Publisert 15. november.2016 av

Studio M3 har holdt til Bygdøy Allé i flere år, men da bedriften vokste, lokalene ble for små, og leien for høy, måtte daglig leder Martin Andersen se seg om etter andre alternativer.

 

Det endte med et 250 kvadratmeter stort industrilokale med skjermet beliggenhet i Sandvika.

 

 

I hovedsak baserer bedriften seg på salg av de tidløse 60-tallsmodulene USM, utviklet av Ulrich Schärer og Fritz Haller.

 

Modulene er laget av stål, med forkrommede stålrør og pulverlakkerte plater, og ble opprinnelig tegnet som et prosjektmøbel, mye brukt i kontorlandskap.

 

Bolina-søstrenes suksesshistorie

 

Uforandret siden 1965

I senere tid er de minimalistiske modulene også å finne på privatmarkedet.

 

– Grunnen til møbelets lange levetid og popularitet, er en kombinasjon av klassisk design med et smart byggesystem. Det sammenliknes ofte med leketøyet Meccano, et byggesystem der man med noen enkle bestanddeler kan lage ulike konstruksjoner. Modulsystemet er uforandret siden det ble designet i 1965 og det kan bygges om på og suppleres med nye deler i det uendelige, for å gi møbelet nytt liv, forteller Andersen.

 

Få Jonathan Adlers interiørtips her

USM-modulsystem FOTO: USM

Laget kaninbur

Selv om modulene på verdensbasis i hovedsak selges til bedriftsmarkedet, finner man USM-systemet stadig oftere i privatboliger, spesielt i Norge.

 

Andersen forteller at opptil 60 prosent av hans kunder er privatpersoner. Ifølge han finnes det heller ingen begrensninger på bruksområdet til modulene.

 

– For privatpersoner har vi bygget alt fra kjøkken og bad, reoler og skap, senger med oppbevaringsmuligheter, vedstativ og til og med sykkelstativ. Det særeste vi har laget er kanskje et kaninbur. Det er kun fantasien som setter en stopper, forteller han.

FOTO: USM
FOTO: USM

Stor facinasjon

USM-systemet fikk sitt inntog i Norge på 80-tallet, da det som blir betegnet som Norges første designbutikk, Rønning og co, tok det inn.

 

Martin, som alltid har vært interessert i interiørdesign, fikk tidlig en facinasjon for det sveitsiske modulsystemet.

 

– For en del år siden bygget jeg en møbel-installasjon med disk, display og prøverom av USM i en annen butikk jeg drev. Da eksportdirektør i USM Modular Furniture, Walter Portmann fikk sett installasjonen, ble jeg invitert til Sveits og fikk lisens til å selge systemet. I tillegg kjøpte jeg opp alt jeg kom over av brukte moduler, forteller han.

 

Nå restaurerer og selger Andersen brukt i tillegg til nye moduler.

 

Les også: Slik ble kjøkkenet husets samlingspunkt

 

FOTO: USM

Satser digitalt

Studio M3 har funnet seg godt til rett i det store lokalet i Sandvika, som er et kombinert showroom, verksted, kontor og butikk. I tillegg har de et lager på Ensjø.

 

At det ligger et godt stykke utenfor byen og den oppbygde kundegruppen, ser han ikke på som noe negativt.

 

– Det er fremdeles sentralt, men jeg tror at de som kjenner til modulene også kjenner til oss, da vi er en av tre som selger systemet i Norge. Vi har en stor kundekrets jeg tror vil være lojale. Dessuten satser vi stadig mer digitalt. Mange bruker mye tid på nett og vet hva de vil ha når de henvender seg til oss. Vi er ikke en typisk drop in-butikk, forklarer han.

 

Les også: La deg inspirere av årets julenyheter

 

 

I vekst

Andersen forteller at de har hatt gode måneder siden de flyttet til Sandvika i august, men innrømmer at det blir spennende å se det kommende året.

 

Bare i løpet av året har Andersen vokst fra å drive alene, til å ha to medarbeidere med på laget.

 

– Sandvika er ikke akkurat et interiør-mekka, men jeg tror vi gir kunden en bedre totalopplevelse her. Dessuten er Sandvika i utvikling. Det blir spennende å se hva de får til her, sier han.

Martin Andersen i lokalene i Sandvika som også brukes som verksted. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

– Ikke negativ plassering

Næringssjef i Bærum kommune, Tore Gulli tror ikke at bedrifter som velger å lokalisere seg utenfor Sandvika Storsenter nødvendigvis er negativt.

 

– Jeg tror produktet er viktigere enn stedet, og jeg observerer at det er individer som lager gode konsepter rundt om i Bærum, også innenfor interiør- og møbelnæringer. Er man etablert og vet at man har et marked og en kundekrets, så er det sånn i enhver handel at de eksisterende kundene er viktigere enn nye kunder. Har man en kundebase og betjener den godt, vil deres referanser være viktigere enn de nye kundene, sier han.

 

FOTO: USM
Kontoret er også innredet med modulene. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
FOTO: USM

Hver og en butikk kan etablere seg hvor se selv ønsker, men Gulli legger ikke skjul på at det kan være store fordeler å ligge på et senter, spesielt for nyetablerte.

 

– Er man helt nyoppstartet er det mer krevende å starte i en bygård. På senteret er det mange kunder som dermed ofte øker salg, men i motsetning kommer kostnader og krav om åpningstider. Vi ønsker at handel lokaliserer seg i sentrumsområdene, men det er det opp til hver enkelt, påpeker han.

 

Handel i Bærum har ifølge Gulli hatt en jevn vekst de siste årene.

 

Se flere saker på Botrends forside her.

 

Tips oss gjerne her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

Publisert 17. juni.2017 av

I 1987 tegnet Jones og Stenstadvold Arkitekter en high tech-bolig, bedre kjent som ufo-en på Bærums Verk, som et bidrag til boligutstillingen «Bygg for Fremtiden».  

 

Utstillingen var den andre i rekken av boligutstillinger etter initiativ fra Foreningen Norske Boligutstillinger.

 

Huset skulle være fremtidsrettet, og resultatet ble en enebolig av de sjeldne.

 

Huset er reist på samme prinsipp som oljeplattformene, altså en stålkonstruksjon på fire søyler.

 

I stuen var det både boblebad og åpen peis, det eksklusive materiale corian ble brukt på både kjøkken og bad, en heis skulle ta deg opp i huset fra garasjen, og som den eneste eneboligen i landet, hadde huset elektriske persienner med følere.

 

Styringspanelet i huset var enormt.

Boligen er bygget på samme prinsipp som en oljeplattform. FOTO: PRIVAT

Falt for huset

Da Merete Inderberg så annonsen for huset i avisen drøyt ti år senere, var hun solgt. 

 

– Jeg falt for huset med det samme og husket det fra boligutstillingen. Med de store vinduene fikk man naturen inn i stuen, og huset var ideelt for å samle familie og venner. Boblebadet i stuen var «harry», men kunne jo bare fjernes. Åpen kjøkken- og stue-løsning var heller ikke vanlig på den tiden, men det gjorde huset større og lysere, og ideelt for oss som da hadde to små barn, forteller Merete.

 

Mens svigerforeldrene kun så hvor rart huset var, så Merete og mannen Sverre kun muligheter for hvor fint det kunne bli etter totalrenovering.

 

Slik gjorde de om det gamle tømmerhuset til moderne familiebolig

 

– Huset kunne nok vært plassert hvor som helst, og jeg ville likevel kjøpt det. Så godt likte jeg det. Den optimale beliggenheten hadde vært ved sjøen med alle disse vinduene, men vi er glad for nærheten til skogen, Bærums Verk og den forholdvis korte avstanden til Oslo sentrum, samtidig som det er et godt miljø her, og ikke minst rolig og vakkert, sier hun.

Merete trives godt i den originale boligen. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Spisestuen har Merete nylig byttet ut og er kjøpt brukt. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Peisen brukes jevnlig og stuen er et naturlig samlingspunkt. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Vil pusse opp

 

Da hun og Sverre overtok boligen, ble det umiddelbart iverksatt en totalrenovering av huset for å få vekk «80-talls faktoren». Dermed ble også boblebadet fjernet. 

 

– Kun det ene badet, originalt fra 87, og kjøkkenet fra Leicht, er det eneste som fremdeles står så godt som urørt, men nå får vi vel slippe nostalgien og pusse opp det også, forteller Merete. 

 

Heisen som var i huset ble fjernet før paret flyttet inn, men styringsrommet i huset har de oppgradert. 

 

– Inne fjernet vi aller først vegg til vegg-teppet som var i alle rom, og erstattet det med nytt heltre Jatoba gulv. Vi etterisolerte også huset og erstattet alle veggene inne med nye. Enkelte vinduer er også fornyet, et av dem erstattet med vegg med gasspeis, forteller hun. 

 

Etter overtakelse har de også tatt vekk takterrassen de forrige eierne laget, for å stramme opp «looken» utvendig.

 

Peisen midt i stuen er nå blitt biopeis, slik at den enorme avtrekkshetten er borte.

 

Les også: Dette hjemmet er alt annet enn svart-hvitt

 

 

Badet er originalt og noe uvanlig dekket med speil på alle vegger og tak. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

 

To av tre bad er også pusset opp.

 

Ute har Merete og Sverre  malt fasaden, fjernet gammel solskjerming ute med ny inne, tatt vekk minst 12 store grantrær i hagen, sådd plen og laget terrasser.

 

Dessuten er massevis av blomstrende planter innkjøpt hvert år. 

 

I hele huset går vinduene fra gulv til tak, og flere steder kan de skyves helt opp.  

 

– Aftensolen kommer inn her, og det har flere ganger hendt at vi har åpnet opp og solet oss fra kjøkkenet. Det blir som en terrasse som er inne. Veldig praktisk, forteller Merete. 

Kjøkkenet har også for det meste stått urørt. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Peisen midt i stuen er nå blitt biopeis, slik at den enorme avtrekkshetten er borte. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Bygget med kvalitet

Da huset ble bygget på slutten av 80-tallet var det kun det beste av materialer og innredning som ble brukt, noe familien har fått godt utbytte av.

 

Verken hovedbadet eller kjøkkenet har de gjort noe med, foruten å erstatte alle hvitevarer, og de har ikke hatt problemer med hverken innredningen eller stilen, som uten tvil var forut for sin tid.

 

Les også: Sunniva trives i mørke omgivelser

 

Merete elsker visuelle opplevelser, og tidløst kvalitetsdesign har også vært viktig når hun har innredet hjemmet. 

 

– Jeg elsker en god atmosfære med masse levende lys, friske blomster og kule puter i sofaene. Samtidig er det viktig at det ikke blir for mye visuelt støy. Det skal være vakre og stilrene ting vi bruker, mener hun. 

 

Merete er miljøbevisst, og flere elementer i stuen er gjenbruk med ting hun har funnet på nett i stedet for i butikker. 

 

 

Spisestuen har Merete nylig kjøpt brukt. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

– Jeg liker å fornye hjemmet innimellom, og da er det fint å både kunne selge og kjøpe brukt. Spisestuen og et supertøft bilde er de siste innkjøpene vi har gjort, kjøpt nesten ubrukt, smiler hun.

 

Skinnstolene er også et bruktkupp. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Fornøyde eiere

Merete og familien trives godt i den originale eneboligen, og mye skal til for å få henne ut derfra.

 

– Jeg tror aldri vi kommer til å selge dette stedet, smiler hun. 

Denne kjøkkendelen har Merete nylig innredet til lesekrok. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Rundt hele huset er det store vinduer som gir mye lys, selv på soverommet. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Kjøkkenet er enkelt innredet med friske detaljer. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Ufo-boligen på Bærums Verk. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Les flere saker på Botrends forside her.

 

Tips og innspill? Ta kontakt her, og følg oss på Facebook og Instagram under @botrend.no

Les mer

Mulig du, som meg, reflekterer litt over at nå er vi jammen kommet halvveis ut i 2017 straks alt. Og ja, det stemmer, det er bare et halvår igjen til jul. Men la oss dvele litt mer ved sommervarme og fellesferie enn akkurat julepynten nå. Les flere innlegg fra Bonaturlig 

Les mer

- Jeg husker da jeg begynte å nærme meg rundt tusen følgere at jeg tenkte: ”jøss!”, men nå om dagen tenker jeg lite på antallet som følger meg, men at det jeg legger ut er noe jeg og andre kan sette pris på. Vibeke hadde blogget om sin landlige livsstil i idylliske Heistad ved Porsgrunn i Telemark siden 2011. Interiør, billedkunst og ”the country life” var hennes store hobby. Men det var først da noen iherdige lesere begynte å mase om at hun burde komme seg på Instagram at

Les mer
Annonse

Hos Fyr & Flamme er grillsesongen langt fra sesongbasert. Det moderne utleielokalet har sitteplasser til 50 personer, et storkjøkken med alle fasiliteter og en lounge med barløsning. Et avansert grillrom der du kan grille og røyke maten innendørs, er elegant integrert bak hele glassflater. Et innholdsrikt konferanserom er tilgjengelig for møter og annen kursvirksomhet. 

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland