Publisert 15. november.2016 av

Studio M3 har holdt til Bygdøy Allé i flere år, men da bedriften vokste, lokalene ble for små, og leien for høy, måtte daglig leder Martin Andersen se seg om etter andre alternativer.

 

Det endte med et 250 kvadratmeter stort industrilokale med skjermet beliggenhet i Sandvika.

 

 

I hovedsak baserer bedriften seg på salg av de tidløse 60-tallsmodulene USM, utviklet av Ulrich Schärer og Fritz Haller.

 

Modulene er laget av stål, med forkrommede stålrør og pulverlakkerte plater, og ble opprinnelig tegnet som et prosjektmøbel, mye brukt i kontorlandskap.

 

Bolina-søstrenes suksesshistorie

 

Uforandret siden 1965

I senere tid er de minimalistiske modulene også å finne på privatmarkedet.

 

– Grunnen til møbelets lange levetid og popularitet, er en kombinasjon av klassisk design med et smart byggesystem. Det sammenliknes ofte med leketøyet Meccano, et byggesystem der man med noen enkle bestanddeler kan lage ulike konstruksjoner. Modulsystemet er uforandret siden det ble designet i 1965 og det kan bygges om på og suppleres med nye deler i det uendelige, for å gi møbelet nytt liv, forteller Andersen.

 

Få Jonathan Adlers interiørtips her

USM-modulsystem FOTO: USM

Laget kaninbur

Selv om modulene på verdensbasis i hovedsak selges til bedriftsmarkedet, finner man USM-systemet stadig oftere i privatboliger, spesielt i Norge.

 

Andersen forteller at opptil 60 prosent av hans kunder er privatpersoner. Ifølge han finnes det heller ingen begrensninger på bruksområdet til modulene.

 

– For privatpersoner har vi bygget alt fra kjøkken og bad, reoler og skap, senger med oppbevaringsmuligheter, vedstativ og til og med sykkelstativ. Det særeste vi har laget er kanskje et kaninbur. Det er kun fantasien som setter en stopper, forteller han.

FOTO: USM
FOTO: USM

Stor facinasjon

USM-systemet fikk sitt inntog i Norge på 80-tallet, da det som blir betegnet som Norges første designbutikk, Rønning og co, tok det inn.

 

Martin, som alltid har vært interessert i interiørdesign, fikk tidlig en facinasjon for det sveitsiske modulsystemet.

 

– For en del år siden bygget jeg en møbel-installasjon med disk, display og prøverom av USM i en annen butikk jeg drev. Da eksportdirektør i USM Modular Furniture, Walter Portmann fikk sett installasjonen, ble jeg invitert til Sveits og fikk lisens til å selge systemet. I tillegg kjøpte jeg opp alt jeg kom over av brukte moduler, forteller han.

 

Nå restaurerer og selger Andersen brukt i tillegg til nye moduler.

 

Les også: Slik ble kjøkkenet husets samlingspunkt

 

FOTO: USM

Satser digitalt

Studio M3 har funnet seg godt til rett i det store lokalet i Sandvika, som er et kombinert showroom, verksted, kontor og butikk. I tillegg har de et lager på Ensjø.

 

At det ligger et godt stykke utenfor byen og den oppbygde kundegruppen, ser han ikke på som noe negativt.

 

– Det er fremdeles sentralt, men jeg tror at de som kjenner til modulene også kjenner til oss, da vi er en av tre som selger systemet i Norge. Vi har en stor kundekrets jeg tror vil være lojale. Dessuten satser vi stadig mer digitalt. Mange bruker mye tid på nett og vet hva de vil ha når de henvender seg til oss. Vi er ikke en typisk drop in-butikk, forklarer han.

 

Les også: La deg inspirere av årets julenyheter

 

 

I vekst

Andersen forteller at de har hatt gode måneder siden de flyttet til Sandvika i august, men innrømmer at det blir spennende å se det kommende året.

 

Bare i løpet av året har Andersen vokst fra å drive alene, til å ha to medarbeidere med på laget.

 

– Sandvika er ikke akkurat et interiør-mekka, men jeg tror vi gir kunden en bedre totalopplevelse her. Dessuten er Sandvika i utvikling. Det blir spennende å se hva de får til her, sier han.

Martin Andersen i lokalene i Sandvika som også brukes som verksted. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

– Ikke negativ plassering

Næringssjef i Bærum kommune, Tore Gulli tror ikke at bedrifter som velger å lokalisere seg utenfor Sandvika Storsenter nødvendigvis er negativt.

 

– Jeg tror produktet er viktigere enn stedet, og jeg observerer at det er individer som lager gode konsepter rundt om i Bærum, også innenfor interiør- og møbelnæringer. Er man etablert og vet at man har et marked og en kundekrets, så er det sånn i enhver handel at de eksisterende kundene er viktigere enn nye kunder. Har man en kundebase og betjener den godt, vil deres referanser være viktigere enn de nye kundene, sier han.

 

FOTO: USM
Kontoret er også innredet med modulene. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
FOTO: USM

Hver og en butikk kan etablere seg hvor se selv ønsker, men Gulli legger ikke skjul på at det kan være store fordeler å ligge på et senter, spesielt for nyetablerte.

 

– Er man helt nyoppstartet er det mer krevende å starte i en bygård. På senteret er det mange kunder som dermed ofte øker salg, men i motsetning kommer kostnader og krav om åpningstider. Vi ønsker at handel lokaliserer seg i sentrumsområdene, men det er det opp til hver enkelt, påpeker han.

 

Handel i Bærum har ifølge Gulli hatt en jevn vekst de siste årene.

 

Se flere saker på Botrends forside her.

 

Tips oss gjerne her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

Les mer
Annonse

 I et romslig lokale på Rud i Bærum, holder Sandvika gardiner og interiør til. Sandvika gardiner og interiør var tidligere en del av produksjonsselskapet Sandvika Veveri AS, men har drevet selvstendig siden 2000. Butikken har egen systue og skreddersyr gjerne dine gardiner.  – Vi merker økende etterspørsel etter gardiner, gjerne som et supplement til innvendig solskjerming. Med gardiner til blir det prikken over i’en, sier Nina Bø (60), daglig leder. Kari Søndbø Disch (56) nikker

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland