Publisert 24. november.2016 av

Konseptet Black Friday, som skjer 25. november, har for alvor befestet seg som en viktig handelsdag i Norge. Noen butikker har utvidet til å ha tilbud hele uken.

 

To av fem nordmenn vurderer å handle denne dagen, ifølge en  ny undersøkelse fra bransjeorganisasjonen Virke.

 

For de som har bestemt seg for å handle på Black Friday, vil 9 av ti bruke over 500 kroner.

 

– Det er tydelig at Black Friday har kommet for å bli, og at forbrukerne i stadig større grad er ute etter å gjøre gode kjøp denne dagen, sier Bror William Stende, direktør for Virke Faghandel.

 

Les om interiør på Botrend

 

Gjenbruk

Som et motargument mot Black Friday, har Finn.no lansert begrepet  Blåmandag.

 

Dette sier de selv om konseptet:

 

Jo, fordi vi nordmenn rett og slett har mye greier som aldri brukes. Boden er full – og det er nok av mennesker som hadde satt pris på tingene du ikke trenger. Dessuten koster brukte ting ingenting å selge, og det er billigere å kjøpe. Det er gøy å gi, gøy å få og mye bedre for klima.

 

Haakon innredet leiligheten med Finn-kupp

 

Haakon Dybvik har innredet med kupp fra Finn. Se egen lenke på siden. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Finn.no er som kjent et sted mange interiørglade nordmenn gjør bruktkupp.

 

Én av Norges aller største interiørbloggere,  Nina Holst bak Stylizimoblog,  har blant annet på  sin Instagram-profil  markedsført Blåmandag.

 

- Som ivrig bruker av Finn.no synes jeg det er veldig positivt at de nå lanserer et bærekraftig alternativ til Black Friday, nemlig Blåmandag. Så hva med å spare pengene og heller gjøre et smart og lekkert interiørbruktkjøp eller andre julegavekupp på mandag?, spør hun på sin profil.

 

Det samme gjør Insta-profilen @finehjem, som har 222.000 følgere.

 

- Et hyggelig alternativ til Black Friday. Heia gjenbruk, skriver hun.

 

Fanny: Slik lager du en god Finn-annonse?

 

Elektronikk på salgstoppen

I all hovedsak er det elektronikk-kjedene som viser til gode omsetningstall på Black Friday.

 

– Vi ser i år at nærmere halvparten av de som planlegger å handle på Black Friday ønsker å kjøpe elektronisk utstyr, sier Stende i Virke.

 

Veldig mange planlegger julegavehandelen denne dagen.

 

I fjor anslår Virke at nordmenn handlet for 1,5 milliarder kroner (eksl. mva), og økte dermed med over 50 prosent fra året før.

 

 

Ingeborg Flønes, direktør i forbrukerservice i Forbrukerrådet. FOTO: KJELL HÅKON LARSEN

Advarer

Forbrukerrådet advarer handlegale nordmenn mot å gå helt amok.

 

I all fall bør man passe på at det man tror er et varp, faktisk er det.

 

– Vi blir trigget av iøynefallende reklame i fete typer, og det er vel en fare for at vi tror tilbud er bedre enn de er. De dundrer mot oss i gatebildet, på PCen og overalt vi ferdes. Jo mer en pris blir hausset opp som en enestående mulighet, jo reddere blir vi for å gå glipp av gode kjøp, sier Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet.

 

De tror at sosiale medier og nettet generelt, bidrar til å gjøre det vanskeligere å motstå fristelser. Flønes mener imidlertid at det er lurt å benytte anledningen til å gjøre et varp, dersom det faktisk er det. Hvis du finner en julegave du uansett skulle kjøpe, er det definitivt lurt å slå til på halv pris.

 

Les mer på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her. Og følg oss på Facebook og Instagram under Botrend.no

Publisert 11. januar.2017 av

Da Maria Hole mistet jobben som markedsfører i telecom startet hun sin egen arbeidsplass. Nå jobber hun for å bringe spansk design inn i de norske hjem. 

 

Historien om Noes begynte høsten for to år siden. Bedriften hun jobbet i ble kjøpt opp av en konkurrent og skulle nedbemanne. Maria Hole hadde dermed ingen jobb å gå til etter endt permisjon.

 

Hun begynte den møysommelige prosessen med å søke jobb, men merket at det var lite som fristet. Med kultur og ledelse fra BI og erfaring fra møbelbransjen, både i Norge og i Spania, ønsket Hole å ta mer av sine kreative evner i bruk.

 

- Plutselig ble alt klart for meg – jeg ville hjelpe spanjolene som slet etter finanskrisen. Så jeg droppet jobbsøkingen for å etablere egen virksomhet, forteller Hole.

 

 

Tatt godt imot

I sitt nye showroom på Sandaker i Oslo sitter hun iført spansk, bærekraftig design fra tekstilmerket hun nå representerer i Norge. Texidors er ett av totalt ni spanske merker hun nå skal få nordmenn til å handle. Mer farger, tekstur og humor enn det vi er vant til fra den skandinaviske og minimalistiske designscenen.

 

- Jeg syns det er mye spansk design som passer inn her hjemme. Moderne design snakker på tvers av landegrensene og det har vært en økning i den globale designutvekslingen – også fra den norske scenen, sier Hole. 

 

Les mer om interiør på Botrend

 

Maria Hole stablet egen bedrift på beina da hun mistet jobben. FOTO: PETER SCHWEITZER

- Med en større designutveksling blir man kanskje litt likere i formspråket, men jeg vil si at de spanske skiller seg ut ved å bruke mer farger og tydelige signaturer. I Spania er de også opptatt av miljø og lokal produksjon. De vil heller ha færre ting, men vite at det er kvaliteter som varer og som kan bidra til kollektiv verdiskapning i eget land. 

 

Å introdusere det norske markedet for de spanske merkene har gått bra siden oppstarten. I dag har hun 20 forhandlere over hele landet. På Østlandsområdet finnes produktene i butikker som Blåmann, Vitra og No.9 i Sandefjord. Eller i det 140 kvadratmeter store showroomet som hun deler med fotografene Anne Bråtveit, Birgit Fauske og stylist Silje Aune Eriksen.

 

- Jeg tror på flebrukslokale og samarbeid på tvers. Det er litt trist å være alene, og så er det en stor bonus at vi jobber i samme bransje, men med ulike ting, sier Maria Hole. 

 

Les også: La deg inspirere av årets julenyheter

 

No-es står for Norge og España. FOTO: MARIA HOLE

Mer balanse med egen bedrift

Spania huser over 46 millioner innbyggere, men designscenen er omtrent like stor som den norske. Den er imidlertid full fart fremover – både innenfor og utenfor egne landegrenser.

 

- Det var mange som falt bort under finanskrisen. Nå er dette imidlertid i ferd med å snu, det er mange som har sett seg nødt til å skape noe selv for å overleve, sier Hole.

 

Ett eksempel er brødrene i Pott. Etter krisen har de stablet på beina et eget foretak i tillegg til at landsbyen de kommer fra har tatt opp igjen sin tradisjonsrike Terracotta-produksjon. (Her kan du lese om vårt møte med sjefsdesigneren tidligere i høst.) 

 

Historier som dette gir jobben en annen dimensjon, mener Hole.

 

- Jeg har ingen plan om å bli rik, men å kunne jobbe med noe man kan og brenner for. De sier at man går i pluss etter tre år, men nå står jeg med et stort varelager og mange forhandlere etter kun to. Jeg har trua på at dette kommer til å gå bra.

 

Kostet har det – både tid og penger. Alle sparepengene er puttet inn i bedriften. Foreldrene har reist fra Ålesund for å hjelpe til på stand på messer, både i Oslo og i Bergen, og samboeren har hentet treåringen i barnehagen mang en gang mens hun har vært ute på veien og solgt inn. Det har vært tøft i starten, men det er noe mer balanse i livet nå, ifølge gründeren.

 

Les også: Dette student-spisebordet har vi tro på

 

 

Skjenk fra Treku, i bakgrunnen sees teppe fra Naninarquina. FOTO: BIRGIT FAUSKE

- Det er en fordel at jeg har bakgrunn fra interiørbransjen og markedsføring, ikke minst at jeg snakker spansk. Men det er mulig å lære seg alt så lenge man har interesse. Det var meningen at jeg skulle gjøre dette hele tiden, men det visste jeg ikke for seks år siden da jeg jobbet med noe helt annet. Veien blir som regel til når man går og den røde tråden ser man ofte først når en ser seg tilbake, sier Hole.

 

Millionstøtte til designgründere

Hittil i år har Innovasjon Norge gitt etablererstøtte på over 12,5 millioner kroner til 53 ulike selskaper innen interiør, design og møbel. Tallene er noe usikre da de kun dekker disse tre områdene, i tillegg til at Innovasjon Norge ikke er alene om å gi støtte til nyetableringer (se faktaboks under).

 

Hittil i år har Innovasjon Norge innvilget flest tilskudd til etablerere i Oslo (173). Dette gjelder alle næringer. Etter hovedstaden følger Stavanger med 165, og Sør-Trøndelag med 148 tilfeller. Totalt har 1.177 foretak mottatt over 309 millioner kroner i støtte.

 

Ifølge Statistisk sentralbyrå satset flesteparten av de over 61.000 etablerene i 2015 innen faglig, vitenskapelig og teknisk tjenesteyting. Over halvparten er mellom 25 og 44 år, og innehar videregående skole som høyeste fullførte utdanning. Det er betydelig flere mannlige gründere enn kvinner.

 

Lyst til å etablere din egen virksomhet?

  • Etablerertjenesten er et samarbeid mellom Innovasjon Norge og fylkeskommunene og hjelper gründere i en tidlig fase av etableringen.
  • De tilbyr gratis etablererkurs og veiledning innenfor alle bransjer.
  • Markedsføring, markedsundersøkelse, forretningsplan, regnskap og prisstrategi er viktig når man skal starte egen bedrift. Dette kan du få hjelp til gjennom etablerertjenesten.
  • Også Nav tilbyr etablererkurs for arbeidssøkere med en forretningsidé. Kurset går over 12 uker og skal gjøre deg i stand til å etablere og drive egen virksomhet.
  • I tillegg til gratis råd og veiledning finnes det flere tilskudd man kan søke om som gründer.

 

Kilder: Innovasjon Norge, Nav, SSB, og grunderportalen.no

 

Les mer på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Husk at du kan følge oss på Instagram og Facebook under Botrend.no 

To fotografer og en stylist deler lokale med Maria Hole. Det fører også til flere jobber og samarbeid. FOTO: MARIA HOLE
Maria Hole sammen med designer Miguel Ángel Garcia Belmonte i Pott. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
I et gammelt samvirkelag på Sandaker holder Noes og de tre frilanserne til. FOTO: MARIA HOLE
Les mer

- Nei, er det sant? Så utrolig gøy! Nå ble jeg veldig overrasket. Det var Heidi Tolos første reaksjon på nyheten om at huset hun deler med mannen Bjørn K. Haugland og sønnen Brede (14) på Nesøya, er kåret til Årets Botrend-hjem 2016. - Jeg trodde kanskje det kunne bli for teknisk for de fleste, for ekstremt kanskje? Men det kan også være at det tekniske er noe vi vant på. Folk har fått mer interessen for dette, sier Heidi Tolo.  Her kan du lese mer om Heidi og Bjørns hjem  H

Les mer

Kähler i rettsak om vaser

Vil ha enerett på de kjente stripene.

Publisert 24. november.2016 av Sofie Dege Dimmen

Omaggio vasen har blitt en salgsuksess for danske Kähler. Så populær at også andre har kopiert og etterlignet de kjente stripene. Det førte dem nylig til retten, skriver E24. – Vi vil ha en endelig dom. Vi har et populært design, og det gjør at flere har fått lyst til å få litt av suksessen. Vi har flere saker om kopiering, sier administrerende direktør i Kähler, Jesper Holst Schimdt til E24. Tvisten dreier seg om en vase fra Bovictus som skal ha likt design som vasen fra Kähler

Les mer
Annonse

Malerstua på Slependen har Asker og Bærums største utvalg av tapeter, med flere hundre tapetkolleksjoner på lager. Tapet fikk for alvor et comeback for noen år tilbake. Det vet Malerstuas egen interiørkonsulent, Linda Christensen (42), alt om. – Vi kan trygt melde at tapet er etablert, nå er det helt ”lov”. Fra en stram trend dominert av sort, hvitt eller grått helst på én fondvegg, er det nå fokus på farger, mønster og tekstur, sier Linda. – Den tydeligste trenden vi ser

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland