Publisert 21. november.2016 av

Det danske møbelselskapet Sofacompany har på kort tid etablert seg som en suksess i Norge.

 

Firmaet satser, og har skapt sin suksess, på egen nettbutikk der de lover lekker design til konkurransedyktige priser, levert direkte på døren.

 

Med denne strategien tar de opp konkurransen med de etablerte møbelkjedene.

 

- Vi dropper en rekke mellomledd ved å satse på nettbutikk. Derfor kan vi holde kostnadene nede, og etablere oss raskere, forklarer Bjørn Bjerga, partner og leder for Sofacompany i Norge.

 

Bolina-søstrenes suksesshistorie

 

Klassisk dansk design. FOTO: SOFACOMPANY
Merete Ljungqvist og Bjørn Bjerga i Sofacompany. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG

Fabrikk i Vietnam

 

Selskapet ble etablert i 2012 av danske gründere Christopher og Cathrine Rudolph.

 

Bjerga, som på dette tidspunktet jobbet som innkjøps- og sortimentsansvarlig i en annen etablert møbelkjede i Norge, kjente ekteparet Rudolph, blant annet via fabrikken de to danskene eier i Vietnam.

Rudolph oppnådde raskt suksess med nettbutikken i Danmark, og i 2015 ble Bjerga spurt om å åpne butikken i Norge.

 

- Det har jeg aldri angret på, smiler han.

 

Nå skal sofa og gardiner være i velur

 

Selv om første showroom ble åpnet i Stavanger, der Bjerga er bosatt, kom det raskt inn mange bestillinger fra Østlandet.

 

Det var mange som våget å bestille varer basert bare på bildene de så, men Bjerga tenkte på alle de som da ville kjøpe om de også fikk se møblene og ta på stoffene samt prøve sittekomforten.

 

- Vi måtte til Oslo-området, det var helt klart. Og valget falt på Sandvika som er veldig sentralt, sier han.

 

Nå har firmaets andre showroom i Norge lokaler på Leif Tronstads plass rett ved togstasjonen.

 

Les mer om interiør på Botrend her

 

Her henger Insta-poster og tilbakemeldinger fra kunder. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG

Økning i netthandel

Møbel- og interiørbutikkene i faghandelsbransjene omsatte for over 30,5 mrd. kroner i 2015, en økning på 5,6 prosent fra 2014.

 

Inkluderes også netthandelen var økningen på 6,6 prosent, ifølge bransjeorganisasjonen Virkes siste statistikk.

 

Nordmenn omtales ofte som europamestere i netthandel.

 

I 2015 hadde møbel- og interiørbutikkene som hovedsakelig driver handel via internett eller postordre, en omsetning på om lag 865 MNOK. Dette er 57,6 prosent mer enn i 2014.

 

Den totale netthandelen med møbel- og interiørvarer er nok større enn hva dette tallet viser, siden flere butikker som selger via fysiske butikker, også driver netthandel samt at det også handles fra utenlandske nettbutikker, opplyser Virke i sin seneste statistikk.

 

De 6 største kjedene i møbelhandelen tar hånd om 84 prosent av omsetningen, der IKEA alene står for 37 prosent av markedet.

 

 

Kontroll og frihet

Ifølge Bjerga er det mange fordeler med forretningsmodellen basert på nettbutikk, også på kontrollen de kan ha og friheten det gir.

 

- Med egen fabrikk i Vietnam og egne designere i Danmark, betyr det at vi kan utvikle morsomme varer uten at de trenge å koste tre månedslønner. Vi kan også ligge litt foran i trendbildet, våge andre fargevalg og innhente beste kvalitet på tekstiler. Det kan vi fordi vi sparer på å ikke ha store lagre eller høye personalkostnader, forklarer han.

 

Mette Hay vokste opp i foreldrenes butikk

 

Møblene lages i Vietnam. FOTO: SOFACOMPANY

 

Dansk design

Målgruppen for Sofacompany er unge kjøpere som er over gjennomsnittet opptatt av interiør.

 

Det danske designet vil alltid ligge i bunn.

 

Dansk design  er de mest trendy og populære varene i det norske interiørbildet, og har vært det en god stund.

 

Her shopper du design og interiør i København

 

Markedsføres på sosiale medier

Med et selskap basert på nettbutikk, er det også på internett at markedsføringsbudsjettet brukes.

 

- Vi har ikke de store musklene som andre store kjeder har, så derfor må vi bruke andre metoder. Jungeltelegrafen er en stor kilde til markedsføring for oss, og bloggere har mye makt. Det aller beste er når enblogger finner oss uten at vi har funnet dem først – det syns vi er stas, sier Bjerga.

 

Foruten bloggere er det de sosiale medier som er Sofacompanys viktigste markedsføringskilder.

 

- Vi satser på god og personlig service og måler kundetilfredshet på hver eneste ordre. Det er megaviktig for oss at vi har tillit og et godt rykte.

 

Les mer på Botrends forside

 

Tips gjerne Botrend-redaksjonen her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

 

Publisert 27. februar.2017 av

Med moren og faren i nabohuset og morfar i huset som lå vegg-i-vegg, hadde Ellen Hege Johansen (45) og Dan Røssing (45), med tvillingene Mats (5) og Jonatan (5), det som plommen i egget.

 

Det var bare én ting de savnet – litt mer boltreplass.

 

Med to gutter som stadig ble større, og et utdatert Ikea-kjøkken med alt for lite benkeplass og upraktiske overskap, var drømmen å ha et stort og lyst oppholdsrom med kjøkken og stue.

 

Så da morfaren til Ellen gikk bort i 2015, valgte de å kjøpe boligen hans. De to husene ble slått sammen, og 80-tallshuset ble snudd på hodet.

 

Nå er morfars hus på 180 kvadratmeter forvandlet til nytt kjøkken og stue, og egen utleiedel.

 

5 kjøkken vi drømmer om.

I det røde huset bodde bestefaren til Ellen. Nå er husene slått sammen og det røde huset har blitt familiens nye kjøkken og stue. I underetasjen er en utleiedel. FOTO: BETTINE NICOTRA
Paret ønsket ikke overskap og valgte derfor en vegg med høyskap for å få mer lagringsplass. FOTO: BETTINE NICOTRA

Wow-faktoren

Å pusse opp og ta de mange valgene underveis, trenger ikke være en dans på roser. Men heldigvis viste det seg at valg av nytt kjøkken skulle gå overraskende lett for paret.

 

– Da vi gikk rundt og så på ulike kjøkken, var vi ute etter wow-faktoren, sier Dan.

 

Han sitter ved siden av Ellen ved det nye spisebordet. Rommet er striglet. Alt har vært på plass siden august.

 

Da de satte i gang med første titte-runde, var de innom Drømmekjøkkenets butikk på Ammerud i Oslo. Der sto det grå kjøkkenet Bistro, tolket av Mija Kinning, utstilt.

 

– Vi gikk mange runder og så på flere kjøkken, men tenkte etter hvert: ”Skal vi gidde dette her?” Sier Dan.

 

Det endte med at de gikk tilbake til det første kjøkkenet de hadde sett på.

 

– Det var bare det som ga oss wow-faktoren, sier Dan.

 

Kjøkkendrøm i sort drakt.

Tips: Mal deler av kjøkkenveggen med tavlemaling og magnetmaling. Praktisk og dekorativt! FOTO: BETTINE NICOTRA

Fikk oppfylt ett ønske hver

Mest fornøyd er de med den store plassen og kjøkkenøya.

 

– Vi var skremmende enig i nesten alt, sier Dan.

 

Men de hadde ett ønske hver.

 

– Vi hadde noen sånne: ”Nei, det er for dyrt.” Men så fikk Dan sonefri induksjonstopp og jeg fikk vinskap, sier Ellen.

 

Dan reiser seg fra spisebordet.

 

– Du kan sette kasserollen akkurat hvor du vil på plata, du må komme og se!

Fornøyd viser han frem den nye komfyren. Her får man plass til hele fem kjeler, akkurat hvor man vil.

 

– Det er ganske kult, du skjønner at jeg ble solgt på de greiene her?, sier han og ler før han legger til:

 

– Kjøkkenet ble litt dyrere enn vi hadde tenkt. Vi valgte vel egentlig ikke bort noe.

 

– Nei, vi tok egentlig en ekstra ovn og tenkte: ”Nå er det så dyrt uansett, og vi skal jo ha kjøkkenet i mange år," sier Ellen.

 

Kjøkken i bambus.

Kjøkkenøy i gråbeiset eik. FOTO: BETTINE NICOTRA

Uaktuelt med hvitt kjøkken

De angrer ikke på noe. Heller ikke valget om å gå for et grått kjøkken med benkeplate og kjøkkenøy i gråbeiset eik.

 

Veggene malte de i en matt grønnfarge.

 

Å velge et hvitt kjøkken var uaktuelt, da de fryktet et institusjonspreget uttrykk.

 

– Vi ønsket et minimalistisk kjøkken med rene linjer, og derfor valgte vi varme farger og materialer for å ikke å ende opp med et ”kaldt” rom, sier Dan.

 

Å gå for farger er i vinden om dagen. Ifølge Irene Mjaaseth (34), interiørarkitekt i Sigdal, er det mest hvite og grå kjøkken som selges, selv om de tilbyr kjøkken i alle farger.

 

– Ofte vil kunden ha noe som er tidløst, og da går de gjerne for hvitt. Men vi er inne i en tid hvor farger er populært, spesielt farger som mørkeblått og mørkegrønt.

 

Fronter i tre, både laminert og heltre er også veldig i tiden, sammen med malte fronter, ifølge Mjaaseth. Likevel tror hun det vil ta en stund før de fleste velger et farget kjøkken.

 

– Men på sikt vil det nok blir fler som velger farger, sier hun.

 

Noe som derimot ikke er like moderne lengre, er fronter i hvit høyglans.

 

– Det er mer populært med matte farger, både på kjøkkenet, på veggene og i interiøret, sier hun.

 

Og ønsker du å fornye kjøkkenet uten å rive ut alt, har hun et par tips på lur.

 

– Bytt fronter eller spraylakker de du allerede har for å få et nytt uttrykk. Du kan også skifte benkeplaten, håndtak og knotter, sier hun.

 

Funksjonelt drømmekjøkken på få kvadrat.

Herregård Inframe i grønn. FOTO: SIGDAL
Line Inframe i blå. FOTO: SIGDAL

Ny sosial sone

Så valgte ikke Ellen og Dan å pusse opp det gamle kjøkkenet, men å starte på ”scratch”.

 

Det tidligere kjøkkenet er nå gjesterom og kontor, og bestefars gamle hus er den nye sosiale sonen.

 

Det er her alt foregår – alt fra legobygging til baking. Da sitter guttene oppå øya, midt i alt melet og koser seg.

 

– Vi har fått et sted hvor vi kan være hele kvelden, sier Ellen fornøyd.

Parets råd til andre som vil pusse opp: Planlegg godt med detaljerte tegninger, sett opp en fremdriftsplan med gjøremålslister og hvem som er ansvarlig for disse, ferdigstill én ting av gangen. FOTO: BETTINE NICOTRA
Les mer på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her. Og følg oss i sosiale medier under Botrend.no

Les mer

Interiørstylist Tone Kroken elsker interiør med sjel og kombinerer gjerne bruktfunn og ting hun har laget selv med moderne interiør. Til daglig jobber hun som stylist. Midt mellom all jobbingen pusser hun opp leiligheten i Bygdøy allé i Oslo som hun overtok i oktober. Her har hun hatt mer enn nok å drive med det siste halvåret. - Åh, jeg er snart ferdig med oppussingen, eller jeg er litt over halvferdig, sier hun.

Les mer

Gul og kul tenåringsbule

Gutta fikk egen stue da foreldrene bygget nytt hus.

Publisert 21. november.2016 av Kristine Nytrøen

Det er bare ett år siden huset ble bygget på Vettre i Asker. Planløsningene var moderne og spennende, men for at det skulle egne seg for en familie med tenåringer i huset, endret Monica Hjemsæter litt på tegningene, i god tid før selve byggeprosessen startet. – Det som opprinnelig var en helt åpen stue oppe, med en halv stue i 1. etasje, valgte vi å lukke, slik at guttene fikk sin egen stue nede, forklarer Monica.

Les mer
Annonse

Heidi og Frode Falk er tredje generasjon, og kundebehandling er viktig for familiebedriften som strekker seg tilbake til 1950. − Vi tilbyr gratis hjemkjøring og montering over hele Østlandet. Dette er en kostand som vi tar på oss, og en service som gjør at vi skiller oss ut. Det er veldig viktig for oss, påpeker Frode. Med konseptet Falk-service får du god valuta for pengene samtidig som du velger kvalitet. Ønsker du råd om møbler, innredning, form, farge, funksjon eller kvalitet hj

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland