Publisert 09. november.2016 av

Hvert år siden 1968 har det kommet en ny juleplatte fra den tradisjonsrike porselensfabrikken som holder til langs Porsgrunnselva i Porsgrunn.  

 

Den første så dagens lys allerede i 1909, men det var ikke før på slutten av 60-tallet at en jevn produksjon ble satt ordentlig i gang.

 

Siden den gang har den kommet årlig. I hvitt og blått, og med et julemotiv bestemt av den aktuelle designeren. For det ærefulle oppdraget går på rundgang og designeren byttes ut hvert femte år.

 

I år, og de neste fire, er det Lisbeth Lutnæs fra Blommenholm som setter motivet. I sitt nye atelier i Sandvika i Bærum, har hun skapt «Nøtteliten» med et hasselnøtt mellom potene.

 

- Årene fremover blir det dyremotiv, og platten blir derfor litt annerledes enn de tradisjonelle julemønstrene som ofte er preget av nisser eller litt "religiøse" motiver, sier Lutnæs.

 

- Jeg vil at det skal være noe som brukes fremfor å bare henge på veggen. Sånn sett er et dyremotiv litt mer brukervennlig uavhengig av høytid eller årstid.

 

Les mer om norsk design

 

Porsgrund Porselænfabriks juleklassikere
Det er dekket til jul med julepynt fra Porsgrund, Castro bestikk, Norgesglass og Augustin porter fra Hadeland. Styling: Tone Kroken. FOTO: YVONNE WILHELMSEN

Inspirert av egen barndom

Lisbeth Lutnæs er fast designer hos Porsgrunds Porselænsfabrik, men designer også for Hadeland Glassverk og Norgesglasset som begge er en del av samme selskap; 3 Norske Design Group AS. Med bakgrunn som grafisk designer og illustratør, lager Lutnæs alt fra markedsmateriell til kopper og servise. Nå også samleobjekter til jul.

 

Av juleplatten produseres det om lag 2.000 eksemplarer hvert år. Det er en relativt liten produksjon og alt, foruten selve designarbeidet som nå foregår i Sandvika, gjøres ved Porsgrunds Porselænsfabrik i Porsgrunn.

 

- Først tegner jeg et omriss av en idé, og deretter bruker jeg et stearinlys for å sote frem motivet. Jeg bruker fjær, q-tip, en pennesplitt og lignende for å tegne videre i soten. Det er ganske skjørt og det blir lett flekkete, men det gir også unike detaljer, forklarer Lisbeth Lutnæs som har latt seg inspirere av fransk kunstner.

 

Porsgrund Porselænfabriks juleklassikere
Lisbeth bruker stearinlys for å sote frem motivet. FOTO: TRINE JØDAL
Ekte fjær får frem unike detaljer. FOTO: TRINE JØDAL

Til juleplatten har hun også laget en strekillustrasjon med blekk. Og etter at tegningene er ferdig, skannes de inn i Photoshop hvor de bearbeides videre. Når det endelige resultatet er klart, sendes illustrasjonen til prøvebrenning i Porsgrunn.

 

- Ved siden av andre ting, arbeider jeg med designet fra jul til påske. Da bør de første prøvebrenningene være ferdig slik at jeg kan gjøre eventuelle forbedringer. Deretter går det slag i slag frem til neste jul. Jeg føler det er jul hele året! sier Lutnæs lattermildt.

 

Les også: De gjør internasjonal suksess med norske trefjøler

 

Også julekulen som samleobjekt, står Sandvika-designeren bak. Siden hun begynte i jobben for fire år siden har hun hvert år tegnet julekulen som produseres i et begrenset opplag på 2.000. I år er det barn som leker i snøen – inspirert av Lutnæs’ egen barndom.

 

- Selv om man designer for en bestemt målgruppe, får objektene gjerne et personlig uttrykk. Nå er faktisk ikke jeg veldig opptatt av tradisjoner, så det er litt festlig at jeg har endt opp med å designe både julekuler og juleplatter.

 

Porsgrund Porselænfabriks juleklassikere
Barn som leker er motivet på årets julekule fra Porsgrund Porselænsfabrik. FOTO: TRINE JØDAL

Jul er big business

Jul er big business for Porsgrunds Porselænsfabrikk. Det er årets travleste og største periode fra butikkene fylles opp med varer i slutten av oktober. De vil ikke kommentere omsetningstall, men bekrefter at en stor del av årsomsetningen kommer fra nettopp julehandelen. 

 

- Julehandelen for interiørbransjen er veldig viktig. Det går i pynteting, dekor, puter og ikke minst kjøkkenredskaper, sier Bror William Stende, direktør for Virke faghandel.

 

Denne uken la han frem ny statistikk som viser at vi vil handle for 58 milliarder i julen. Det er 11.120 kroner per innbygger, og over halvparten vil vi legge igjen i butikker som selger julepynt, gaver og klær.

 

Les også: Slik velger du riktig dyne til vinteren

 

- Man skulle kanskje tro at markedet var mettet, men vi selger fremdeles masse av delene i Nisseserviset, og derfor lanserer vi også nyheter i serien hvert år, sier markedssjef i Porsgrunds Porselænsfabrik AS, Cecilie Bjørnebye Jensen.

 

Etter over 100 år på det norske markedet består serien i dag av over 60 deler.

 

 

For amerikanske Susan Sorlien er juleplatten like selvsagt som julen i seg selv. Hun har norske aner og begynte å samle i 1968. Platten ga hun til sin mor - hver jul helt frem til morens død i 2006. Da arvet hun selv samlingen.

 

- Nå er det jeg og mannen som samler, og de henger perfekt på gjesterommet. Gejstene våre elsker de ulike motivene og den hyggelige tradisjonen, sier Sorlien.

 

Porsgrund Porselænfabriks juleklassikere
Juleplatten har trofaste kunder i USA. FOTO: SUSAN SORLIEN
Porsgrund Porselænfabriks juleklassikere
Cecilie Bjørnebye Jensen (t.h.) mener nordmenn er umettelige når det kommer til julepynt og juleartikler. FOTO: TRINE JØDAL

Må overleve trendene

For Lisbeth Lutnæs er det jul året rundt. Hun designer for en høytid som betyr mye for mange. Julepynten fra i fjor eller kanskje en bestemor tas frem igjen, og designet må således overleve trendbølgene.

 

Å finne et motiv som står seg, kan være utfordrende.

 

- Jeg har tidligere illustrert bøker og diverse omslag, men aldri jobbet med porselen før jeg begynte hos Porsgrund. Det er noe helt nytt og man må tenke litt annerledes. Det å illustrere er det morsomste, og det å finne nye, koselige brennemotiv hvert år er veldig hyggelig.

 

 

Les mer på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her. Og følg oss på Facebook og Instagram under Botrend.no

Nyhetsbrev fra Botrend

Ja, takk - jeg vil gjerne abonnere på Botrends nyhetsbrev.

Publisert 24. februar.2017 av

Stuen er et bruksrom. Den skal brukes til både festlige sammenkomster, måltider, filmkvelder, ettermiddagslurer, barnelek og kvalitetstid med familien. Den skal være praktisk samtidig som vi ønsker at den skal være et godt sted å slappe av.

 

Her er 3 små tips som kan komme godt med til stueoppussingen.

1. Lag soner med gulvtepper

Det er ikke bare, bare å innrede en stor stue. Hemmeligheten ligger i å skape soner i det store rommet. Da får du utnyttet stuen fullt ut og du skaper et slags skille mellom de ulike delene av rommet.

 

En enkel måte å skape soner i stuen på, er å bruke gulvtepper. Ved å samle møbler på et teppe, for eksempel en sittegruppe, fungerer teppet som en ramme som avgrenser sonen fra resten av rommet.

 

Ved å lage klare brukssoner for ulike aktiviteter, blir rommet også mer ryddig og oversiktlig.

2. Bind rommet sammen med farger og tekstiler

I en stor stue med flere soner er det ekstra viktig å tenke helhet. For selv om stuen deles opp i soner, er det lurt å tenke på at rommet bør ha en rød tråd for at det ikke skal oppleves rotete.

 

Bruk farger og tekstiler til å binde rommet sammen og skape en helhet. Ta opp igjen farger fra et tapet du har brukt og finn tekstiler som har de samme fargene i seg.

 

Gjør du dette på tvers av sonene i rommet, vil stuen enklere oppleves som én enhet, selv om de ulike sonene har forskjellige funksjoner.

3. Mal veggen bak tv-en

Et smart, lite tilleggstips!

 

Vi har blitt vant til å ha underholdning tilgjengelig hele døgnet, og TV-en får ofte hedersplassen i stuen – en stor, sort boks som troner i rommet foran sofaen.

 

Syns du den tar for mye oppmerksomhet? Et lurt triks er å male veggen bak TV-en i en mørk grå farge, så går den mer i ett med veggen når den er avslått.

 

Da blir TV-kroken roligere, og boksen vil ikke ta for mye oppmerksomhet i rommet.

 

Foto: Per Erik Jæger/ifi.no, Beckers og Teppeabo

Les mer

Gul og kul tenåringsbule

Gutta fikk egen stue da foreldrene bygget nytt hus.

Publisert 09. november.2016 av Kristine Nytrøen

Det er bare ett år siden huset ble bygget på Vettre i Asker. Planløsningene var moderne og spennende, men for at det skulle egne seg for en familie med tenåringer i huset, endret Monica Hjemsæter litt på tegningene, i god tid før selve byggeprosessen startet. – Det som opprinnelig var en helt åpen stue oppe, med en halv stue i 1. etasje, valgte vi å lukke, slik at guttene fikk sin egen stue nede, forklarer Monica.

Les mer

Interiørstylist Tone Kroken elsker interiør med sjel og kombinerer gjerne bruktfunn og ting hun har laget selv med moderne interiør. Til daglig jobber hun som stylist. Midt mellom all jobbingen pusser hun opp leiligheten i Bygdøy allé i Oslo som hun overtok i oktober. Her har hun hatt mer enn nok å drive med det siste halvåret. - Åh, jeg er snart ferdig med oppussingen, eller jeg er litt over halvferdig, sier hun.

Les mer
Annonse

Kommersielt innholdAlle som har hatt gleden av å skape et hjem, vet at detaljene er viktig. Først bestemmer du deg for de store tingene, deretter jobber du deg ned på detaljnivå. Når du har utformet et rom, malt veggene og bestemt deg for møbler – skal detaljene på plass. Interiøret du velger har mye å si for hvordan sluttresultatet blir. Dette vet selvsagt mennene og kvinnene som bor i Asker og Bærum. Alt ligger i detaljene og plisségardiner kan rett og slett være prikken over i-e

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland