Publisert 09. november.2016 av

Hvert år siden 1968 har det kommet en ny juleplatte fra den tradisjonsrike porselensfabrikken som holder til langs Porsgrunnselva i Porsgrunn.  

 

Den første så dagens lys allerede i 1909, men det var ikke før på slutten av 60-tallet at en jevn produksjon ble satt ordentlig i gang.

 

Siden den gang har den kommet årlig. I hvitt og blått, og med et julemotiv bestemt av den aktuelle designeren. For det ærefulle oppdraget går på rundgang og designeren byttes ut hvert femte år.

 

I år, og de neste fire, er det Lisbeth Lutnæs fra Blommenholm som setter motivet. I sitt nye atelier i Sandvika i Bærum, har hun skapt «Nøtteliten» med et hasselnøtt mellom potene.

 

- Årene fremover blir det dyremotiv, og platten blir derfor litt annerledes enn de tradisjonelle julemønstrene som ofte er preget av nisser eller litt "religiøse" motiver, sier Lutnæs.

 

- Jeg vil at det skal være noe som brukes fremfor å bare henge på veggen. Sånn sett er et dyremotiv litt mer brukervennlig uavhengig av høytid eller årstid.

 

Les mer om norsk design

 

Porsgrund Porselænfabriks juleklassikere
Det er dekket til jul med julepynt fra Porsgrund, Castro bestikk, Norgesglass og Augustin porter fra Hadeland. Styling: Tone Kroken. FOTO: YVONNE WILHELMSEN

Inspirert av egen barndom

Lisbeth Lutnæs er fast designer hos Porsgrunds Porselænsfabrik, men designer også for Hadeland Glassverk og Norgesglasset som begge er en del av samme selskap; 3 Norske Design Group AS. Med bakgrunn som grafisk designer og illustratør, lager Lutnæs alt fra markedsmateriell til kopper og servise. Nå også samleobjekter til jul.

 

Av juleplatten produseres det om lag 2.000 eksemplarer hvert år. Det er en relativt liten produksjon og alt, foruten selve designarbeidet som nå foregår i Sandvika, gjøres ved Porsgrunds Porselænsfabrik i Porsgrunn.

 

- Først tegner jeg et omriss av en idé, og deretter bruker jeg et stearinlys for å sote frem motivet. Jeg bruker fjær, q-tip, en pennesplitt og lignende for å tegne videre i soten. Det er ganske skjørt og det blir lett flekkete, men det gir også unike detaljer, forklarer Lisbeth Lutnæs som har latt seg inspirere av fransk kunstner.

 

Porsgrund Porselænfabriks juleklassikere
Lisbeth bruker stearinlys for å sote frem motivet. FOTO: TRINE JØDAL
Ekte fjær får frem unike detaljer. FOTO: TRINE JØDAL

Til juleplatten har hun også laget en strekillustrasjon med blekk. Og etter at tegningene er ferdig, skannes de inn i Photoshop hvor de bearbeides videre. Når det endelige resultatet er klart, sendes illustrasjonen til prøvebrenning i Porsgrunn.

 

- Ved siden av andre ting, arbeider jeg med designet fra jul til påske. Da bør de første prøvebrenningene være ferdig slik at jeg kan gjøre eventuelle forbedringer. Deretter går det slag i slag frem til neste jul. Jeg føler det er jul hele året! sier Lutnæs lattermildt.

 

Les også: De gjør internasjonal suksess med norske trefjøler

 

Også julekulen som samleobjekt, står Sandvika-designeren bak. Siden hun begynte i jobben for fire år siden har hun hvert år tegnet julekulen som produseres i et begrenset opplag på 2.000. I år er det barn som leker i snøen – inspirert av Lutnæs’ egen barndom.

 

- Selv om man designer for en bestemt målgruppe, får objektene gjerne et personlig uttrykk. Nå er faktisk ikke jeg veldig opptatt av tradisjoner, så det er litt festlig at jeg har endt opp med å designe både julekuler og juleplatter.

 

Porsgrund Porselænfabriks juleklassikere
Barn som leker er motivet på årets julekule fra Porsgrund Porselænsfabrik. FOTO: TRINE JØDAL

Jul er big business

Jul er big business for Porsgrunds Porselænsfabrikk. Det er årets travleste og største periode fra butikkene fylles opp med varer i slutten av oktober. De vil ikke kommentere omsetningstall, men bekrefter at en stor del av årsomsetningen kommer fra nettopp julehandelen. 

 

- Julehandelen for interiørbransjen er veldig viktig. Det går i pynteting, dekor, puter og ikke minst kjøkkenredskaper, sier Bror William Stende, direktør for Virke faghandel.

 

Denne uken la han frem ny statistikk som viser at vi vil handle for 58 milliarder i julen. Det er 11.120 kroner per innbygger, og over halvparten vil vi legge igjen i butikker som selger julepynt, gaver og klær.

 

Les også: Slik velger du riktig dyne til vinteren

 

- Man skulle kanskje tro at markedet var mettet, men vi selger fremdeles masse av delene i Nisseserviset, og derfor lanserer vi også nyheter i serien hvert år, sier markedssjef i Porsgrunds Porselænsfabrik AS, Cecilie Bjørnebye Jensen.

 

Etter over 100 år på det norske markedet består serien i dag av over 60 deler.

 

 

For amerikanske Susan Sorlien er juleplatten like selvsagt som julen i seg selv. Hun har norske aner og begynte å samle i 1968. Platten ga hun til sin mor - hver jul helt frem til morens død i 2006. Da arvet hun selv samlingen.

 

- Nå er det jeg og mannen som samler, og de henger perfekt på gjesterommet. Gejstene våre elsker de ulike motivene og den hyggelige tradisjonen, sier Sorlien.

 

Porsgrund Porselænfabriks juleklassikere
Juleplatten har trofaste kunder i USA. FOTO: SUSAN SORLIEN
Porsgrund Porselænfabriks juleklassikere
Cecilie Bjørnebye Jensen (t.h.) mener nordmenn er umettelige når det kommer til julepynt og juleartikler. FOTO: TRINE JØDAL

Må overleve trendene

For Lisbeth Lutnæs er det jul året rundt. Hun designer for en høytid som betyr mye for mange. Julepynten fra i fjor eller kanskje en bestemor tas frem igjen, og designet må således overleve trendbølgene.

 

Å finne et motiv som står seg, kan være utfordrende.

 

- Jeg har tidligere illustrert bøker og diverse omslag, men aldri jobbet med porselen før jeg begynte hos Porsgrund. Det er noe helt nytt og man må tenke litt annerledes. Det å illustrere er det morsomste, og det å finne nye, koselige brennemotiv hvert år er veldig hyggelig.

 

 

Les mer på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her. Og følg oss på Facebook og Instagram under Botrend.no

Nyhetsbrev fra Botrend

Ja, takk - jeg vil gjerne abonnere på Botrends nyhetsbrev.

Publisert 27. juni.2017 av

- Jeg husker da jeg begynte å nærme meg rundt tusen følgere at jeg tenkte: ”jøss!”, men nå om dagen tenker jeg lite på antallet som følger meg, men at det jeg legger ut er noe jeg og andre kan sette pris på.

 

Vibeke hadde blogget om sin landlige livsstil i idylliske Heistad ved Porsgrunn i Telemark siden 2011.

 

Interiør, billedkunst og ”the country life” var hennes store hobby. Men det var først da noen iherdige lesere begynte å mase om at hun burde komme seg på Instagram at det tok skikkelig av.

 

Det førte til kontoen @vibekedesign

 

- Det er jo litt uvirkelig, men litt over ett år etter at jeg opprettet instagramkontoen min har jeg altså fått 73.000 følgere, over halvparten av dem fra USA. Det er noe med countrylivet som fenger veldig der borte, sier hun og forteller at hun stadig får henvendelser fra folk i statene og verden forøvrig, som vil ha interiørtips eller bare kommer med hyggelige kommentarer til bildene hun legger ut.

 

Ved siden av interiørlivet jobber Vibeke i barnehage, noe som gir henne det beste fra to verdener, ifølge hun selv.

 

Hun tør ikke satse kun på Instagram, men ser for seg at hun kanskje en dag kan gjøre nettopp det;

 

- Og hadde jeg bodd i USA, hadde jeg sikkert holdt på med mye annet allerede, sier hun.

 

Hanne har 147.000 følgere på Insta

Lille Maja. Foto: Vibekedesign
Vibekes favorittblomster. Foto: Vibekedesign
Hun blir inspirert av naturmaterialer. Foto: Vibekedesign
Vårlig dekket bord på kjøkkenet til Vibeke. Foto: Vibekedesign

Hva betyr interiør for deg?

 

- Det betyr veldig mye. For meg så blir det å få lov til å holde på med mitt, utrolig viktig. Det gir meg ro i sjela og jeg får utfolde meg kreativt hver dag. Jeg liker å ha det koselig rundt meg, og få en sånn ”good feeling”.

 

Hvor henter du inspirasjon?

 

- Jeg kan hente inspirasjon fra så mye. Menneskemøter, det å komme hjem til folk, også blir jeg veldig inspirert av naturen. Det å gå tur og etterpå komme hjem og dekorere etter årstider, synes jeg er utrolig flott å holde på med.

 

Hva er ditt beste interiørtips?

 

- Jeg pleier å si at man skal være tro mot sin stil, ikke please andre, men gjøre det som føles rett for deg.

 

 Hvilken interiørstil er din favoritt, og hvorfor?

 

- Det er jo den landlige stilen som vises veldig godt hos meg. Ofte ting som har en historie ved seg. Det skal ikke være alt for mye heller, men den stilen gir meg harmoni og får hjemmet til å føles koselig.

 

Hvem er dine favoritt-instagrammere?

 

- Jeg har noen fine svenske og engelske som jeg følger, som representerer den fantastiske countrystilen. De bildene kan jeg forsvinne fullstendig inn i. ”Cowparsley and foxgloves” er en av de engelske kontoene jeg følger, og ”Nordingården” fra Sverige er fantastisk.

 

Lever landlig i Heggedal 

Landlig stil hjemme hos Vibeke. Foto: Vibekedesign
Rustikt og koselig. Foto: Vibekedesign

Flere av Vibekes bilder kan du se på hennes instagramkonto @vibekedesign (ekstern lenke)

 

Les mer på Botrends forside

 

Ta gjerne kontakt med oss her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

Les mer

Smarte knapper og nye apper

Unges svar på morgendagens design.

Publisert 09. november.2016 av Bettine Nicotra

Inn døren og ned en betongtrapp er utstillingen. I det grå, åpne rommet, står fargerike produkter utstilt på bord og platåer. Etter å ha vært i tenkeboksen, forsket rundt, utviklet, testet og evaluert, har de endelig kommet til finalen. 38 avgangsstudenter i bachelor i Produktdesign ved Høgskolen i Oslo og Akershus, stiller ut på DogA i Oslo denne helgen. I overetasjen stiller åtte masterstudenter ut sine produkter. Og i et annet rom er lærernes utstilling. På toppen av det hele

Les mer

Mulig du, som meg, reflekterer litt over at nå er vi jammen kommet halvveis ut i 2017 straks alt. Og ja, det stemmer, det er bare et halvår igjen til jul. Men la oss dvele litt mer ved sommervarme og fellesferie enn akkurat julepynten nå. Les flere innlegg fra Bonaturlig 

Les mer
Annonse

 Det handler om å bygge på den eksisterende stammen og skape nye og bedre løsninger. – Dette er et miljøvennlig alternativ som gir mange muligheter. Alt vi gjør blir laget på mål og spesialtilpasset ditt kjøkken, forklarer distriktssjef for Asker og Bærum, Bjørn Langli. Norsk Kjøkkenfornying startet sin drift i 2002, og da handlet det primært om å bytte dører. I dag utfører de omfattende forvandling av eksisterende kjøkken. – Det handler om at kundene har andre krav. De f

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland