Publisert 18. november.2016 av

Dersom du har kjøpt bolig noen gang, har du sikkert følt på den boblende gleden det er å få seg sitt eget hjem.  

 

Samtidig er du kanskje litt bekymret.  Har jeg gjort et riktig kjøp eller tatt meg vann over hodet?

 

Da er du nok en typisk  boligkjøper.  

 

Som boligkjøpsrådgiver føler jeg først og fremst på gleden ved å hjelpe folk med å kjøpe boligen de ønsker seg.  Under prosessen forsøker jeg å gjøre dem så trygge som mulige på beslutningene de tar.  

 

Da vet de at kjøpet bygger på velfunderte avveininger.

 

Samtidig kan ikke et boligkjøp kobles fra følelser, ønsker og personlige preferanser, og en viss galskap eller risikovilje.

 

 Noen påstar at man må være en smule “bevisstløs i gjerningsøyeblikket” for å kjøpe en bolig i dagens marked.

 

Boligdama: Har tapt noen budrunder - Hva gjør jeg?

 

Spøk til side.

 

Hva er det som kjennetegner flertallet av dagens boligkjøpere?

 

  • De påvirkes av det lave rentenivået og tenderer til å kjøpe dyre boliger som følge av dette

  • De er risikovillige
  • De er bekymret over prisutviklingen og usikkerheten i boligmarkedet
  • De opplever at det er enkelt å få finansiering med unntak av unge under 29 år som trenger hjelp
  • De vil gjerne kjøpe bolig i kommunen eller området de bor i fra før
  • De synes at beliggenhet nær offentlig kommunikasjon og tilgjengelighet er viktig
  • De er opptatt av et godt bomiljø men ikke spesielt selektive i forhold til sammensetningen av folk
  • De vil kjøpe bolig fordi de trenger større plass, en mer praktisk bolig eller fordi livssituasjonen har endret seg
  • De ønsker god standard og kan tenke seg å pusse opp litt
  • De er opptatt av utsikt og solforhold

 

Kilde:  Krogsveen Boligkjøperindeks – les mer her

 

 Usikkerhet

 

Undersøkelsen viser altså at folk er risikovillige, men samtidig også usikre på  boligmarkedet.  

 

Det kan være årsaken til at veldig mange i samme undersøkelse sier at de kunne ønske seg å få hjelp av en uavhengig kjøpsrådgiver.

 

Slik forbereder du deg til visning

 

Bruker lang tid på boligkjøpet

 

Flertallet av boligkjøperne har vært på markedet i mer enn 6 måneder, hele 25 prosent har vært på leting i ett til 4 år.  

 

Det tyder på at boligkjøp er komplisert og at det kan være vanskelig å holde fokus.

 

Denne uken har jeg landet to gode boliger for mine kunder, en i Oslo og en i Bærum.  

 

Jeg blir kjempelykkelig hver gang vi klarer å komme i mål.

 

Ikke bare fordi de har skaffet seg boligen de ønsker seg, men fordi prosessen oppleves som effektiv, fokusert og lærerik for begge parter.

 

Dette mener Boligdama om stigende boligpriser

 

Målet er å skape trygghet

 

Mitt svar på om boligkjøperne er bevisstløse i gjerningsøyeblikket er:

 

Nei, men de ofte veldig usikre.

 

Naturlig nok, da boligkjøp er komplisert og står om store verdier.

 

I hver eneste sak jeg gjennomfører som boligjøpsrådgiver erfarer jeg noe nytt om ting som boligkjøpere bør være obs på.  

 

Både i forhold til opplysninger og tilstand på boligen og salgsmetodene som brukes.

 

Det gir inspirasjon til å dele erfaringene her på bloggen, slik at du kan bli en tryggere boligkjøper.

 

Håper derfor du fortsetter å følge meg.

 

Trude Larsen driver bloggen Boligdama, og er daglig leder i selskapet Boligkjøpsmegling AS.

 

Boligdama er fast blogger for Botrend, og daglig leder i firmaet Boligkjøpsmegling.

 

Les flere saker på Botrends forside

 

Tips oss gjerne her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

 

 

Publisert 21. mars.2017 av

Bolighandel er forbundet med risiko, både for selger og kjøper. 

 

Særlig hvis det blir reklamasjoner i ettertid. 

 

Forbrukerrådet: - Kupping er utelukkende negativt

 

Selger kan risikere å få økonomiske krav mot seg og kjøper risikerer å sitte igjen med store kostnader til utbedring. 

 

Men hvem bærer den største risikoen?

I en nylig utgitt rapport på hele 395 sider har Forbrukerrådet satt søkelyset på dette. 

 

Jeg innrømmer å ikke ha lest hele, men nøyer meg med sammendraget og presseomtalen som i seg selv byr på mange interessante problemstillinger.

Selger risikerer svært lite

Forbrukerrådet konkluderer med at selger risikerer svært lite dersom han eller hun tegner en eierskifteforsikring. 

 

Dette på tross av at eierskifteforsikringsselskapet har rett til å gå på selger dersom det er gitt feilaktige eller manglende opplysninger.

 

Men dette gjøres svært sjelden. 

 

Kravet blir enten dekket av eller avvist av forsikringsselskapet. 

 

Det siste, å avslå kravet fra kjøper,  er selskapene svært dyktige til, ifølge Forbrukerrådet.

Kjøper har en betydelig risiko

Videre mener Forbrukerrådet at boligkjøperen har en betydelig risiko i bolighandelen.  

 

Terskelen for å nå fram med sitt reklamasjonskrav er hevet (vesentlighetskrav på 5-6% av kjøpesum) og mange krav blir derfor avvist.  

 

Boligdama: Lønner det seg å betale ned andel fellesgjeld?

 

Kjøperne får heller ikke alltid hjelpen de trenger gjennom sin boligkjøperforsikring.

 

Forbrukerrådet foreslår å bytte ut dagens ordning der det ofte brukes to forsikringer, med én felles forsikring, som trygger begge forbrukerne i handelen, og der vilkårene er regulert av myndighetene.

Uenighet om konfliktnivå og risiko

Aktørene i boligbransjen vil være uenig om hvor stort konfliktnivået er i forbindelse med boligomsetning og hva som er løsningene på problemene. 

 

Det er også betydelige økonomiske interesser forbundet med de forsikringsproduktene som er laget for å beskytte forbrukerne, noe som sikkert også farger hva slags syn man har på dette.

 

Men de fleste av oss har vært borte i eller hørt om noen som har hatt problemer med boligkjøp i ettertid og som ikke har nådd frem med klagesaken, med eller uten kjøperforsikring. 

 

I ettertid hadde de nok ønsket at de hadde hatt et bedre forbrukervern eller vært mer nøye med å undersøke forholdene før de kjøpte. 

 

Jeg tror det finnes mange gode argumenter for å hevde at kjøperne bærer den største risikoen i bolighandelen slik systemet er i dag.

 

Vi råder våre kunder til å tegne kjøperforsikring. 

 

Ikke fordi den beskytter dem mot feil og mangler eller fritar dem fra egen undersøkelsesplikt. 

 

Les også: Må ha eller kjekt å ha? Krav ved boligkjøp

 

Men har de denne vil de i alle fall bli representert av en advokat dersom det skulle oppstå problemer i ettertid.

 

Så får fremtiden vise om det dukker opp produkter som kan beskytte kjøper på en bedre måte.

Bedre føre var enn etter snar

Det viktigste rådet vi gir våre kunder er å være føre var, nemlig  å ta undersøkelsesplikten alvorlig.

 

Finner du skjulte feil og mangler eller blir utsatt for mangelfulle opplysninger, er det langt fra sikkert at du får erstatning.

 

Og en rettslig prøving vil også være risikofylt i forhold til å måtte betale både egne og motpartens saksomkostninger.

 

Bruker du en boligkjøpsrådgiver vil du få betydelig hjelp til å ivareta undersøkelsesplikten. 

 

Vi bruker vår erfaring og trenede øyne for å avsløre det som eventuelt overselges eller underkommuniseres.

 

Vi sjekker alltid salgsmaterialet og teknisk tilstandsrapport nøye og spør gjerne takstmannen eller annen bygningskyndig dersom vi er i tvil.

 

Med andre ord jobber vi etter prinsippet “bedre føre var en etter snar”.

 

Nøyaktige undersøkelser gir ingen absolutt garanti for at det ikke vil dukke opp saker som fører til reklamasjoner, men risikoen vil bli vesentlig redusert. 

 

Og bank i bordet: Så langt har vi lykkes i den forstand at ingen av våre kunder har havnet i reklamasjonskøen.

 

Les også: Derfor skal du være nøye med opplysninger

 

Turid Larsen er Botrends faste bidragsyter om eiendomsmarkedet under vignetten Boligdama. Larsen er til daglig boligkjøpsrådgiver hos Krogsveen. Les alle hennes artikler her.

 

Les flere artikler om boligmarkedet av Boligdama

Kommersielt innhold

Ved å fylle ut skjemaet under kan du få tilbud på eiendomsmegling, dersom du skal selge en bolig eller innhente verdivurdering på din bolig. Tjenesten leveres av Tjenestetorget, og Botrend får en andel av hver transaksjon. Tjenestetorget og Botrend eies begge av Asker og Bærums Budstikke AS.

Les mer

It's complicated sies det ofte i amerikanske filmer når kjærlighetsforholdet ikke vil fungere.  Det samme kan sies om boligmarkedet i Oslo området nå for tiden.  Hva må en stakkar gjøre for å få kjøpt seg en bolig? Jeg har ikke fasiten.  Men som boligkjøpsrådgivere som sitter midt oppe i dette kokende markedet hver dag gjør vi oss noen erfaringer  som kan være til nyttige å dele for at du skal nå frem til målet .

Les mer

Selv om vi kan ha noen kalde dager og uker igjen, er det liksom noe helt symbolsk med å bikke mars. Det er den første vårmåneden – for alt det er verdt. Det skal nevnes at vinteren har vært særdeles mild i år. Men! For et sommerbarn (som er født på vinteren) som meg, er det intet mindre helt fantastisk å endelig skrive mars. Solen varmer på en måte litt mer og jeg har overlevd enda en vinter. Halleluja.   Det fineste med våren, er vårtegnene. Man har på en måte alt foran seg

Les mer
Annonse

Varsling på mobilen, fjernstyring av boligen, nøkkelløs adgang.. Ny teknologi gir nye muligheter for sikring av boligen. De ulike leverandørene har ulike løsninger og prisene kan variere mye. Nå kan du sammenligne løsninger og priser raskt og enkelt. 

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland