Publisert 21. desember.2016 av

August 2015 møtte vi industridesigner Hans-Christian Bauer fra Slemmestad. Hans andre kolleksjon for den danske designgiganten skulle slippes, og forventningene var til å ta og føle på.

 

Nå, over ett år senere, er det en suksessrik og etablert designer som møter oss i København. Han kan puste lettet ut. På kun to år har Hammershøi nå etablert seg som selskapets bestselgende serie.

 

- Det er den store drømmen for en designer. At det du lager blir likt av så mange, og på så kort tid. Det er veldig gøy, sier Hans-Christian.

 

Han har inntatt sofaen på ærverdige Hotel d’Angleterre i København. Ved siden av sitter en av hans største fans, moren Astri Marie Helmersmo Bauer som er på besøk. Hun som bedriver lobbyvirksomhet hjemme på Sandvika Storsenter.   

 

- Det er ikke så mange som er klar over at han er norsk. Jeg syns det er morsomt å fortelle hvem han er, og at han er fra Slemmestad, sier Astri Marie med et smil.

 

- Jeg er jo stolt!

 

Spart opp til å hente i barnehagen

Den unge designeren har alltid vært ambisiøs og målrettet, ifølge moren. Da han valgte tegning, form og farge på videregående ble hun likevel overrasket. Det var nemlig andre ting som interesserte han mer under oppveksten.

 

Men kunst- og designinteressen skjøt fart og brakte han til prestisjetunge Arkitektskolen, KADK, i København. Etter et internship endte han opp som produktutvikler hos Kähler, og det var der han utviklet ideen som skulle bli en salgsuksess.

 

Fra lanseringen i mathallen august 2015. FOTO: JOAKIM S. ENGER
Vasene er populære og i høst kom den også i plommefarge. FOTO: KÄHLER

De to siste årene har designmerket Kähler toppet listene over de tre mest solgte merker her til lands. Mer enn hver fjerde kvinne over 18 år eier nå ett eller flere Kähler-produkter, ifølge selskapet. Mange av dem har valgt det rillebesatte porselet som nå selges i mer enn 20 land verden over.

 

- De første to årene mens jeg jobbet med serien tjente jeg nesten ingenting. Nå går det godt, men jeg må også sørge for at tjener penger i fremtiden, sier Hans-Christian som nå har flere jern i ilden ved siden av å videreutvikle Hammershøi-serien.

 

- Men jeg har spart opp nok tid slik at jeg i dag kan hente i barnehagen istedenfor å sitte på kontoret til langt på natt.

 

Les også: Her holder de liv i gamle håndverkstradisjoner

 

Møbeldesigner neste

Hammershøi-serien rommer i dag 43 ulike produkter, og mer vil komme, bekrefter Hans-Christian Bauer. Men nå er det en annen retning som tar stadig mer av tiden hans; Møbeldesign.

 

I ”Skud på Stammen” stiller han nå ut sin første prototype. For tiende år på rad arrangeres utstillingen som er et samarbeid mellom annerkjente designere og møbelsnekker-studenter fra Next-Utdannelse i København.

 

- Vi tegner og de bygger. Det er et samarbeid som er veldig gøy og nyttig for begge parter. De får trening og vi får mulighet til å lage en rimeligere prototype, forteller Hans-Christian Bauer.

 

Hans-Christian går nå nye veier som møbeldesigner. FOTO: ANDERS PETERSEN CRAFT

Les også: Sjekk designstudentenes lekre spisebord

 

Utstillingen står hos A. Petersen Collection & Craft i København frem til 18. desember, og viser fremtidens danske møbeldesign. Etter endt utstilling vil enkelte møbler auskjoneres bort hos anerkjente Bruun Rasmussen. Inntekten skal gå til flere workshops, og selv planlegger Hans-Christian en egen utstilling til våren.

 

- Vanligvis har jeg en konkret produsent i tankene når jeg designer, men det har jeg ikke nå. Jeg ønsker bare å gjøre folk oppmerksomme på at jeg har en bredde – at jeg også kan være møbeldesigner.

 

Les mer om møbler og interiør her

 

Hans-Christian sammen med møbelsnekker Giovanni Acerbis som har laget stolen som stilles ut på "Skud på Stammen". FOTO: ANDERS PETERSEN CRAFT

Inspireres av brukernes Instagram

Hans-Christian og hans danske samboer har valgt å holde hus i København på grunn av jobbmulighetene. Her er sjansen større til å jobbe med produsenter som satser slik Kähler gjorde da de lanserte Hammershøi for første gang i januar 2015.

 

- Jeg tror det var en kombinasjon av flere ting som gjorde det til en suksess. Vi traff noe i tiden, og Kähler turte å satse med en gang. Men at også butikkene hadde tro på produktet har mye å si. At de tar inn et servise som også folk har mulighet til å kjøpe i fremtiden.

 

For kjøpe, det gjør folk. Og til Hans-Christians store glede tar de også bilder av det og legger det ut på Instagram slik at han kan se det. Nå klarer han ikke lenger å like alt som er.

 

- Jeg blir kjempeinspirert av det! Det er veldig hyggelig å se at folk bruker tingene mine.

 

Les mer på Botrends forside

 

Tips oss gjerne her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

Nytt i høst er blant annet platten med flere bruksområder. FOTO: KÄHLER
Hammershøi er et komplett servise med alt fra bestikk til tallerken og tilbehør. FOTO: KÄHLER
Publisert 28. mai.2017 av

Så en enkelt tror jeg at det er; enten så er du opptatt av detaljer, eller så er du det ikke. Jeg er, som du kanskje gjettet, en av de som er opptatt av dette. Svært opptatt, faktisk. Detaljer trenger ikke bare være estetiske effekter. Detaljer jeg er opptatt av, kan like gjerne omfatte toneleie man snakker ikke, vinkelen ett bilde er tatt eller hvilken vei vinden blåser.

Detaljer har alltid gjort mitt liv rikere. Når jeg leser det nå, ser jeg hvordan det ser ut som en stor floskel – det er ikke mindre sant av den grunn. Jeg vil se mer, videre, forbi.. Spesielt hvis du er av typen som lett lar deg inspirere, utgjør detaljer helhetsinntrykket. Sånn er jeg, og sånn er det. Hva jeg omgir meg med og det jeg anser som detaljer, er helt individuelt. På samme måte som du ikke nødvendigvis liker eller blir inspirert av naboen greie.

 

Hvordan detaljene utgjør en helhet, har for meg bestandig vært fascinerende. Mange små, blir stor å.

 

Isbitfisker, blåbær og sugerør i sølv passer blir til et farlig, drikkbart farvann.

Coole isbiter

Dekorative isbiter (som nesten er for vakre til å la smelte) herjet som en farsott i fjor sommer, og den blomstrende trenden ser fortsatt ut til å fascinere. Isbitene passer like bra i vannglasset som i sommerdrinken, og er en smart måte å bruke opp det du har til overs av frukt, bær, urter eller spiselige blomster.

 

Man tager det man haver:

 

- Spiselige blomster.

- Urter og grønt som setter smak og gir helseeffekt.

- Frukt i visuelle biter, former og farger.

- Bær bør kan brukes hele.

 

Kok vannet du skal bruke og avkjøl det før du fyller isbitformen. På denne måten fordamper luften i vannet, slik at isbitene blir klarerer.

 

 

Dekorer sommerdrikken din med blomster. (Margeritt er kun for pynt)

Slik gjør du:

 

- Vask frukten og bærene du vil bruke. Blomster og urter renses og vaskes ved behov.

- Finn en passende isbitform. Til et barnebord finnes det mange morsomme formerer i silikon.

- Legg det du vil bruke av blomster, urter, grønt, frukt og bær i isbitformen. Hva skal du bruke det til? Tenk smak, farge og konsept. Agurk eller mynteblader passer perfekt til en alkoholfri mojito.

- Frys.

 

Tips til andre kaffeelskere: Frys isbiter av kaffe, og hell melk over for en rask, instant iskaffe.

Slik lager du sommerens cooleste isbiter.
Les mer

Mulig du, som meg, reflekterer litt over at nå er vi jammen kommet halvveis ut i 2017 straks alt. Og ja, det stemmer, det er bare et halvår igjen til jul. Men la oss dvele litt mer ved sommervarme og fellesferie enn akkurat julepynten nå. Les flere innlegg fra Bonaturlig 

Les mer

– Det er et lite hus, men hver eneste kvadratmeter er utnyttet til det fulle. Selv om huset bare har et areal på 70 kvadratmeter, er det til sammen 200 kvadratmeter over tre etasjer, forteller Vigdis Storsveen. 

Les mer
Annonse

 – Design for Flere, det er det vi vil gi kunden, smiler Anne Kathrine Sandbrekke (50), eier og daglig leder av den hyggelige designbutikken midt i Sandvika. – Vårt utvalg skal gi varig glede for øyne og hjerter, men også ha en funksjon som gjør at interiøret blir en del av hjemmet, tilføyer Elisabeth Hjertø Høidahl (47), som eier og driver butikken sammen med Anne Kathrine.  Den lokale, lille designdrømmen ble til virkelighet for drøyt to år siden. Design for Flere har et svær

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland