Publisert 09. november.2016 av

Hvert år siden 1968 har det kommet en ny juleplatte fra den tradisjonsrike porselensfabrikken som holder til langs Porsgrunnselva i Porsgrunn.  

 

Den første så dagens lys allerede i 1909, men det var ikke før på slutten av 60-tallet at en jevn produksjon ble satt ordentlig i gang.

 

Siden den gang har den kommet årlig. I hvitt og blått, og med et julemotiv bestemt av den aktuelle designeren. For det ærefulle oppdraget går på rundgang og designeren byttes ut hvert femte år.

 

I år, og de neste fire, er det Lisbeth Lutnæs fra Blommenholm som setter motivet. I sitt nye atelier i Sandvika i Bærum, har hun skapt «Nøtteliten» med et hasselnøtt mellom potene.

 

- Årene fremover blir det dyremotiv, og platten blir derfor litt annerledes enn de tradisjonelle julemønstrene som ofte er preget av nisser eller litt "religiøse" motiver, sier Lutnæs.

 

- Jeg vil at det skal være noe som brukes fremfor å bare henge på veggen. Sånn sett er et dyremotiv litt mer brukervennlig uavhengig av høytid eller årstid.

 

Les mer om norsk design

 

Porsgrund Porselænfabriks juleklassikere
Det er dekket til jul med julepynt fra Porsgrund, Castro bestikk, Norgesglass og Augustin porter fra Hadeland. Styling: Tone Kroken. FOTO: YVONNE WILHELMSEN

Inspirert av egen barndom

Lisbeth Lutnæs er fast designer hos Porsgrunds Porselænsfabrik, men designer også for Hadeland Glassverk og Norgesglasset som begge er en del av samme selskap; 3 Norske Design Group AS. Med bakgrunn som grafisk designer og illustratør, lager Lutnæs alt fra markedsmateriell til kopper og servise. Nå også samleobjekter til jul.

 

Av juleplatten produseres det om lag 2.000 eksemplarer hvert år. Det er en relativt liten produksjon og alt, foruten selve designarbeidet som nå foregår i Sandvika, gjøres ved Porsgrunds Porselænsfabrik i Porsgrunn.

 

- Først tegner jeg et omriss av en idé, og deretter bruker jeg et stearinlys for å sote frem motivet. Jeg bruker fjær, q-tip, en pennesplitt og lignende for å tegne videre i soten. Det er ganske skjørt og det blir lett flekkete, men det gir også unike detaljer, forklarer Lisbeth Lutnæs som har latt seg inspirere av fransk kunstner.

 

Porsgrund Porselænfabriks juleklassikere
Lisbeth bruker stearinlys for å sote frem motivet. FOTO: TRINE JØDAL
Ekte fjær får frem unike detaljer. FOTO: TRINE JØDAL

Til juleplatten har hun også laget en strekillustrasjon med blekk. Og etter at tegningene er ferdig, skannes de inn i Photoshop hvor de bearbeides videre. Når det endelige resultatet er klart, sendes illustrasjonen til prøvebrenning i Porsgrunn.

 

- Ved siden av andre ting, arbeider jeg med designet fra jul til påske. Da bør de første prøvebrenningene være ferdig slik at jeg kan gjøre eventuelle forbedringer. Deretter går det slag i slag frem til neste jul. Jeg føler det er jul hele året! sier Lutnæs lattermildt.

 

Les også: De gjør internasjonal suksess med norske trefjøler

 

Også julekulen som samleobjekt, står Sandvika-designeren bak. Siden hun begynte i jobben for fire år siden har hun hvert år tegnet julekulen som produseres i et begrenset opplag på 2.000. I år er det barn som leker i snøen – inspirert av Lutnæs’ egen barndom.

 

- Selv om man designer for en bestemt målgruppe, får objektene gjerne et personlig uttrykk. Nå er faktisk ikke jeg veldig opptatt av tradisjoner, så det er litt festlig at jeg har endt opp med å designe både julekuler og juleplatter.

 

Porsgrund Porselænfabriks juleklassikere
Barn som leker er motivet på årets julekule fra Porsgrund Porselænsfabrik. FOTO: TRINE JØDAL

Jul er big business

Jul er big business for Porsgrunds Porselænsfabrikk. Det er årets travleste og største periode fra butikkene fylles opp med varer i slutten av oktober. De vil ikke kommentere omsetningstall, men bekrefter at en stor del av årsomsetningen kommer fra nettopp julehandelen. 

 

- Julehandelen for interiørbransjen er veldig viktig. Det går i pynteting, dekor, puter og ikke minst kjøkkenredskaper, sier Bror William Stende, direktør for Virke faghandel.

 

Denne uken la han frem ny statistikk som viser at vi vil handle for 58 milliarder i julen. Det er 11.120 kroner per innbygger, og over halvparten vil vi legge igjen i butikker som selger julepynt, gaver og klær.

 

Les også: Slik velger du riktig dyne til vinteren

 

- Man skulle kanskje tro at markedet var mettet, men vi selger fremdeles masse av delene i Nisseserviset, og derfor lanserer vi også nyheter i serien hvert år, sier markedssjef i Porsgrunds Porselænsfabrik AS, Cecilie Bjørnebye Jensen.

 

Etter over 100 år på det norske markedet består serien i dag av over 60 deler.

 

 

For amerikanske Susan Sorlien er juleplatten like selvsagt som julen i seg selv. Hun har norske aner og begynte å samle i 1968. Platten ga hun til sin mor - hver jul helt frem til morens død i 2006. Da arvet hun selv samlingen.

 

- Nå er det jeg og mannen som samler, og de henger perfekt på gjesterommet. Gejstene våre elsker de ulike motivene og den hyggelige tradisjonen, sier Sorlien.

 

Porsgrund Porselænfabriks juleklassikere
Juleplatten har trofaste kunder i USA. FOTO: SUSAN SORLIEN
Porsgrund Porselænfabriks juleklassikere
Cecilie Bjørnebye Jensen (t.h.) mener nordmenn er umettelige når det kommer til julepynt og juleartikler. FOTO: TRINE JØDAL

Må overleve trendene

For Lisbeth Lutnæs er det jul året rundt. Hun designer for en høytid som betyr mye for mange. Julepynten fra i fjor eller kanskje en bestemor tas frem igjen, og designet må således overleve trendbølgene.

 

Å finne et motiv som står seg, kan være utfordrende.

 

- Jeg har tidligere illustrert bøker og diverse omslag, men aldri jobbet med porselen før jeg begynte hos Porsgrund. Det er noe helt nytt og man må tenke litt annerledes. Det å illustrere er det morsomste, og det å finne nye, koselige brennemotiv hvert år er veldig hyggelig.

 

 

Les mer på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her. Og følg oss på Facebook og Instagram under Botrend.no

Nyhetsbrev fra Botrend

Ja, takk - jeg vil gjerne abonnere på Botrends nyhetsbrev.

Publisert 11. november.2016 av

Jul er forbundet med tradisjon. Gamle klassikere hentes frem fra loft og kjeller. Som julekulene vi samler på, serviset som kun tas frem til denne høytidelige anledningen eller utstyret vi trenger for å lage klassiske julekaker.

 

Men også noe nytt finner veien hjem. Her har vi samlet et lite knippe av årets julenyheter som nå er å finne i butikk.

 

Det er gull, sølv og metaller blandet med det tradisjonsrike røde, hvite og grønne.

 

Lysestake i metall fra svenske Markslöjd. FOTO: MARKSLÖJD
Julen er ikke komplett uten en julestjerne i vinduet. FOTO: MARKSLÖJD

Det obligatoriske tilbehøret

Julen er ikke komplett uten den tradisjonelle adventsstaken eller julestjernen i vinduet. For ikke å glemme levende lys på bordet.

 

Svenske Markslöjd har flere nyheter og går for en skandinavisk, naturpreget jul. Det er mørke farger, harde metaller og marmor. Style med blomsterløker, granbar, kvister og kongler for en mer utradisjonell og røff julestil.

 

Les mer om interiør her

 

 

Norske Wik & Walsøe lanserer for første gang sitt eget juleservise, Julemorgen. De utvider også den øvrige kolleksjonen med tre nye elementer; vase, konfektbolle og lysestakesett i hvit porselen med motiv av den kjente alven i gull. Den har vært med siden debuten i 2007 og er kanskje det de fleste forbinder med det populære merket.

 

Lysestake med det kjente Alve-motivet fra Wik & Walsøe. FOTO: WIK & WALSØE

 

Er du av den mer klassiske typen er Nisseserviset til Porsgrunds Porselænsfabrik et godt alternativ. Serviset finnes i over 60 deler og har vært en del av mange nordmenns juletradisjoner i over 100 år.

Nisseserviset er fremdeles populært. FOTO: PORSGRUNDS PORSELÆNSFABRIK
Det nye juleservicet "Julemorgen" fra Wik og Walsøe. FOTO: WIK & WALSØE

 

Julens farger

Blant årets nyheter er det helt klart metalliske farger som står sterkest, men ingenting slår de tradisjonelle julefargene. Noen er heller ikke til å rikke når det gjelder fargevalget - det skal være, eller i det minste ha, innslag av rødt, hvitt og grønt!

 

Men det går også an å kompromisse. Bland farger og stiler sammen, men la for eksempel rødfargen være i hovedsetet. Iittalas klassiske Kastehelmi drikkeglass, designet av Oiva Toikka, kommer i flere farger, deriblant rødt og grønt. Serviset Tema Bowl finnes også i mange farger, størrelser og fasonger.

 

I Asker er dette tømmerhuset nå omgjort til interiørbutikk

 

Julen skal være rød for mange. FOTO: IITTALA
Rødt, grønt og hvitt er klassisk om du ikke ønsker å eksperimentere for mye. FOTO: IITTALA

Danske klassikere

Man kommer ikke utenom de danske klassikerne. Flere av produsentene har også i år lansert vinter- og julenyheter. 

 

De spenner vidt fra hvite, rene linjer fra By Lassen til Karen Blixens "edgy advent". 

 

Bjørn Wiinblads produkter blir også stadig mer populære i Norge. I høst kom vasenyheten Felicia med håndpåført gullmotiv. Og er du interessert i historien til mannen som er en av Danmarks mest anerkjente kunstnere og designere, kan du bli med inn i hans unike hjem her

 

By Lassens klassiske Kubus i nikkel. FOTO: BY LASSEN
Klassisk juleservise fra Royal Copenhagen. FOTO: ROYAL COPENHAGEN
Vase fra Bjørn Wiinblad med håndpåført gullmotiv. FOTO: ROSENDAHL DESIGNGROUP
Karen Blixen er for mange synonymt med julen. FOTO: ROSENDAHL DESIGNGROUP

Les også: Søstrene Sagen med idéhus à la København og Paris

 

Les mer på forsiden av Botrend og følg oss i sosiale medier her. Lurer du på noe? Send oss en e-post!

Amfie servise er vinternyheter fra By Lassen. FOTO: BY LASSEN

Nyhetsbrev fra Botrend

Ja, takk - jeg vil gjerne abonnere på Botrends nyhetsbrev.

Les mer

Botrend  starter et nytt samarbeid med Tina Leqvamb Steensen, damen bak interiørbloggen Bo Naturlig.  Hver uke fremover kan Botrends lesere få et lite innblikk i Tinas liv, og bloggen handler om alt innen interiør- og boligfeltetet. Første innlegg kan du lese her.   Det handler om å gjøre hjemmet personlig.  -  Jeg har fulgt Botrend tett i sosiale medier, og er imponert over både tyngde-og aktualitet på det de deler, så å få utgjøre en del av teamet som skal inspirere alle ivri

Les mer

Mørk bohem på Blommenholm

På ferie er Lise alltid på skattejakt.

Publisert 09. november.2016 av Bettine Nicotra

– Jeg går rundt og tenker: ”Skal vi se, må jeg ha med denne hjem? Hvordan kan jeg sende denne hjem?” Lise Kristine Kjærnes (55) bøyer seg ned fra kjøkkenstolen og tar tak i teppekanten. – Dette teppet har jeg båret med meg fra Marrakech. Jeg er farlig for familien å ha med på tur. Veldig farlig. Den ivrige samleren ler godt av seg selv. På de mange reisene til Bali, Marrakech, Thailand og Dubai er hun alltid på jakt etter nye funn. 

Les mer
Annonse

Oppgradering handler litt om å gjøre huset finere, men mest om å gjøre det bedre. Det er en langsiktig smart og lønnsom investering. Hos Byggmakker Skattum Skui er det eksperthjelp å få. Energispesialistene Eystein Holter (49) og Tom Hunsnes (59) hjelper deg med å tenke nytt, energieffektivt og smart.  – Først må kundens behov avdekkes. Dette bør optimalt skje tidlig i prosessen. Ved å vite noe om behovet, vet vi mer om løsningen, sier Eystein. Hos Byggmakker Skattum Skui får du

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland