Publisert 21. november.2016 av

Det danske møbelselskapet Sofacompany har på kort tid etablert seg som en suksess i Norge.

 

Firmaet satser, og har skapt sin suksess, på egen nettbutikk der de lover lekker design til konkurransedyktige priser, levert direkte på døren.

 

Med denne strategien tar de opp konkurransen med de etablerte møbelkjedene.

 

- Vi dropper en rekke mellomledd ved å satse på nettbutikk. Derfor kan vi holde kostnadene nede, og etablere oss raskere, forklarer Bjørn Bjerga, partner og leder for Sofacompany i Norge.

 

Bolina-søstrenes suksesshistorie

 

Klassisk dansk design. FOTO: SOFACOMPANY
Merete Ljungqvist og Bjørn Bjerga i Sofacompany. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG

Fabrikk i Vietnam

 

Selskapet ble etablert i 2012 av danske gründere Christopher og Cathrine Rudolph.

 

Bjerga, som på dette tidspunktet jobbet som innkjøps- og sortimentsansvarlig i en annen etablert møbelkjede i Norge, kjente ekteparet Rudolph, blant annet via fabrikken de to danskene eier i Vietnam.

Rudolph oppnådde raskt suksess med nettbutikken i Danmark, og i 2015 ble Bjerga spurt om å åpne butikken i Norge.

 

- Det har jeg aldri angret på, smiler han.

 

Nå skal sofa og gardiner være i velur

 

Selv om første showroom ble åpnet i Stavanger, der Bjerga er bosatt, kom det raskt inn mange bestillinger fra Østlandet.

 

Det var mange som våget å bestille varer basert bare på bildene de så, men Bjerga tenkte på alle de som da ville kjøpe om de også fikk se møblene og ta på stoffene samt prøve sittekomforten.

 

- Vi måtte til Oslo-området, det var helt klart. Og valget falt på Sandvika som er veldig sentralt, sier han.

 

Nå har firmaets andre showroom i Norge lokaler på Leif Tronstads plass rett ved togstasjonen.

 

Les mer om interiør på Botrend her

 

Her henger Insta-poster og tilbakemeldinger fra kunder. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG

Økning i netthandel

Møbel- og interiørbutikkene i faghandelsbransjene omsatte for over 30,5 mrd. kroner i 2015, en økning på 5,6 prosent fra 2014.

 

Inkluderes også netthandelen var økningen på 6,6 prosent, ifølge bransjeorganisasjonen Virkes siste statistikk.

 

Nordmenn omtales ofte som europamestere i netthandel.

 

I 2015 hadde møbel- og interiørbutikkene som hovedsakelig driver handel via internett eller postordre, en omsetning på om lag 865 MNOK. Dette er 57,6 prosent mer enn i 2014.

 

Den totale netthandelen med møbel- og interiørvarer er nok større enn hva dette tallet viser, siden flere butikker som selger via fysiske butikker, også driver netthandel samt at det også handles fra utenlandske nettbutikker, opplyser Virke i sin seneste statistikk.

 

De 6 største kjedene i møbelhandelen tar hånd om 84 prosent av omsetningen, der IKEA alene står for 37 prosent av markedet.

 

 

Kontroll og frihet

Ifølge Bjerga er det mange fordeler med forretningsmodellen basert på nettbutikk, også på kontrollen de kan ha og friheten det gir.

 

- Med egen fabrikk i Vietnam og egne designere i Danmark, betyr det at vi kan utvikle morsomme varer uten at de trenge å koste tre månedslønner. Vi kan også ligge litt foran i trendbildet, våge andre fargevalg og innhente beste kvalitet på tekstiler. Det kan vi fordi vi sparer på å ikke ha store lagre eller høye personalkostnader, forklarer han.

 

Mette Hay vokste opp i foreldrenes butikk

 

Møblene lages i Vietnam. FOTO: SOFACOMPANY

 

Dansk design

Målgruppen for Sofacompany er unge kjøpere som er over gjennomsnittet opptatt av interiør.

 

Det danske designet vil alltid ligge i bunn.

 

Dansk design  er de mest trendy og populære varene i det norske interiørbildet, og har vært det en god stund.

 

Her shopper du design og interiør i København

 

Markedsføres på sosiale medier

Med et selskap basert på nettbutikk, er det også på internett at markedsføringsbudsjettet brukes.

 

- Vi har ikke de store musklene som andre store kjeder har, så derfor må vi bruke andre metoder. Jungeltelegrafen er en stor kilde til markedsføring for oss, og bloggere har mye makt. Det aller beste er når enblogger finner oss uten at vi har funnet dem først – det syns vi er stas, sier Bjerga.

 

Foruten bloggere er det de sosiale medier som er Sofacompanys viktigste markedsføringskilder.

 

- Vi satser på god og personlig service og måler kundetilfredshet på hver eneste ordre. Det er megaviktig for oss at vi har tillit og et godt rykte.

 

Les mer på Botrends forside

 

Tips gjerne Botrend-redaksjonen her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

 

Publisert 10. juni.2017 av

Solfrid og Arild Liland bodde 19 år i en leilighet på Hvalstad sammen med to barn, før de endelig fant drømmeboligen.

 

Paret tok seg god tid i jakten på oppgraderingen til enebolig, og kikket både på hus og tomter. Siden de følte stor tilhørighet til stedet etter to tiår, var det naturlig for dem å kikke etter egnet sted i området.

 

Etter en lang jakt på det ultimate drømmehuset, bet Solfrid seg merke i huset på toppen av Hvalstad da det ble lagt ut for salg, men siden det lå i i grenseland hva budsjett gjaldt, droppet de visning.

 

Da det noen uker senere dukket opp igjen på visningslisten, tenkte hun det ikke kunne skade å ta en titt.

Stuen er stor og lys og moderne innredet. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Dermed var hun solgt. Det hvite huset med de store vinduene og de unike linjene var alt som skulle til.

 

Les også: Byttet ut leilighet i byen med låve i Lommedalen

 

Kun et mulig budsjettsprekk var det eneste som sto i veien.

 

– Vi er spesielt glad i å reise, og ønsket ikke at et huskjøp skulle gå på bekostning av det. Dermed trodde vi huset lå utenfor vår rekkevidde. Heldigvis for oss gikk det ikke over takst, smiler hun.

 

Slik totalrenoverte de 80-tallsboligen

Solfrid falt for linjene i huset på Hvalstad. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Innflytningsklart

Paret kjøpte det innflytningsklare huset i begynnelsen av 2014, og har ikke gjort annet enn å male noen vegger etter at de flyttet inn.

 

– De tidligere eierne hadde gjort mye i huset og pusset opp det som trengtes. Badene ble renovert i 2004 og 2006, og kjøkkenet var mer en godt nok, forteller hun.

 

Vinterhagen har Solfrid innredet som kontor. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Hjemme hos Lilands er det innredet moderne med hint av rustikk, uten for mye nips.

 

Slik ble 60-tallshuset moderne igjen

 

Det er nemlig ikke Solfrid spesielt glad i.

 

– Da vi flyttet fra leiligheten, benyttet jeg muligheten til å kvitte meg med overflødig nips jeg ikke likte så godt. Jeg tok kun med meg det jeg virkelig likte. Jeg synes ikke det skal bli for mye smått, da får ikke de tingene jeg virkelig liker rom til å skinne, mener hun.

 

Trenger hun litt forandring i hjemmet, ommøblerer hun heller, i stedet for å kjøpe noe nytt.

Tross en mørk innredning er kjøkkenet lyst takket være de store vinduene. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Innreder i tråd med husets stil

Solfrid har selv innredet den originale boligen, og synes det er gøy å mikse og matche nytt og gammelt. Loppemarked og bruktmarked er derfor ofte besøkt.

 

– Jeg synes det er viktig å være tro til ideen og stilen som er i huset. Dette huset er unikt med tanke på utsikten og hvordan det ligger i terrenget, for ikke å snakke om utformingen. Dermed har jeg forsøkt å innrede deretter, forklarer hun.

 

I vinterhagen, som Solfrid bruker som kontor, har hun innredet med gamle møbler fra morens landested i Tysvær i vest, sammen med moderne, lyse møbler.

 

– Jeg har også hentet hit en stol, som min far laget da han gikk i syvende klasse.

Naturelementer på kontoret. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Peisen er et smykke i seg selv. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Selv drøyt to år etter overtakelse, er det ikke alt som er kommet på plass ennå, men Solfrid stresser ikke.

 

Hennes beste innredningstips er nemlig å ta tiden til hjelp.

 

– Ta deg god tid når du skal innrede. Ofte må man bo seg inn og la hjemmet modnes litt, før man finner de rette elementene til sitt hjem, sier hun.

Paret falt for linjene i det unike 80-tallshuset. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Les mer på forsiden av Botrend og følg oss i sosiale medier her. Lurer du på noe? Send oss en e-post!

Les mer

Smarte knapper og nye apper

Unges svar på morgendagens design.

Publisert 21. november.2016 av Bettine Nicotra

Inn døren og ned en betongtrapp er utstillingen. I det grå, åpne rommet, står fargerike produkter utstilt på bord og platåer. Etter å ha vært i tenkeboksen, forsket rundt, utviklet, testet og evaluert, har de endelig kommet til finalen. 38 avgangsstudenter i bachelor i Produktdesign ved Høgskolen i Oslo og Akershus, stiller ut på DogA i Oslo denne helgen. I overetasjen stiller åtte masterstudenter ut sine produkter. Og i et annet rom er lærernes utstilling. På toppen av det hele

Les mer

- Jeg husker da jeg begynte å nærme meg rundt tusen følgere at jeg tenkte: ”jøss!”, men nå om dagen tenker jeg lite på antallet som følger meg, men at det jeg legger ut er noe jeg og andre kan sette pris på. Vibeke hadde blogget om sin landlige livsstil i idylliske Heistad ved Porsgrunn i Telemark siden 2011. Interiør, billedkunst og ”the country life” var hennes store hobby. Men det var først da noen iherdige lesere begynte å mase om at hun burde komme seg på Instagram at

Les mer
Annonse

Malerstua på Slependen har Asker og Bærums største utvalg av tapeter, med flere hundre tapetkolleksjoner på lager. Tapet fikk for alvor et comeback for noen år tilbake. Det vet Malerstuas egen interiørkonsulent, Linda Christensen (42), alt om. – Vi kan trygt melde at tapet er etablert, nå er det helt ”lov”. Fra en stram trend dominert av sort, hvitt eller grått helst på én fondvegg, er det nå fokus på farger, mønster og tekstur, sier Linda. – Den tydeligste trenden vi ser

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland