Publisert 28. november.2016 av

Tomten som for  kort tid tilbake lå ute for salg  på Nesøya er solgt.

 

Strandtomten med prisantydning 15 millioner kroner, ble solgt dagen etter fellesvisning.

 

Og budgiverne lot seg tydeligvis ikke skremme av prislappen.

 

Her får du eiendomsnyheter på Botrend

 

- Ut fra denne prisklassen var det mange henvendelser og god interesse, bekrefter eiendomsmegler og advokat Petter Thorud hos Privatmegleren Solli og Partnere i Asker.

 

Det bekrefter hans uttalelser før salget om at slike strandtomter er sjelden vare på boligmarkedet.

 

- Ikke bare fordi det er få tomter på markedet, men en slik tomt er et sjeldent objekt uansett hvordan markedet er ellers, forklarte han før visningen.

 

Prisrekord for 2-roms i Bærum

 

Advokat og megler Petter Thorud hos Privatmegleren Solli og Partnere i Asker. FOTO: PRIVATMEGLEREN

Da budkampen startet var det to budgivere med, og det startet på 15 millioner. Til slutt ble tomten solgt for 16,6 millioner kroner – 1,6 millioner kroner over prisantydning.

 

"Hamptons" i Asker er solgt

 

 

Riktig pris

Tomten ligger i Østre vei på østsiden av øya, med utsikt mot Brønnøya. Den er på 2,7 mål, ligger innerst i en blindvei, og har egen strandlinje med privat brygge.

 

- Er denne tomten priset riktig når den går så mye over prisantydning?

 

- Prisen er jo «riktig» og markedspris. Det viser seg jo når flere budgivere er med. Her kan man tenke seg at kjøpere vil bygge en god bolig og bruker kanskje 10-15 mill. på det. Prislappen på ferdig utbygd eiendom? Vel, 30 millioner er absolutt sannsynlig, forklarer Thorud.

 

Solgte Nesøya-eiendom til 60 millioner kroner

 

Tomten ligger på østsiden av øya, og boligen vil bygges på høydedraget. FOTO: ANDERS KJØNDAL

Mangel på tomter

Det er stor  mangel på tomter i Asker og Bærum.   Når det er så få på markedet, skapes det stor interesse når de først kommer for salg.

 

Sover i kø for å sikre seg tomter

 

Dessuten har det vært et rekordår for omsetning av dyre boliger i Norge.

 

Så langt i år er det tinglyst 13 boliger over 40 millioner kroner, og   aldri tidligere har det vært omsatt like mange dyre boliger   i løpet av et år.

 

Les mer på Botrends forside

 

Kontakt oss her, og følg oss gjerne på Facebook og Instagram på @botrend.no

 

Publisert 02. mars.2017 av

Da eiendomsmeglerfullmektig Huong Pham i iHus Eiendomsmegling fikk i oppdrag å selge et lite oppussingsobjekt på Bøler i Oslo, måtte hun være kreativ.

 

Selv om boligstyling er blitt et vanlig tiltak før en bolig legges ut for salg, ønsket derimot ikke eier av denne leiligheten å bruke penger på det.

 

– Leiligheten var et oppussingsobjekt, og uten styling ville det blitt en kjedelig annonse. Eier ønsket ikke å investere mye penger i det, og siden leiligheten var helt tømt, ble spørsmålet hva jeg kunne gjøre for å få god respons på leiligheten til en billig penge, forklarer Pham.

Sammen med kontorsjef Katrine Solvåg kom de på ideen om å bruke frukt som et virkemiddel, noe eier var svært skeptisk til.

 

Les også: Dette er årets boligannonse

 

– Vi tenkte først å plassere masse appelsiner rundt om i leiligheten, før vi kom på at ananas kunne se kult ut. Derfor kjøpte vi inn en mengde ananaser til fotograferingen. Selger var skeptisk til forslaget og redd for at dette skulle gå veldig galt, men jeg overtalte ham til å stole på meg, forteller hun.

Bruken av frukt i boligannonsen førte til positiv respons. FOTO: Alejandro Villanueva

Morsom tekst

I tillegg til den kreative og originale stylingen, skrev hun en kort, morsom og hyggelig tekst, men inngangen «søker ny eier med tid til oppussing og kjærlighet for ananas!»

 

Pham innrømmer at dette stuntet kunne gå begge veier. Heldigvis for selger, endte det godt. Det gjorde også dette annonsestuntet, som endte med salg 700.000 over prisantydning.

 

– Jeg tenkte at dette enten kunne bli veldig bra, eller at folk ville se på det som useriøst. Heldigvis fikk annonsen god respons, og allerede etter noen minutter hadde folk bestilt prospektet til den 37 kvadratmeter lille leiligheten, forteller hun.

Eiendomsmeglerfullmektig Huong Pham i iHus Eiendomsmegling. FOTO: iHus Eiendomsmegling

 

Totalt fikk annonsen 8000 visningsklikk, og 49 personer viste interesse for boligen, hvorav 20 kom på visning.

 

Leiligheten ble forsøkt kuppet for 2.250.000 kroner, men Pham anbefalte selger å ha is i magen. Det skulle vise seg å lønne seg.

 

Hvordan gjøre et godt boligkjøp

 

Leiligheten ble solgt for 2,5 millioner kroner, ekskludert fellesgjeld på drøyt 100.000 kroner, noe både Pham og selger er godt fornøyd med.

 

Timing av boligsalg betyr alt

 

Selgeren, en godt voksen mann, var svært skeptisk til stylingen. FOTO: Alejandro Villanueva
Selv det oppussingsklare badet ble interessant på grunn av ananasene. FOTO: Alejandro Villanueva

– Stor betydning

Pham tror ikke leiligheten hadde fått like mye interessenter om det ikke hadde vært for ananasene.

 

– Markedsføring har svært mye å si for annonsen. Mange blir lurt av bildene, enten det er en ordinær boligstyling, eller dette. Mange bruker mye penger på styling, men når du kjøper, får du en tom leilighet. Denne gangen er jeg ikke i tvil om at en litt morsom styling førte til at folk spredte annonsen mer enn hva en ellers tom leilighet ville gjort, sier hun.

 

Fanny: Hvordan leve i et oppussingsobjekt?

 

Selv om dette førte til suksess denne gangen, vil hun ikke gjøre dette til en vane.

 

– Vi vil anbefale møbelstyling, men jeg har forståelse for at man må vurdere hvor mye man vil investere i den slags, basert på størrelse, standard og hva man kan få igjen for salgsobjektet. Jeg kan ikke gjøre denne stylingen igjen og igjen, men det kan dukke opp lignende situasjoner i fremtiden, og da må jeg finne på noe annet. Man skal ikke alltid være så A4, ler hun.

Valgte å style oppussingsprosjektet med nødvendige verktøy man trenger. FOTO: Anders Kjøndal, Luxe

Spilte på husets stil

Ole Herman Grongstad, eiendomsmegler i Eie eiendomsmegling i Sandvika så seg også nødt til å tenke utenfor boksen da han i fjor høst skulle selge en sliten og oppussingsklar enebolig på Haslum i Bærum.

 

TV-ekspertene gir deg oppussingstipsene

 

 

Eie Eiendomsmegling valgte å redigere alle bildene i en retro stil som passet huset. FOTO: Anders Kjøndal, Luxe

– I denne boligen hadde styling med moderne møbler blitt full krasj. Når man ser på boligannonser, handler det mye om følelser og det å få det riktige inntrykket. Derfor valgte vi å spille på oppussingsprosjektet og retrostilen som var i boligen, forteller han.

 

De stylet boligen med oppussingsrekvisitter som verktøy, malingskoster og stige, og introduserte annonsen med teksten «Brett opp ermene! Denne store eneboligen på Haslum skriker sene kvelder og tøffe tak, med grønne omgivelser på menyen».

 

– Dette gjorde vi først og fremst for å få mer oppmerksomhet rundt annonsen, og det førte til bra oppmøte på visning. Vi fikk også mange positive tilbakemeldinger, men dette er ikke et stunt som passer alle type objekter, og vi vil heller ikke gjør dette til en vane, presiserer han og påpeker at de aktivt jobber med å fremheve de ulike objektenes særpreg ved bruk av styling.

Tomme pizzaesker er ikke hverdagskost i boligannonsene. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Vurderer lime-bruk 

Eiendomsmegler i Krogsveen avd. Bekkestua, Ola Ahlstrand, har ikke vært like original i måten han har stylet sine objekt, men anerkjenner Phams unike styling.

 

– Bruken av ananas høres morsom ut. Selv har jeg vurdert å bruke lime, som er en del av Krogsveen-logoen, i hvert rom under våre boligstylinger. Både for å skape humor og ikke minst interesse rundt Krogsveen, innrømmer han.

 

Selv om frukt ennå ikke er en gjenganger i hans boligstyling-prosjekt, har han mer enn en gang tatt med seg rekvisitter som stearinlys, planter og puter fra kontoret for å gi salgsobjektene sine mer liv.

 

– Når man skal selge en bolig er det jo viktig at man fremmer boligen på best mulig måte, og når selger ikke ønsker boligstyling, må man være kreativ, innrømmer han.

Tror ikke på trend

Kristine Eia Kirkholm, PR- og informasjonsansvarlig i Finn.no, er kjent med lignende kreativ bruk i boligannonsene, men forteller at hun ikke opplever en stor utvikling av lignende annonser.

 

– Jeg husker en tid tilbake i Sverige hvor det var mange som brukte frukt i boligannonser. Også i Norge dukker det av og til opp noen som vil skille seg ut med en frukt eller lime. Det er vel for å gjøre noe oppsiktsvekkende og annerledes, men jeg tror ikke det blir en trend, mener hun.

 

I løpet av året har finn.no 100.000 boligannonser til salgs, og Kirkholm forteller at snittet ligger på et sted mellom 3-4000 sidevisninger.

Pham er godt fornøyd med resultatet av salget på boligen hvor ananas ble brukt som styling. FOTO: Alejandro Villanueva

Les mer på Botrends forside

 

Ta gjerne kontakt med oss her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

Les mer

Eneboligen ligger i Rykkinnveien øverst på Rykkinn i Bærum. Utsikten, solforholdene, blindvei og nærheten til marka gjør beliggenheten attraktiv. Samtidig har boligen, som er et ferdighus fra Moelven bygget i 1973, et klart behov for oppussing både innvendig og utvendig. Fukt i kjelleren gjør at grunnmuren må dreneres. Likevel – innen salgsprosessen var omme, var oppussingsobjektet solgt for 5,6 millioner kroner – 1,1 million over prisantydning.

Les mer

Nå selges boligen på 14 dager

Boligprisene økte i februar

Publisert 28. november.2016 av Dag Otter Johansen

Legger du ut boligen din for salg nå i Asker, Bærum eller Oslo tar det i gjennomsnitt kun 13 til 16 dager før boligen er solgt. Det viser den nye boligprisstatikken til Eiendom Norge som kom fredag. Mens det på landsbasis tok 38 dager - altså godt over en måned - å selge boligen, går det vesentlig raskere i hovedstadsområdet. Samtidig er det langt færre boliger som er solgt. Store forskjellerI Oslo ble det solgt 190 færre boliger sammenlignet med februar i fjor, i Asker seks færre

Les mer
Annonse

Hallgeir Kvadsheim er ekspert på privatøkonomi og økonomisk rådgiver i Tjenestetorget. Her deler han bankenes tre viktige sjekkpunkter før de kan gi deg et boliglån.1: EgenkapitalDu bør ha minst 15 prosent egenkapital for å få lån. Skal du kjøpe en bolig til to millioner, betyr det at banken i utgangspunktet kun vil låne deg 1,7 millioner (85 %). Restsummen på 300 000 kroner, må du fikse selv. Et alternativ er at foreldre stiller sikkerhet i egen bolig og/eller er kausjonister. Det

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland