Publisert 25. november.2016 av

Strandeiendommen på Syverstadkollen i Asker som ble annonsert som «et lite stykke Hamptons i Asker» er nå solgt - og det i rekordfart, ifølge megler.

 

- Vi solgte huset rekordfort i denne prisklassen, sier daglig leder i Eie Asker, Petter Mamen-Lund, som stod bak salget sammen med kollega Kine Sætre.

 

Strandeiendommen hadde en prisantydning på 30 millioner kroner og er en av dyreste eiendommene som har blitt solgt i Asker den siste tiden. Eiendommen har både egen strandlinje, dypvannsbrygge, 1,6 mål eiet tomt og et bruttoareal på 500 kvm. Det var det mange som var interesserte i.

 

- Vi hadde utrolig mye interesse på huset. Etter salget sitter vi igjen med en del interessenter som søker tilsvarende eiendommer. Det ser ut til å være stor interesse for strandeiendommer med høy standard, sier Mamen-Lund.

 

Få flere eiendomsnyheter her

Rekordår for dyre boliger

Tidligere denne uken skrev Dagens Næringsliv at 2016 blir et rekordår for dyre boliger. Så langt i år er det tinglyst 13 boliger over 40 millioner kroner, og aldri tidligere har det vært omsatt like mange dyre boliger i løpet av et år.

 

Det er først og fremst hovedstaden med områdene Gimle og Bygdøy som kan skilte med de høyeste salgsprisene, men også Nesøya i Asker har bidratt til statistikken. Du kan lese mer om dette her.

 

Men det er ikke bare dyre eneboliger som går unna i dagens boligmarked, også hytter på fjellet selges for stadig større summer. Et nytt og eksklusivt leilighetsprosjekt på Finse ble nylig lagt ut for salg. I løpet av de første ti dagene ble 15 av 22 leiligheter revet vekk til tross for priser opp mot 8,9 millioner kroner per leilighet.

 

Kommersiell tjeneste: Se hvilke boliger som er til salgs

 

Populær i sosiale medier

Mange dyre eiendommer selges gjerne «off market», det vil si uten annonsering, men ved at meglere henvender seg til interessenter. På Nesbru ble det imidlertid satset tungt på profilering av luksuseiendommen.

 

Boligannonsen gikk som en farsott i sosiale medier og passerte til slutt 85.000 visninger. Suksessoppskriften var en bred markedsføring, utstrakt bruk av droneføring og formidling av «gode følelser» på nettet, ifølge meglerne.

 

Les også: Nå er denne historiske villaen til salgs

 

- Vi gjorde en digitalannonseringsjobb som traff veldig godt. Det var ulike annonsetyper og personlig målstyring. Resultatet kom etter jobbing med kunder og kundeliste. Noen hadde vi allerede i skuffen, mens nye kom til etter annonseringen, sier Petter Mamen-Lund.

 

Det ble kun avholdt privat visninger, noen var også innom huset flere ganger. Hvem som til slutt endte opp som kjøper av strandeiendommen er ukjent, men prosessen skal ha vært «fin», ifølge Eie-megleren som heller ikke kan kommentere endelig salgspris.

 

Les flere saker på Botrends forside.

 

Kontakt oss her, og følg oss på Facebook og Instagram under Botrend.no

Garasje med plass til syv biler. FOTO: ANDERS KJØNDAL
Publisert 02. juni.2017 av

- Det er litt dårlig vær, så jeg håper det vil lette, sier fotograf Andreas Spinnangr Wiig (41) i det han titter ut vinduene.

 

- Ja, jeg tror ikke det vil regne, sier huseier Hilde Grimstad (42).

 

På terrassen står palmene å vaier i vinden, mens sjampanjen og en skål jordbær er pent dandert på bordet.

 

Den 251 kvadratmeter store funkisvillaen på Hvalstad i Asker ble bygd for tre år siden. I dag har stylist Anine von Krogh tatt turen innom for å utføre siste finish på huset som skal selges.

 

Grimstad er mer enn middels opptatt av interiør, så her var det ikke så alt for mye for stylisten å gjøre da hun kom første gang for én uke siden. 

 

I dag har hun bidratt med litt rydding, påfyll av friske blomster og noe annet småtteri.

 

- Anine har et øye for hva som er fint, sier Grimstad.

 

Stylisten står på badet og gnikker over håndsåpepumpen mens hun skyller den under vasken.

 

- Jeg er litt perfeksjonist, sier Anine von Krogh og ler.

 

Wiig har store planer for dagen. En drone skal sveve utenfor husveggene, og innvendig skal det filmes. Alt er lagt til rette for å vise boligen fra sin aller beste side.

 

Hotellstil hos Sunniva på Hvalstad

 

Se videoen fra Hvalstadlia

Full pakke

Wiig jobber for Inviso, et byrå for digital markedsføring av eiendommer.

 

Til salget av huset på Hvalstad skal de levere foto, plantegninger i 3d, energimerking, video innvendig og dronefilming utvendig.

 

Det var megler Fredrik von Krogh i Proaktiv som stilte opp med stylist. Det var også han som anbefalte huseieren å takke ja til «full pakke» fra Inviso.

 

- Jeg håper det vil hjelpe på salget. Man får jo et levende inntrykk av boligen når huset filmes, sier Grimstad optimistisk.

 

Sjekk ut Anine von Kroghs oppskrift på sjokoladefondant

Stylist Anine von Krogh og selger Hilde Grimstad. Foto: Bettine Nicotra

En reise

- I høysesong har jeg ofte opp mot seks oppdrag om dagen. Dagene kan bli ganske lange, men det er bare gøy, sier Wiig som bor på Stabekk i Bærum.

 

Han kan fortelle om en formidabel reise de siste 11 årene han har jobbet som fotograf. I starten ble han ikke alltid tatt seriøst og mange var skeptiske.

 

- De stolte på rørleggere og elektrikere for eksempel, men ikke på oss. Jeg fikk ofte kommentarer som: «Skal det ikke se ut som at det bor noen her?» da jeg ba eieren fjerne Lanosåpen og tannbørstene.

 

Nå blir han ofte tatt imot med beundring og de fleste har stor respekt for rådene han kommer med.

 

Det har også blitt mer vanlig med styling, ifølge fotografen.

 

Selv om huset er striglet, er det alltid ting som må flyttes på når han fotograferer, enten om noe skal tas vekk eller legges til i bildet.

 

- Som fotograf er det viktig for meg å huske på at jeg kommer hjem til folk. Jeg viser alltid respekt, sier han.

Wiig med dronen i luften. Foto: Bettine Nicotra

Store aktører

I det norske markedet er Inviso, Zentuvo og Diakrit store aktører. Utviklingen har vært stor.

 

- Før tok meglerne bilder selv, mens det sporadisk ble brukt profesjonelle fotografer. I dag er Skandinavia verdensledende innen profesjonalisering av boligannonser, og mange prospekter ser nesten ut som interiørmagasiner, sier administrerende direktør i Zentuvo, Bjørn Erik Reinseth.

 

Han peker på at man ikke trenger å reise lengre enn til Storbritannia før man kan oppleve at dyre boliger blir fotografer med meglerens mobil.

 

Betonghusene på Snarøya 

Klart for filming av stuen og kjøkkenet. Foto: Bettine Nicotra

Trenger man film?

Det er lett å la seg blende av alle mulighetene, men å gå for film i en boligannonse er ikke alltid hensiktsmessig.

 

- Det er et ekstraprodukt og ikke et standardprodukt. Jeg synes film passer best til eksklusive objekter, eller når man kan fortelle en historie, sier salgssjef i Diakrit Norge, Mikael Joelsson.

 

Reinseth er enig.

 

- De fleste boliger er solgt med plantegning og gode bilder, så man må ikke blendes av alle mulighetene. Det handler om å vekke appetitten og få folk til å ville komme på visning, sier Reinseth.

 

Sjekk ut dronefilmen av huset utvendig

Forfattere og VR – en del av profesjonaliseringen

Zentuvo tilbyr tekstforfattere. De tilbyr også 360-graders visninger, som vil si at man via en dataskjerm kan navigere seg rundt i en eksisterende bolig.

 

Har man ikke mulighet til å dra på visning, eller vil se for seg hvordan hjemmet vil se ut etter oppussing, kan dette være en fin løsning.

 

Et steg videre i teknologien er VR (virtual reality), som Diakrit og Inviso tilbyr. Med et par briller tredd over hodet, kan man bevege seg rundt og ta på objekter i en kunstig virkelighet.

 

- Dette tror vi enormt mye på. Her kan man se for seg hvordan kjøkkenet ville sett ut etter oppussing. Man kan også besøke boliger som ikke er bygd, eller brukte boliger som man ikke har anledning til å besøke, sier Joelsson.

 

Nordmann revolusjonerer boligmarkedet i New York

Detaljer er viktig. Grimstad tenner de siste lysene. Foto: Bettine Nicotra

Les mer på Botrends forside 

 

Følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no og send oss gjerne tilbakemelding her

Les mer

Selger farsarven for 29 mill. kroner

Store Berg er Askers eldste gård.

Publisert 25. november.2016 av Eira Kjernlie

Nå skal den selges med en prisantydning på 29 millioner. Det er 2 millioner mer enn en toppleilighet på Fornebu. Gården er viden kjent for de hesteinteresserte som ridesenter, men slik har det ikke alltid vært. – Da far overtok, var det storfe og gris i fjøset, sier Gunnar Syverud. Han kan knapt kalle seg bonde, siden både driftsbygningen og det meste av dyrket mark er forpaktet bort til hesteholdet. Men skogeier kan han trygt kalle seg, som driver av drøye 600 mål skog. Her kan d

Les mer

Vinne en budrunde?  Smak på ordet vinne …  Du står i en situasjon hvor du er villig til å betale svært mye for en bolig, veldig ofte over prisantydning, og til en pris som er på grensen til hva du har råd til.  Men det ikke nok å ha pengene tilgjengelig.  Dersom det er “selgers marked”, hvor flere vil ha den samme boligen, må du også sørge for å ha det høyeste budet eller “vinne budrunden”, som vi sier.   Dersom markedet er litt roligere, og du er første eller en

Les mer
Annonse

Varsling på mobilen, fjernstyring av boligen, nøkkelløs adgang.. Ny teknologi gir nye muligheter for sikring av boligen. De ulike leverandørene har ulike løsninger og prisene kan variere mye. Nå kan du sammenligne løsninger og priser raskt og enkelt. 

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland