nordmenns fokus på å ha det koselig rundt seg, ble lansert under Oslo Design Fair i januar i år. Koselig er et særnorsk ord som ikke lar seg så lett oversette til andre språk, og noe vi oppfattes som å være verdensmestre i.

 

Kreativ leder i Fargerike, Tale O. Henningsen. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG

Våge mer

Djerv lek-paletten er utadvendt og eksotisk, og gjenspeiler at nordmenn elsker å oppleve nye ting.  

 

- Her kan vi våge litt mer - det er lov å være leken. Dette er fargene som deg som ikke er redd for oppmerksomhet, sier Henningsen.

 

Fargeekspert Birgit Ekrheim inspireres av Sør-Europa

 

Nostalgisk ro henter inspirasjon fra det enkle liv på hytta. Stylist Christine Hærra Foto: Sveinung Bråthen

 

Tredje palett, Østenfor sol, har videreført elementer fra fargen i 2016, rosa. Her er det mystikk og eventyr fra Tusen og en natt.

 

Nyansene blir en motreaksjon mot alt det raske som skjer i livene våre hele tiden. Her er det meditasjon og det å finne mental ro som står i fokus, ifølge Henningsen.

 

Slik får du ny sofa med enkle grep

Trendy spiller mindre rolle

- Og det er ikke viktig om interiøret er trendy eller riktig, bare det passer for deg. Bøker får for eksempel større betydning i interiøret, sier Fargerikes kreative leder.

 

Siste palett er Urban eleganse, som gjenspeiler det sømløse livet vi ønsker oss og som vi har fått kjennskap til gjennom reiser. Der hotellet har myke gulvtepper og gardiner fra gulv til tak i dype, elegante farger.

 

- Husk – du er i førersetet for hvordan du bruker fargene, sier Henningsen.

Fra paletten Urban Eleganse. Styling: Siv Brenne Foto: Per Erik Jæger
Rødt har mange nyanser og det er fortsatt koselig som gjelder. Styling: Siv Brenne Foto: Per Erik Jæger

Perfekte kulisser

Mange stylister og fargeeksperter mener nordmenn bare må våge mer i interiøret.

 

- Det er mye enklere å skape et koselig og lunt rom med mørke farger enn med helt lyse, sier Gro Welle-Watne hos Tapethuset.

 

Lone Bjørslev Kisbye hos Flügger mener at en mørk veggfarge er den perfekte kulissen.

 

 – De mørke fargene binder rommet sammen og setter møblene og interiørelementene våre i en scene. Mørke farger er en slags kulisse for den øvrige innredningen, sier hun.

 

Les mer på Botrends forside

 

Tips oss gjerne her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

Bøker blir mer fremtredende i interiøret. Styling Christine Hærra. Foto: Sveinung Bråthen
Seng inspirert av Østenfor sol-paletten. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG
Fargerikes lansering hos Flying Culinary Circus. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG
Styling Christine Hærra. Foto: Elin Reffhaug Craig
Publisert 03. mai.2017 av

Den kjente butikken på hjørnet av Stortingsgaten midt i Oslo sentrum feirer i disse dager 60 år. 

 

Helt siden Per Tannum etablerte stedet, har det vært en sentral leverandør av norsk  og nordisk design.

 

Botrend har skrevet flere saker om ulike utstillinger på Norway Designs, og de kan du lese om her. 

 

- Norway Designs ønsker å være noe mer enn butikk. Vi vil drive formidling. Vi vil vil jobbe med norske formgiver og vi vil være med å påvirke hva som produseres i dag. Ikke minst ønsker vi å gjøre kundene våre til kunnskapsrike forbrukere som tar valg basert på mer enn hva en vare koster. Denne oppgaven har vi tatt på alvor i 60 år og vi ser at vi setter avtrykk. Det er vi stolte av. Vi satser hardt på å fortsette dette i minst 60 år til, sier daglig leder Runa Boman til Botrend.

 

Her kan du lese mer om norsk design. 

Dro på studietur

Historien om og rundt etableringen av Norway Designs er nok ukjent for de fleste.

 

Grete Prytz Kittelsen og Arne Korsmo var på midten av forrige århundre to av landets mest anerkjente designere. I 1949–50 var de på studietur i USA og Mexico. De etablerte kontakter med flere av tidens store kulturpersonligheter.

 

Vel hjemme i Norge startet Korsmo planleggingen av en stor mønstring av norsk brukskunst i Chicago. Sammen med svogeren, gullsmed Torolf Prytz og Per Tannum inviterte Korsmo en rekke produsenter og brukskunstnere til deltakelse.

 

Kjenner du dette designikonet? 

 

Dette resulterte i den første av flere salgsutstillinger kalt Norway Designs for Living.  Utstillingen ble åpnet i Chicago 21. mai 1951 av statsminister Einar Gerhardsen.

På den første salgsutstillingen deltok 96 norske produsenter. I etterkant dannet 78 av disse aksjeselskapet Norway Designs, som frem til 1953 hadde fast utstillings- og salgslokale i Chicago.

 

 

Fra åpningen i 1957. Foto: Norway Designs/Oslo Museum
Norway Designs har ligget på hjørnet ved Nationaltheatret i 60 år. Foto: Leif Ørnelund/Oslo Museum

Utstillingsvindu

Norway Designs har bidratt som utstillingsvindu for mange norske designere. 

 

I fjor vinter fikk førsteårsstudentene på designlinjen ved Arkitektur- og designhøgskolen, som har utviklet spiseredskap som skal få barn til å spise sunnere, vise frem utstillingen "Design Window".  

 

Der inviterte AHO Institutt for design forbrukerne inn til å få et innblikk i prosjekter studentene jobber frem ved skolen.

 

- Vi syns det er spennende å samarbeide med studenter som er helt i startgropen, og ikke bare fronte de etablerte designerne og kunsthåndverkerne, uttalte Trond Kinn, butikksjef hos Norway Designs. 

 

Det har også vært en rekke utstillinger av småskalaproduksjon av norsk design og kunsthåndverk under tittelen Norway Designs NÅ. 

 

Her kan du lese mer om norsk design

 

Studenter Fredrik Just, Anna Endal og Jonas Vetlesen foran Norway Designs. Foto: Sofie Dege Dimmen
Fra åpningen av Norway Designs i 1957. Foto: Norway Designs
Per Tannum under åpning av Norway Designs i 1957. Foto: Norway Designs / Oslo Museum

Åpner ny utstilling

 
Når butikken nå fyller 60 år vil det fokuseres på hvilken rolle Norway Designs har spilt i norsk designhistorie.
 
 
Utstillingen ND60 vil belyse at Norway Designs ikke bare er en butikk, men også en organisasjon som spiller og har spilt en stor rolle i norsk design.
 
 
Jubileumsutstillingen er kuratert av Norway Designs og Blomqvist Nettauksjon i samarbeid og åpner torsdag 4 mai i Norway Designs lokaler i Stortingsgata 2

8. Utstillingen står frem til 1 juni 2017.
 
 
 
 
Følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no og send oss gjerne tilbakemelding her.

 

 
Objekter på utstilling under åpeningen i 1957. Foto: Norway Designs / Oslo Museum
Åpning av Norway Designs i 1957. Foto: Norway Designs / Oslo Museum
Åpning av Norway Designs i 1957. Foto: Leif Ørnelund / Oslo Museum
Det var trangt om plassen da Norway Designs NÅs utstilling Skala åpnet i Oslo i fjor. FOTO: DITLEV EIDSMO
Les mer

Interiørarkitekt Nina Isabell Abrahamsen er en av dem som liker å ha noen grønne urter på kjøkkenbenken. De står aldri i direkte sol, men de får godt lys, noe urtene trives i. – Urter på kjøkkenbenken er ikke bare praktisk, men gir også et fint fargestikk, sier hun. Gjør bra mat bedre med urter 

Les mer

Går så det suser for Bolina

Men det krever beinhard jobbing.

Publisert 08. november.2016 av Nils Harnes

Både salget og overskuddet vokser for den lokale livsstilsbutikken Bolina på Stabekk.  – Det er helt utrolig, sier daglig leder Hanne Borge. Omsetningen økte med 3,4 millioner kroner, eller 10,5 prosent, til 35,3 millioner kroner. Overskuddet ble det største noensinne: 3,6 millioner kroner. Og det i året butikken feiret 30-årsjubileum. – Tallene for fjoråret er veldig bra, men det er beinhard jobbing, understreker hun. Les hele saken om Bolina-søstrenes suksesshistorie her Bol

Les mer
Annonse

 Historien til Italian House strekker seg helt tilbake til 1979, og for tre år siden gjennomførte de en omfattende stilendring. Møblene deres føyer seg nå stilmessig inn i dagens trendbilde. Italian House produserer sine kvalitetsmøbler i Portugal og Italia. Ett nøkkelord her er «custom made». De kan produsere alle møbler etter kundens egne spesifikasjoner. − Vi har mulighet til å etterkomme kundens ønske både når det gjelder spesielle mål og egne tekstiler, forteller Nina As

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland