Publisert 24. november.2016 av

Konseptet Black Friday, som skjer 25. november, har for alvor befestet seg som en viktig handelsdag i Norge. Noen butikker har utvidet til å ha tilbud hele uken.

 

To av fem nordmenn vurderer å handle denne dagen, ifølge en  ny undersøkelse fra bransjeorganisasjonen Virke.

 

For de som har bestemt seg for å handle på Black Friday, vil 9 av ti bruke over 500 kroner.

 

– Det er tydelig at Black Friday har kommet for å bli, og at forbrukerne i stadig større grad er ute etter å gjøre gode kjøp denne dagen, sier Bror William Stende, direktør for Virke Faghandel.

 

Les om interiør på Botrend

 

Gjenbruk

Som et motargument mot Black Friday, har Finn.no lansert begrepet  Blåmandag.

 

Dette sier de selv om konseptet:

 

Jo, fordi vi nordmenn rett og slett har mye greier som aldri brukes. Boden er full – og det er nok av mennesker som hadde satt pris på tingene du ikke trenger. Dessuten koster brukte ting ingenting å selge, og det er billigere å kjøpe. Det er gøy å gi, gøy å få og mye bedre for klima.

 

Haakon innredet leiligheten med Finn-kupp

 

Haakon Dybvik har innredet med kupp fra Finn. Se egen lenke på siden. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Finn.no er som kjent et sted mange interiørglade nordmenn gjør bruktkupp.

 

Én av Norges aller største interiørbloggere,  Nina Holst bak Stylizimoblog,  har blant annet på  sin Instagram-profil  markedsført Blåmandag.

 

- Som ivrig bruker av Finn.no synes jeg det er veldig positivt at de nå lanserer et bærekraftig alternativ til Black Friday, nemlig Blåmandag. Så hva med å spare pengene og heller gjøre et smart og lekkert interiørbruktkjøp eller andre julegavekupp på mandag?, spør hun på sin profil.

 

Det samme gjør Insta-profilen @finehjem, som har 222.000 følgere.

 

- Et hyggelig alternativ til Black Friday. Heia gjenbruk, skriver hun.

 

Fanny: Slik lager du en god Finn-annonse?

 

Elektronikk på salgstoppen

I all hovedsak er det elektronikk-kjedene som viser til gode omsetningstall på Black Friday.

 

– Vi ser i år at nærmere halvparten av de som planlegger å handle på Black Friday ønsker å kjøpe elektronisk utstyr, sier Stende i Virke.

 

Veldig mange planlegger julegavehandelen denne dagen.

 

I fjor anslår Virke at nordmenn handlet for 1,5 milliarder kroner (eksl. mva), og økte dermed med over 50 prosent fra året før.

 

 

Ingeborg Flønes, direktør i forbrukerservice i Forbrukerrådet. FOTO: KJELL HÅKON LARSEN

Advarer

Forbrukerrådet advarer handlegale nordmenn mot å gå helt amok.

 

I all fall bør man passe på at det man tror er et varp, faktisk er det.

 

– Vi blir trigget av iøynefallende reklame i fete typer, og det er vel en fare for at vi tror tilbud er bedre enn de er. De dundrer mot oss i gatebildet, på PCen og overalt vi ferdes. Jo mer en pris blir hausset opp som en enestående mulighet, jo reddere blir vi for å gå glipp av gode kjøp, sier Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet.

 

De tror at sosiale medier og nettet generelt, bidrar til å gjøre det vanskeligere å motstå fristelser. Flønes mener imidlertid at det er lurt å benytte anledningen til å gjøre et varp, dersom det faktisk er det. Hvis du finner en julegave du uansett skulle kjøpe, er det definitivt lurt å slå til på halv pris.

 

Les mer på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her. Og følg oss på Facebook og Instagram under Botrend.no

Publisert 22. februar.2017 av

Kine Ask Stenersen og Kristoffer Engs gründereventyr startet for fem år siden da de renoverte en leilighet på Tøyen i Oslo, og ikke kunne finne den kjøkkeninnredningen de ønsket.

 

Her kan du lese saken vi skrev etter oppstarten.

 

Siden de begge er opptatt av miljø og bærekraftig design, falt til slutt valget på innredning i bambus.

 

I dag, etter etablering i 2015, gjør Ask og Eng suksess med å levere ulike interiørløsninger i bambus for kunder i Norge og utlandet.

 

- Vi opplever faktisk mer oppmerksomhet i utlandet enn i Norge. Nylig omtalte en amerikansk blogger,  The Design Chaser,  oss på bloggen sin. Vi opplever også mye interesse fra Nederland og Australia, forteller Kine.

 

Les mer om bærekraftig design her

 

Kine Ask Stenersen og Kristoffer Eng driver Ask og Eng. FOTO: CLAUS TROELSGAARD

Åpnet showrom

Siden Botrend skrev om Ask og Eng i fjor, har det vært travelt for det unge paret.

 

Store deler av fjoråret gikk med til å etablere et showrom i hjembyen Drammen.

 

Firmaet vokste seg raskt ut av eneboligen, der paret drev selskapet så godt som døgnet rundt fra kjøkkenbordet. 

 

Slik pusset han opp leiligheten med gjenbruksmaterialer

 

- Det har skjedd utrolig mye for oss det siste året. Mange morsomme prosjekter, åpning av showrommet og nylig åpnet vi nettbutikk, forklarer Kristoffer.

 

- Vi står nok midt i den mest hektiske perioden vår nå, sier Kine og legger til:

 

- Egentlig burde vi sprette champagne for å feire, men det er det ikke tid til.

 

Bli med inn i verkstedet til møbeltapetsereren

 

Bambus er grunnlaget for all design av Ask og Eng. FOTO: CLAUS TROELSGAARD
FOTO: CLAUS TROELSGAARD

Utvider virksomheten

For nå utvider Ask og Eng hele tiden. Siste nytt er nettbutikken, og at de tilbyr fronter til IKEAs kjøkkenstammer.

 

- Å jobbe med skreddersydde løsninger er et tøft marked i Norge. Ved å tilby fronter til IKEA-stammer vil vi kunne gjøre bambus tilgjengelig for flere, sier Kristoffer.

 

Det er heller ingen hemmelighet at å utvikle løsninger i hel-bambus, både stammer og fronter, blir dyrt for mange kunder.

 

Slik innreder du stuen - steg for steg

 

Ask og Eng åpnet nytt showrom mot slutten av 2016. FOTO: CLAUS TROELSGAARD
Ask og Eng har begynt å levere fronter til IKEA-stammer. FOTO: CLAUS TROELSGAARD

Nysgjerrig på bambus

At firmaet leverer bærekraftig design står alltid øverst for Ask og Eng. De opplever også at nordmenn er opptatt av miljø.

 

- Folk er nysgjerrige på bambus, men ikke alle vet helt hva det er, sier Kristoffer.

 

Mosobambus, som er den type bambus Ask og Eng bruker, er formstabilt og hard, som gjør det godt egnet til norske forhold. Ofte forklarer de kunder at ulike naturmaterialer står fint til hverandre, som for eksempel at et bambus-kjøkken passer sammen med et furugulv. 

 

- De fleste norske rom har blitt hvite. Da er det på tide å få inn litt naturmaterialer igjen, sier han.

 

- Fargene får meg i godt humør

 

Ask og Eng gjør suksess med løsninger i bambus. FOTO: CLAUS TROELSGAARD
Bambus egner seg til kjøkkeninnredning og kjøkkenbenk. FOTO: KINE ASK STENERSEN
Kine Ask Stenersen og Kristoffer Eng. FOTO: PRIVAT

Studie om design

Bærekraftig design er noe flere har fått øynene opp for. For tiden foregår et treårig forskningsprosjekt ved Universitetet i Oslo om bærekraftig design.

 

– Det handler om å forstå hvilken avgjørende rolle design har i utviklingen av et mer bærekraftig samfunn. Hvis vi skal finne gode strategier for en bedre, mer bærekraftig framtid, må vi vite hvordan vi kom i den situasjonen vi er i nå. Det er viktig å skape et solid fundament for nye beslutninger, sier Kjetil Fallan, professor i designhistorie ved UiO til forskning.no.

 

Dette forskningsprosjektet handler om økologisk bærekraftighet og inkluderer alle former for produksjonsprosesser. Ikke bare den industrielle.

 

– Vi ønsker å se på formgivning, planlegging og produksjon av hele vår materielle kultur. Men det er ikke tingene i seg selv vi er mest interessert i. Det er mer det idéhistoriske, også det politiske, bak utviklingen av designerens rolle. Vi vil undersøke hvordan designere har forholdt seg til visjoner om bærekraftighet gjennom designhistorien, men også hvilken rolle teoretikere, kritikere, undervisere og forbrukere har spilt, sier forskeren.

 

Les mer på Botrends forside

 

Gi oss gjerne tilbakemelding her, og følg oss på Facebook og Instagram @botrend.no

 

Les mer

Peisen trygger urmennesket i oss

Slik vil vi ha det i 2017.

Publisert 24. november.2016 av Bettine Nicotra

Langt, langt tilbake i tid har mennesker samlet seg foran ildstedet. Og at levende flammer fremdeles vekker følelser hos mange, er det ingen tvil om. - Man ser en svak vekst i antall folk som kjøper peis og i hvor mye man er villig til å betale, forteller Bjørn-Erik Øye i Prognosesenteret. Han kan fortelle at i overkant av 30 000 nordmenn skaffet seg ny peis eller ildsted enten til hjemmet eller til hytta i 2016, og at vi i gjennomsnitt bruker 23 000 kroner på den nye peisen. - Peis

Les mer

Stuen er et bruksrom. Den skal brukes til både festlige sammenkomster, måltider, filmkvelder, ettermiddagslurer, barnelek og kvalitetstid med familien. Den skal være praktisk samtidig som vi ønsker at den skal være et godt sted å slappe av. Her er 3 små tips som kan komme godt med til stueoppussingen.

Les mer
Annonse

 Når man først har tatt avgjørelsen om å selge, er man ofte ferdig med boligen. Men siste innsats er avgjørende for et godt salg. Ofte kan små detaljer utgjøre den store forskjellen. Med litt investering i maling, noe egeninnsats og nytt interiør kan boligen fremstå som ny.

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland