Publisert 24. november.2016 av

Det er tid for kalender. Og alle vet hva det betyr… spente små og kalendergaver å pakke.

 

Mange gaver.

 

Selv har jeg i år 72 kalendergaver, helt frivillig.

 

Les flere innlegg fra Fanny her.

 

Hver familie har sin tradisjon, vår innebærer pakkekalender.

 

Dessuten har jeg et brennhett tips til deg:

 

Mor eller svigermor vil sikkert gjerne hjelpe til med et par pakker hver, som betyr mindre pakking på deg og kanskje også ekstra spennende kalendergaver til barna.

 

 

- Ikke bruk for mye

 

Til julekalenderen syns jeg det er viktig å ikke bruke for mye penger, men det er og dumt å bruke penger på ting som går i stykker før emballasjen er tatt av.

 

Et godt tips er å gjøre kalendergaver ut av ting barna faktisk har behov for.

 

Undertøy i tøft motiv eller et par ullsokker er sikre vinnere hos oss.

 

Hvor tidlig kan jeg pynte til jul?

Kalenderposene dekorerer du slik du selv vil. FOTO: FANNY DEHN ARVESEN

En kul tannbørste eller en tannkrem fungerer ypperlig som kalendergave. En eske med rosiner eller en pose smoothie er også lure kalendergavetips.

 

Jeg pleier å legge litt penger i et ”kit” bestående av flere deler, som jeg så fordeler i flere kalendergaver. Genialt.

 

I år blir det derfor en boks Pokémonkort til de eldste og en liten pakke med Duplo til minstemann.

 

Husk, kalendergaver skal ikke koste masse penger. For de minste er det ofte omtanken som teller.

 

Her får du alt om årets juletre

 

Duplo kan fordeles i flere kalendergaver til minstemann. FOTO: FANNY DEHN ARVESEN

Innpakning

Det er to måter å pakke kalendergavene på. Det er den enkle og den vanskelige måten.

 

Den enkle måten er å kjøpe 24 små papirposer, sette på en tapebit og henge opp. En, to, tre – så er det gjort. Kalendergaveposene kommer i mange varianter, med eller uten farger og tall. Du kan enkelt sette et personlig preg på innpakningen, ved å tegne eller skrive på tall selv, bruke klistremerker eller fargerike bånd.

 

Den vanskelig måten, er den gammeldagse måten. Med gavepapir, tape og bånd. For ikke å glemme bretting. Hvis du er som meg, en innpakkingsnerd, kan dette bli et tidkrevende, lite prosjekt.

 

Det finnes også uendelige alternativer til gavepapir og bånd, bare å bestemme seg er en liten jobb i seg selv. Den gammeldagse måten gir kalenderen et klassisk, stilrent og nostalgisk preg, hvis preg er relevant. Vi snakker tross alt om kalendergaver. Som skal rives opp.

 

La deg inspirere av julenyhetene

 

Det skal ikke koste så mye - det er tanken som teller. FOTO: FANNY DEHN ARVESEN
Mulighetene for innpakning er uendelige. FOTO: FANNY DEHN ARVESEN

Bruk kalenderdyr

Vår minstemann blir 2 år i januar.

 

I utgangspunktet synes jeg det er vel tidlig å innføre pakkekalender, men fordi brødrene får, får minstemann også.

 

De største guttenes kalendere henger på veggen, slik de alltid har gjort. Dels fordi jeg enda ikke har skaffet minstemann en egen kalender, fant jeg på at jeg jo kunne bruke et kosedyr.  Selvsagt!

 

Kalenderdyret kan sitte på gulvet eller i en lav stol, slik at minstemann også kan se, klemme og glede seg til i morgen.

Med kalenderdyr kan minstemann få klemme, kjenne og glede seg til neste pakke. FOTO: FANNY DEHN ARVESEN

Hva med å lage en tradisjon ut av adventskalenderen?

 

Vi har vår lille, ved at den 24. kalenderpakken er en Mummikopp til hver av guttene.

 

 

Les flere saker på Botrends forside

 

Tips oss gjerne, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

Publisert 18. november.2016 av

Dersom du har kjøpt bolig noen gang, har du sikkert følt på den boblende gleden det er å få seg sitt eget hjem.  

 

Samtidig er du kanskje litt bekymret.  Har jeg gjort et riktig kjøp eller tatt meg vann over hodet?

 

Da er du nok en typisk  boligkjøper.  

 

Som boligkjøpsrådgiver føler jeg først og fremst på gleden ved å hjelpe folk med å kjøpe boligen de ønsker seg.  Under prosessen forsøker jeg å gjøre dem så trygge som mulige på beslutningene de tar.  

 

Da vet de at kjøpet bygger på velfunderte avveininger.

 

Samtidig kan ikke et boligkjøp kobles fra følelser, ønsker og personlige preferanser, og en viss galskap eller risikovilje.

 

 Noen påstar at man må være en smule “bevisstløs i gjerningsøyeblikket” for å kjøpe en bolig i dagens marked.

 

Boligdama: Har tapt noen budrunder - Hva gjør jeg?

 

Spøk til side.

 

Hva er det som kjennetegner flertallet av dagens boligkjøpere?

 

  • De påvirkes av det lave rentenivået og tenderer til å kjøpe dyre boliger som følge av dette

  • De er risikovillige
  • De er bekymret over prisutviklingen og usikkerheten i boligmarkedet
  • De opplever at det er enkelt å få finansiering med unntak av unge under 29 år som trenger hjelp
  • De vil gjerne kjøpe bolig i kommunen eller området de bor i fra før
  • De synes at beliggenhet nær offentlig kommunikasjon og tilgjengelighet er viktig
  • De er opptatt av et godt bomiljø men ikke spesielt selektive i forhold til sammensetningen av folk
  • De vil kjøpe bolig fordi de trenger større plass, en mer praktisk bolig eller fordi livssituasjonen har endret seg
  • De ønsker god standard og kan tenke seg å pusse opp litt
  • De er opptatt av utsikt og solforhold

 

Kilde:  Krogsveen Boligkjøperindeks – les mer her

 

 Usikkerhet

 

Undersøkelsen viser altså at folk er risikovillige, men samtidig også usikre på  boligmarkedet.  

 

Det kan være årsaken til at veldig mange i samme undersøkelse sier at de kunne ønske seg å få hjelp av en uavhengig kjøpsrådgiver.

 

Slik forbereder du deg til visning

 

Bruker lang tid på boligkjøpet

 

Flertallet av boligkjøperne har vært på markedet i mer enn 6 måneder, hele 25 prosent har vært på leting i ett til 4 år.  

 

Det tyder på at boligkjøp er komplisert og at det kan være vanskelig å holde fokus.

 

Denne uken har jeg landet to gode boliger for mine kunder, en i Oslo og en i Bærum.  

 

Jeg blir kjempelykkelig hver gang vi klarer å komme i mål.

 

Ikke bare fordi de har skaffet seg boligen de ønsker seg, men fordi prosessen oppleves som effektiv, fokusert og lærerik for begge parter.

 

Dette mener Boligdama om stigende boligpriser

 

Målet er å skape trygghet

 

Mitt svar på om boligkjøperne er bevisstløse i gjerningsøyeblikket er:

 

Nei, men de ofte veldig usikre.

 

Naturlig nok, da boligkjøp er komplisert og står om store verdier.

 

I hver eneste sak jeg gjennomfører som boligjøpsrådgiver erfarer jeg noe nytt om ting som boligkjøpere bør være obs på.  

 

Både i forhold til opplysninger og tilstand på boligen og salgsmetodene som brukes.

 

Det gir inspirasjon til å dele erfaringene her på bloggen, slik at du kan bli en tryggere boligkjøper.

 

Håper derfor du fortsetter å følge meg.

 

Trude Larsen driver bloggen Boligdama, og er daglig leder i selskapet Boligkjøpsmegling AS.

 

Boligdama er fast blogger for Botrend, og daglig leder i firmaet Boligkjøpsmegling.

 

Les flere saker på Botrends forside

 

Tips oss gjerne her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

 

 

Les mer

Kom i julestemning i København

Karn gir deg inside-tipsene.

Publisert 24. november.2016 av Karn Fjørtoft

Hver dag blir det mørkere og kaldere, og selv om jeg ikke helt kan tro det, har vi allerede nådd slutten av November. Det vil nemlig også si, at desember og førjulstid er like rundt hjørnet! Julen er for meg et lyspunkt i mørketiden. En høytid hvor jeg kan glede meg over hvor heldig jeg er som har venner og familie rundt meg. København er i utgangspunktet en sjarmerende by, og førjulstid i København er noe av det hyggeligste jeg vet. 

Les mer

Feirer vi farsdag for mor?

Sjekklister og antagelser før farsdagen.

Publisert 24. november.2016 av Fanny Dehn Arvesen

Kjære far. Kjære barns far, kjære svigerfar. Til lykke med farsdagen. Du gjettet det! Farsdag er opprinnelig en amerikansk tradisjon. Det også!  

Les mer
Annonse

Kommersielt innhold.I denne artikkelen finner du alle artikler på Botrend, hvor du kan kan hente inn tilbud på boligforsikring, innboforsikring, hytteforsikring etc. Å bytte forsikringsselskap kan være svært lønnsomt for deg som boligeier. En undersøkelse utført av Tjenestetorget viste at deres kunder i snitt sparte 3.100 kroner i året på å bytte forsikringsselskap. For mange var gevinsten mellom 10.000 og 14.000 kroner. I skjemaet nederst i denne artikkelen kan du enkelt hente inn

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland