Publisert 09. november.2016 av

Hvert år siden 1968 har det kommet en ny juleplatte fra den tradisjonsrike porselensfabrikken som holder til langs Porsgrunnselva i Porsgrunn.  

 

Den første så dagens lys allerede i 1909, men det var ikke før på slutten av 60-tallet at en jevn produksjon ble satt ordentlig i gang.

 

Siden den gang har den kommet årlig. I hvitt og blått, og med et julemotiv bestemt av den aktuelle designeren. For det ærefulle oppdraget går på rundgang og designeren byttes ut hvert femte år.

 

I år, og de neste fire, er det Lisbeth Lutnæs fra Blommenholm som setter motivet. I sitt nye atelier i Sandvika i Bærum, har hun skapt «Nøtteliten» med et hasselnøtt mellom potene.

 

- Årene fremover blir det dyremotiv, og platten blir derfor litt annerledes enn de tradisjonelle julemønstrene som ofte er preget av nisser eller litt "religiøse" motiver, sier Lutnæs.

 

- Jeg vil at det skal være noe som brukes fremfor å bare henge på veggen. Sånn sett er et dyremotiv litt mer brukervennlig uavhengig av høytid eller årstid.

 

Les mer om norsk design

 

Porsgrund Porselænfabriks juleklassikere
Det er dekket til jul med julepynt fra Porsgrund, Castro bestikk, Norgesglass og Augustin porter fra Hadeland. Styling: Tone Kroken. FOTO: YVONNE WILHELMSEN

Inspirert av egen barndom

Lisbeth Lutnæs er fast designer hos Porsgrunds Porselænsfabrik, men designer også for Hadeland Glassverk og Norgesglasset som begge er en del av samme selskap; 3 Norske Design Group AS. Med bakgrunn som grafisk designer og illustratør, lager Lutnæs alt fra markedsmateriell til kopper og servise. Nå også samleobjekter til jul.

 

Av juleplatten produseres det om lag 2.000 eksemplarer hvert år. Det er en relativt liten produksjon og alt, foruten selve designarbeidet som nå foregår i Sandvika, gjøres ved Porsgrunds Porselænsfabrik i Porsgrunn.

 

- Først tegner jeg et omriss av en idé, og deretter bruker jeg et stearinlys for å sote frem motivet. Jeg bruker fjær, q-tip, en pennesplitt og lignende for å tegne videre i soten. Det er ganske skjørt og det blir lett flekkete, men det gir også unike detaljer, forklarer Lisbeth Lutnæs som har latt seg inspirere av fransk kunstner.

 

Porsgrund Porselænfabriks juleklassikere
Lisbeth bruker stearinlys for å sote frem motivet. FOTO: TRINE JØDAL
Ekte fjær får frem unike detaljer. FOTO: TRINE JØDAL

Til juleplatten har hun også laget en strekillustrasjon med blekk. Og etter at tegningene er ferdig, skannes de inn i Photoshop hvor de bearbeides videre. Når det endelige resultatet er klart, sendes illustrasjonen til prøvebrenning i Porsgrunn.

 

- Ved siden av andre ting, arbeider jeg med designet fra jul til påske. Da bør de første prøvebrenningene være ferdig slik at jeg kan gjøre eventuelle forbedringer. Deretter går det slag i slag frem til neste jul. Jeg føler det er jul hele året! sier Lutnæs lattermildt.

 

Les også: De gjør internasjonal suksess med norske trefjøler

 

Også julekulen som samleobjekt, står Sandvika-designeren bak. Siden hun begynte i jobben for fire år siden har hun hvert år tegnet julekulen som produseres i et begrenset opplag på 2.000. I år er det barn som leker i snøen – inspirert av Lutnæs’ egen barndom.

 

- Selv om man designer for en bestemt målgruppe, får objektene gjerne et personlig uttrykk. Nå er faktisk ikke jeg veldig opptatt av tradisjoner, så det er litt festlig at jeg har endt opp med å designe både julekuler og juleplatter.

 

Porsgrund Porselænfabriks juleklassikere
Barn som leker er motivet på årets julekule fra Porsgrund Porselænsfabrik. FOTO: TRINE JØDAL

Jul er big business

Jul er big business for Porsgrunds Porselænsfabrikk. Det er årets travleste og største periode fra butikkene fylles opp med varer i slutten av oktober. De vil ikke kommentere omsetningstall, men bekrefter at en stor del av årsomsetningen kommer fra nettopp julehandelen. 

 

- Julehandelen for interiørbransjen er veldig viktig. Det går i pynteting, dekor, puter og ikke minst kjøkkenredskaper, sier Bror William Stende, direktør for Virke faghandel.

 

Denne uken la han frem ny statistikk som viser at vi vil handle for 58 milliarder i julen. Det er 11.120 kroner per innbygger, og over halvparten vil vi legge igjen i butikker som selger julepynt, gaver og klær.

 

Les også: Slik velger du riktig dyne til vinteren

 

- Man skulle kanskje tro at markedet var mettet, men vi selger fremdeles masse av delene i Nisseserviset, og derfor lanserer vi også nyheter i serien hvert år, sier markedssjef i Porsgrunds Porselænsfabrik AS, Cecilie Bjørnebye Jensen.

 

Etter over 100 år på det norske markedet består serien i dag av over 60 deler.

 

 

For amerikanske Susan Sorlien er juleplatten like selvsagt som julen i seg selv. Hun har norske aner og begynte å samle i 1968. Platten ga hun til sin mor - hver jul helt frem til morens død i 2006. Da arvet hun selv samlingen.

 

- Nå er det jeg og mannen som samler, og de henger perfekt på gjesterommet. Gejstene våre elsker de ulike motivene og den hyggelige tradisjonen, sier Sorlien.

 

Porsgrund Porselænfabriks juleklassikere
Juleplatten har trofaste kunder i USA. FOTO: SUSAN SORLIEN
Porsgrund Porselænfabriks juleklassikere
Cecilie Bjørnebye Jensen (t.h.) mener nordmenn er umettelige når det kommer til julepynt og juleartikler. FOTO: TRINE JØDAL

Må overleve trendene

For Lisbeth Lutnæs er det jul året rundt. Hun designer for en høytid som betyr mye for mange. Julepynten fra i fjor eller kanskje en bestemor tas frem igjen, og designet må således overleve trendbølgene.

 

Å finne et motiv som står seg, kan være utfordrende.

 

- Jeg har tidligere illustrert bøker og diverse omslag, men aldri jobbet med porselen før jeg begynte hos Porsgrund. Det er noe helt nytt og man må tenke litt annerledes. Det å illustrere er det morsomste, og det å finne nye, koselige brennemotiv hvert år er veldig hyggelig.

 

 

Les mer på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her. Og følg oss på Facebook og Instagram under Botrend.no

Nyhetsbrev fra Botrend

Ja, takk - jeg vil gjerne abonnere på Botrends nyhetsbrev.

Publisert 17. januar.2017 av

Det er tre år siden Hedda Ferrington satte i gang med renoveringen av   kjøkkenet.

 

Hun ønsket å fornye rommet som var alt annet enn lyst og imøtekommende. Derfor sto en åpen kjøkkenløsning med lys innredning høyt på ønskelisten.

 

– Vi kikket på en rekke ulike kjøkkenløsninger, og fant noen favoritter hos Kvik og HTH. Vi var begge innstilt på et hvitt kjøkken, det var jo det vi visste om, forteller Hedda.

 

Planer om oppussing? Ler flere slike saker her

 

 

 

Tiden med det gammelmodige kjøkkenet med bonderød innredning var over, og selv om Hedda ikke liker den trendy, minimalistiske stilen, hadde hun sett for seg at det ville bli et hvitt og enkelt kjøkken også hos henne.

 

– Når vi lette etter kjøkken var det veldig mye hvitt å velge mellom, derfor var det naturlig å tenke i de baner, sier hun.

 

Les alle våre kjøkkenrelaterte saker her.

Heddas kjøkken. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Falt for fargene

I jakten på det perfekte kjøkkenet, kom de også over Mobalpa, noe Hedda raskt fikk interesse for.

 

– De hadde mye annerledes, mye stilig. De hadde kjøkken med originale løsninger, og de turte å bruke farger, noe jeg falt for. Spesielt en modell med en original sammensetning av materialer og farger fanget oppmerksomheten min, forteller hun.

 

 

 

For å utvide rommet, få mer lys og ikke minst utsikt, var en åpen kjøkkenløsning et must og leverandøren fikk derfor i oppdrag å tegne forslag til et kjøkken som kunne fungere for familien på fire.

 

Åtte lekre spisestoler

 

– Skal vi være så gærne og gå for et grønt-blått kjøkken, tenkte jeg. Jeg har alltid likt farger, og mannen var enig, men vi gikk noen runder med oss selv først. Men fordi kjøkkenet fikk mye naturlig lys inn etter at det ble åpnet opp, kom vi fram til at det ikke gjorde noe om kjøkkenet ble litt mørkere, forteller hun.

Den blå fargen i lekker kontrast med trematerialene. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Dristig valg

Kjøkkenet ble tegnet, vegger ble flyttet og revet, og innredning montert. Gode råd underveis i prosessen har også vært gull verdt, mener Hedda.

 

– Underveis fikk vi tips som har ført til en helhet av stue og kjøkken. Det ble også foreslått å integrere kjøleskapet i det som sannsynligvis en gang i tiden har vært et spiskammer. I tillegg er all skapplass utnyttet til det fulle, noe vi setter stor pris på, forklarer hun.

 

Slik ble kjøkkenet husets knutepunkt

 

Blant annet kan alle skuffer og skap dras ut, slik de kommer til hver eneste krik og krok.

 

– Det er i bunn og grunn totalen av de mange små løsningene vi setter så stor pris på. Det er både funksjonelt og god plass, forteller Hedda. I dag er hun også glad for å ha valgt en innredning ikke «alle» andre har.

 

– Det var jo et litt dristig valg, men det er jo litt kult, og det er et rom hele familien er fornøyd med. Det er her vi samles, forteller hun.

Hedda Ferrington tok et dristig valg hva innredning av kjøkken gjaldt. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Funksjonalitet på kjøkkenet

Ifølge salgssjef hos Mobalpa, Astrid Eikum, er kundene først og fremst opptatt av funksjonalitet når de skal velge kjøkken.

 

– Kvalitet er viktig og utseendet er avgjørende når de andre punktene er på plass. Kundene ønsker også et kjøkken de stolt kan vise fram til venner og kjente, forteller hun.

 

Mulighetene til innredning er mange, men Eikum forteller at det ofte blir valgt grepsløse løsninger, gjerne med malt overflate.

 

– Det fine i dag er at ingenting er rett eller galt, man kan velge ut ifra eget hjerte og egen lommebok, mener hun.

 

Hvorfor satser dere på mer bruk av farger når mange likevel ender opp med hvit innredning?

 

­– Du har nok rett i at mange velger lyse farger på kjøkken, men ikke nødvendigvis hvitt. Samtidig er det faktisk en god del som ønsker seg litt farger. Det er også populært å legge inn noen elementer med en kontrastfarge, forteller hun.

 

 

 

Eikum forteller at det lenge har vært trendy med enten helt lyse eller mørke farger, men at de nå ser at en del av de nye nyansene som greige, kashmirgrå og ikke minst blått blir mer og mer valgt.

 

5 kjøkken vi drømmer om

 

– Mange flytter oftere og det gjør nok at valgene blir dristigere. Dessuten har vi sortimentet og mulighetene for de som både ønsker og tør å være litt sprelske i sine valg. Samtidig som de selvfølgelig har det du måtte trenge om du ønsker det mer tradisjonelle også, mener hun.

Alle skuffer kan trekkes ut slik at Hedda kommer til. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Trematerialene går igjen på kjøkken og i spisestue. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

 

I motsetning av Eikum kan butikksjef ved Kvik Slependen, Line Nesdal fortelle at hennes kunder stort sett etterspør nøytrale, lyse farger.

 

Kjøkkendrøm i sort drakt

 

Det er også det de danske design-kjøkkenene fra Kvik baserer seg på.

 

– Folk vil gjerne ha farger, men vi har inntrykk av at de da heller maler en vegg, enn å velge et fargerikt kjøkken. Det er kult med et mørkeblått kjøkken, men det er et fåtall som våger. Derfor tar vi inn det de fleste vil ha, forklarer hun.

Farges av trendene

Felles for begge er at den minimalistiske trenden preger valgene også på kjøkkenet.

 

– Den minimalistiske stilen ser ut til å ha kommet for å bli, og for å gjøre rommet så rent og minimalistisk som mulig, går de fleste for et hvitt kjøkken. I tillegg er grepsløse overflater populært, opplyser hun.

 

– Kundene er opptatt av design, men også at det skal være praktisk å bruke. Vi har hatt mye fokus på både håndtaksløs innredning som lenge har vært trendy, i tillegg til skuffer og skap med mekanisk åpning som nå tar markedet med storm, forteller hun.

 

Nesdal legger heller ikke skjul på at økonomi spiller en stor rolle.

 

– Det ønskes gjerne mest mulig for minst mulig, men prisen er ofte avgjørende når kunder skal kjøpe kjøkken, forteller hun.

Naturmaterialer og farger i skarpe kontraster. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Les mer

Hvert år kåres  Vixen Blog Awards – der Norges fremste bloggere samles til fest i Oslo. Her er det flere kategorier, blant annet Årets Interiørblogger, og selve festen skjer på Grand Hotel den 19. januar. Les mer om interiør på Botrend her 

Les mer

Kähler i rettsak om vaser

Vil ha enerett på de kjente stripene.

Publisert 09. november.2016 av Sofie Dege Dimmen

Omaggio vasen har blitt en salgsuksess for danske Kähler. Så populær at også andre har kopiert og etterlignet de kjente stripene. Det førte dem nylig til retten, skriver E24. – Vi vil ha en endelig dom. Vi har et populært design, og det gjør at flere har fått lyst til å få litt av suksessen. Vi har flere saker om kopiering, sier administrerende direktør i Kähler, Jesper Holst Schimdt til E24. Tvisten dreier seg om en vase fra Bovictus som skal ha likt design som vasen fra Kähler

Les mer
Annonse

 – Design for Flere, det er det vi vil gi kunden, smiler Anne Kathrine Sandbrekke (50), eier og daglig leder av den hyggelige designbutikken midt i Sandvika. – Vårt utvalg skal gi varig glede for øyne og hjerter, men også ha en funksjon som gjør at interiøret blir en del av hjemmet, tilføyer Elisabeth Hjertø Høidahl (47), som eier og driver butikken sammen med Anne Kathrine.  Den lokale, lille designdrømmen ble til virkelighet for drøyt to år siden. Design for Flere har et svær

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland