Publisert 23. november.2016 av

Tradisjonen tro åpner Royal Copenhagens flaggskipsbutikk dørene for årets viktigste sesong med brask og bram.

 

I 53 år har de invitert ulike designere og kjendiser til å dekke hvert sitt julebord med det danske porselenet. Storheter som Dronning Margrethe har tidligere stått for oppdekkingen i  butikkens øverste etasje. Den som til vanlig holder stengt foruten juleutstillingen og det store sommersalget.

 

I år er det seks av verdens toneangivende klesdesignere som er valgt ut til utstillingen som står frem til 31. desember.

 

Det er de fem danske designerne Rikke Baumgarten og Helle Hestehave fra Baum und Pferdgarten, Charlotte Eskildsen fra Designers Remix, couture-talentet Ole Yde, Cecilie Bahnsen og Mark Tan som begge opplever internasjonal suksess om dagen. Iranskfødte Leyla Piedayesh fra Berlin er populær i Danmark med sitt merke lala Berlin, og er årets internasjonale designer.

 

At det er klesdesignere som i år har dekket bordene henger sammen med deres kjennskap til håndverk, skreddersøm og eksklusive materialer.

 

- Ting som representerer Royal Copenhagen, forteller pressekontakt Merete Boeckel.

 

Les mer om dansk design her

 

Klesdesigner Ole Yde har latt seg inspirere av Marie Antoinette og Versailles. FOTO: CLAUDI THYRRESTRUP
Mark Tan dekker klassisk og rent med flere elementer. FOTO: CLAUDI THYRRESTRUP

Største attraksjon

Mange nordmenn legger julehandelen til den danske hovedstaden. Ifølge Virke er København topp destinasjon for juleshopping ved siden av London og Amsterdam. Julebordene er blant attraksjonene som tiltrekker tusenvis av besøkende hvert år.

 

Siden Royal Copenhagen ble stiftet for 241 år siden har de vært gjennom flere stilepoker. Med eller uten rifler, ornamenter, blomsterdekorasjoner, sterke og duse farger. I dag er det musselmalt porselen, i Norge også kalt stråmønster, som er ett av de mest populære designene.

 

Det entret markedet for første gang i 1775, men finnes i dag i flere former og varianter - tilpasset det moderne livet. Meningen er å mikse og matche gammelt og nytt. Så finn frem ditt gamle servise, suppler med noe nytt og la deg inspirere av det som må sies å være årets flotteste julebord:

Leyla Piedayesh er eneste internasjonale designer i år. FOTO: CLAUDI THYRRESTRUP
En pudderrosa juledrøm fra Charlotte Eskildsen. FOTO: CLAUDI THYRRESTRUP
Cecilie Bahnsen med et ungt julebord. FOTO: CLAUDI THYRRESTRUP
Stolen Dråpen ble opprinnelig tegnet til verdens første designhotell som åpnet i København i 1960. FOTO: CLAUDI THYRRESTRUP

Miks og match

De seks klesdesignerne forener gammelt og nytt i sine tolkninger. 

 

Cecilie Bahnsen er ett av Danmarks nye stjerneskudd og ble nylig kåret til årets Dansk Design Talent. Hun har laget et moderne og ungt julebord hvor de klassiske servisedelene utgjør nyttige funksjoner utover kun servering.

 

Charlotte Eskildsen i Designers Remix har gått for en pudderrosa bordsetting. Alt fra serviset til juletreet og Arne Jacobsens ikoniske stol Dråpen, er rosa.  

 

Mark Tan har utstillingens mest klassiske bord i hvite og grønne toner. FOTO: CLAUDI THYRRESTRUP

 

Rikke Baumgarten og Helle Hestehave fra Baum und Pferdgarten har mikset Blå Mega riflet med Musselmalt riflet, mens Mark Tan har satset på en klassisk, hvit jul.

Baum und Pferdgarten skaper kontraster med trendy sennepsgult og den tradisjonsrike blåfargen. FOTO: CLAUDI THYRRESTRUP
Royal Copenhagens porselen har overlevd flere stilepoker. FOTO: CLAUDI THYRRESTRUP

 

Les mer om interiør og design

 

Couture-designer Ole Yde har latt seg inspirere av 1700-tallet og Marie Antoinette, og skapt en maksimalistisk bordsetting som tar pusten fra deg.

 

Det samme gjør Leyla Piedayesh bordekking som minner om et eventyr fra Tusen og en natt. Her er ingenting overlatt til tilfeldighetene – selv krydderlukten er tilstede.

 

Les også: Hvor tidlig kan jeg pynte til jul?

Bordet til Leyla Piedayesh minner om et eventyr fra Tusen og en natt. FOTO: CLAUDI THYRRESTRUP
Maksimalistisk jul signert Ole Yde. FOTO: CLAUDI THYRRESTRUP

 

Les mer på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her. Og følg oss på Facebook og Instagram under Botrend.no

Publisert 21. desember.2016 av

August 2015 møtte vi industridesigner Hans-Christian Bauer fra Slemmestad. Hans andre kolleksjon for den danske designgiganten skulle slippes, og forventningene var til å ta og føle på.

 

Nå, over ett år senere, er det en suksessrik og etablert designer som møter oss i København. Han kan puste lettet ut. På kun to år har Hammershøi nå etablert seg som selskapets bestselgende serie.

 

- Det er den store drømmen for en designer. At det du lager blir likt av så mange, og på så kort tid. Det er veldig gøy, sier Hans-Christian.

 

Han har inntatt sofaen på ærverdige Hotel d’Angleterre i København. Ved siden av sitter en av hans største fans, moren Astri Marie Helmersmo Bauer som er på besøk. Hun som bedriver lobbyvirksomhet hjemme på Sandvika Storsenter.   

 

- Det er ikke så mange som er klar over at han er norsk. Jeg syns det er morsomt å fortelle hvem han er, og at han er fra Slemmestad, sier Astri Marie med et smil.

 

- Jeg er jo stolt!

 

Spart opp til å hente i barnehagen

Den unge designeren har alltid vært ambisiøs og målrettet, ifølge moren. Da han valgte tegning, form og farge på videregående ble hun likevel overrasket. Det var nemlig andre ting som interesserte han mer under oppveksten.

 

Men kunst- og designinteressen skjøt fart og brakte han til prestisjetunge Arkitektskolen, KADK, i København. Etter et internship endte han opp som produktutvikler hos Kähler, og det var der han utviklet ideen som skulle bli en salgsuksess.

 

Fra lanseringen i mathallen august 2015. FOTO: JOAKIM S. ENGER
Vasene er populære og i høst kom den også i plommefarge. FOTO: KÄHLER

De to siste årene har designmerket Kähler toppet listene over de tre mest solgte merker her til lands. Mer enn hver fjerde kvinne over 18 år eier nå ett eller flere Kähler-produkter, ifølge selskapet. Mange av dem har valgt det rillebesatte porselet som nå selges i mer enn 20 land verden over.

 

- De første to årene mens jeg jobbet med serien tjente jeg nesten ingenting. Nå går det godt, men jeg må også sørge for at tjener penger i fremtiden, sier Hans-Christian som nå har flere jern i ilden ved siden av å videreutvikle Hammershøi-serien.

 

- Men jeg har spart opp nok tid slik at jeg i dag kan hente i barnehagen istedenfor å sitte på kontoret til langt på natt.

 

Les også: Her holder de liv i gamle håndverkstradisjoner

 

Møbeldesigner neste

Hammershøi-serien rommer i dag 43 ulike produkter, og mer vil komme, bekrefter Hans-Christian Bauer. Men nå er det en annen retning som tar stadig mer av tiden hans; Møbeldesign.

 

I ”Skud på Stammen” stiller han nå ut sin første prototype. For tiende år på rad arrangeres utstillingen som er et samarbeid mellom annerkjente designere og møbelsnekker-studenter fra Next-Utdannelse i København.

 

- Vi tegner og de bygger. Det er et samarbeid som er veldig gøy og nyttig for begge parter. De får trening og vi får mulighet til å lage en rimeligere prototype, forteller Hans-Christian Bauer.

 

Hans-Christian går nå nye veier som møbeldesigner. FOTO: ANDERS PETERSEN CRAFT

Les også: Sjekk designstudentenes lekre spisebord

 

Utstillingen står hos A. Petersen Collection & Craft i København frem til 18. desember, og viser fremtidens danske møbeldesign. Etter endt utstilling vil enkelte møbler auskjoneres bort hos anerkjente Bruun Rasmussen. Inntekten skal gå til flere workshops, og selv planlegger Hans-Christian en egen utstilling til våren.

 

- Vanligvis har jeg en konkret produsent i tankene når jeg designer, men det har jeg ikke nå. Jeg ønsker bare å gjøre folk oppmerksomme på at jeg har en bredde – at jeg også kan være møbeldesigner.

 

Les mer om møbler og interiør her

 

Hans-Christian sammen med møbelsnekker Giovanni Acerbis som har laget stolen som stilles ut på "Skud på Stammen". FOTO: ANDERS PETERSEN CRAFT

Inspireres av brukernes Instagram

Hans-Christian og hans danske samboer har valgt å holde hus i København på grunn av jobbmulighetene. Her er sjansen større til å jobbe med produsenter som satser slik Kähler gjorde da de lanserte Hammershøi for første gang i januar 2015.

 

- Jeg tror det var en kombinasjon av flere ting som gjorde det til en suksess. Vi traff noe i tiden, og Kähler turte å satse med en gang. Men at også butikkene hadde tro på produktet har mye å si. At de tar inn et servise som også folk har mulighet til å kjøpe i fremtiden.

 

For kjøpe, det gjør folk. Og til Hans-Christians store glede tar de også bilder av det og legger det ut på Instagram slik at han kan se det. Nå klarer han ikke lenger å like alt som er.

 

- Jeg blir kjempeinspirert av det! Det er veldig hyggelig å se at folk bruker tingene mine.

 

Les mer på Botrends forside

 

Tips oss gjerne her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

Nytt i høst er blant annet platten med flere bruksområder. FOTO: KÄHLER
Hammershøi er et komplett servise med alt fra bestikk til tallerken og tilbehør. FOTO: KÄHLER
Les mer

- Nei, er det sant? Så utrolig gøy! Nå ble jeg veldig overrasket. Det var Heidi Tolos første reaksjon på nyheten om at huset hun deler med mannen Bjørn K. Haugland og sønnen Brede (14) på Nesøya, er kåret til Årets Botrend-hjem 2016. - Jeg trodde kanskje det kunne bli for teknisk for de fleste, for ekstremt kanskje? Men det kan også være at det tekniske er noe vi vant på. Folk har fått mer interessen for dette, sier Heidi Tolo.  Her kan du lese mer om Heidi og Bjørns hjem  H

Les mer

For ett år siden fikk Heidi (43) fra Stabekk nok av rotet hjemme. Så ryddet hun seks måneder i strekk. Her får du tips og råd på Botrend – Panikk! Det var det Heidi Nystuen Kristoffersen følte når hun så seg om hjemme hos seg ved nyttår 2015. Det var ting overalt. Snublefullt med møbler. Smekkfulle skuffer.Heidi stappet så godt hun kunne, skrekkslagen av tanken på at noen skulle komme på uanmeldt besøk. Så kom ei venninne. Hun hadde med en presang til Heidi. Det var en bok

Les mer
Annonse

 Når man først har tatt avgjørelsen om å selge, er man ofte ferdig med boligen. Men siste innsats er avgjørende for et godt salg. Ofte kan små detaljer utgjøre den store forskjellen. Med litt investering i maling, noe egeninnsats og nytt interiør kan boligen fremstå som ny.

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland