Annonse

Dette er et annonseprodukt, produsert etter gjeldende retningslinjer

Har du oversikt over hvor godt deres bolig er forsikret? Hvis ikke boligen er tilstrekkelig forsikret kan det bli fatalt om uhellet først skulle være ute. Her finner du hjelp til å finne best mulig forsikring for deg.

 

Det er så mange ting man må huske på når man kjøper, eier eller leier en bolig. Hvem er det for eksempel som har ansvaret om noe skulle gå galt? Det er selvfølgelig avhengig av hvem det er som eier boligen. Hovedregelen er at når man leier, så har huseier ansvar for å forsikre selve boligen og inventar de har skrevet i leieavtalen. Det er du som leietager som har ansvaret for å forsikre ditt innbo.

 

Når man eier boligen er det litt annerledes. Da må man selv forsikre både selve boligen og innboet. Men det er også et lite forbehold her. Det kan nemlig også være slik at den som solgte huset, solgte det med eierskifteforsikring. Det vil si en forsikring som i hovedsak sørger for at det er mulig å få dekket skader som oppsto med huset og som kjøper ikke er opplyst om, før selve overtagelsen av huset. Det er anbefalt for de som selger en eldre bolig å ha en slik eierskifteforsikring, fordi det ofte kan ha oppstått problemer som man ikke er blitt klar over som for eksempel fukt eller råte.

 

Fyll ut skjemaet under for å få tilbud på forsikring. Fortsett å lese under skjemaet.

Hvordan velger man egentlig forsikringer?

Før man velger forsikringer må man vite hvilke man allerede har. Det er nemlig mange av oss som har forsikringer gjennom forskjellige medlemskap som for eksempel i fagforeninger. Det er fort gjort å glemme hva man har gjennom disse avtalene og hvilke verdier man faktisk er forsikret for. En student som bor på en liten hybel, trenger også innboforsikring, men verdien her vil ikke være like stor som for en familie på fire som bor i en stor enebolig. Det er viktig at disse verdiene stemmer overens slik at man faktisk får igjen de riktige beløpene på forsikringen.

 

Les også: Alt om boligforsikring

 

Etter å ha fått en oversikt over hvilke forsikringer du har i hvilke ordninger, og hvilke beløper dere er forsikret for, er det på tide å begynne å se på hvilke ordninger dere nå bør ha med den boligen dere bor i. Hvem vil vel betale for mye for forsikringen? Når dere har funnet opplysningene dere trenger er det på tide å sjekke ut forskjellige forsikringsselskap. Dette kan dere gjøre ved å ta kontakt med de forskjellige selv for å få tilbud, eller dere kan kontakte for eksempel tjenestetorget, hvor dere enkelt kan få tilsendt tilbud fra forskjellige leverandører. Det er mye mindre arbeid for dere, og dere setter selv de betingelsene som er viktige for dere inn i skjemaene.

 

Det å få en god pris er selvfølgelig veldig viktig, men det er faktisk viktig at man ikke får dårligere vilkår på forsikringene. Derfor bør man sjekke alle disse tingene nøye før avtalen inngås. Les godt gjennom vilkårene slik at du får med deg det som står med liten skrift og ikke får noen overraskelser når du trenger forsikringen.

 

En ting som det er viktig å lese godt over i vilkårene for avtalen er egenandelene. Det finnes mye du kan gjøre for å få lavere eller ingen egenandeler i det hele tatt. I første omgang er det gjerne høyere forsikringspremier for de avtaler som har null i egenandel. Men om du følger våre råd i denne artikkelen kan du faktisk få i pose og sekk, nemlig både lave egenandeler og lave forsikringspremier.

 

Hvilken boligforsikring?

Det å velge forsikring handler jo selvfølgelig om å få den beste avtalen med de beste vilkårene. Er du eier av hus eller leilighet som ikke er i borettslag eller sameie, må du ha en boligforsikring som dekker det som skulle skje med selve bygningen og ting som er fastmontert i bygningen. Her er det en del ting å vurdere. Du må selvfølgelig ha fullverdigaranti og om huset faktisk skulle bli mer enn 75% skadd, må det være muligheter for total gjennomføring. Denne prosentandelen kan variere fra selskap til selskap. Forsikringen må dekke skade på selve bygningen og hageanlegget slik at det ikke blir unødvendige utgifter for deg om det skulle skje noe med bygningen. Har du en utleieenhet i boligen, bør også denne være omfattet av boligforsikringen. Forsikringen bør også dekke ansvar og eventuelt rettshjelp om det oppstår situasjoner som krever advokater.

 

Et annet økende problem i dag er skader etter gnagere. Bare i Oslo finnes det mange hundretusen rotter og mus som tar seg inn akkurat der det passer seg og etterlater store skader på bygning og inventar. Et annet problem er også insekter og fuktskader. Man ser de gjerne ikke før det er for sent og store skader er oppstått. Spesielt i hus som er litt eldre kan dette fort bli et problem. Ergo så er det viktig å få med disse tingene i en boligforsikring.

 

Hvilken innboforsikring?

Når du skal ha innboforsikring er det viktig å ha noe peiling på hvor mye ting av verdi man faktisk har, og hva slags vilkår man faktisk ønsker. Det finnes spesielle forsikringer som er godt egnet for studenter og unge som flytter for seg selv, som gjerne har veldig lave priser, ettersom ungdom ikke nødvendigvis har store verdier. Det finnes også gode avtaler for de som har ting med store verdier.

 

Les også: Spar penger på innboforsikring

 

De fleste innboforsikringer har også med en uhellforsikring, så det gjelder å se på hva som dekkes av den, og så se på det i forhold til reiseforsikringen og vilkårene der. Årsaken til det er at ulykkesforsikringene gjerne dekker ferdsel utenfor huset, men du kan også bestemme hvor omfattende reiseforsikringen din skal være, skal den dekke reiser fra hjem til jobb eller bare feriereiser? Inneholder forsikringen en ID-sikring mot identitetstyveri?

 

De fleste gode innboforsikringer dekker brannskader, vannskader, tyveriskader og naturskader og andre uhell som skjer innenfor husets fire vegger. Men de fleste av oss tar også med seg løsøre når vi beveger oss ut av boligen, og her kommer det som skiller en god innboforsikring fra en dårlig.

 

Dekker forsikringen om du blir ranet og overfalt, eventuelt at vesken blir stjålet? Får du dekning av opphold på hotell om det er noe galt med boligen, som må bli fikset? Får du rettshjelp om du har behov for dette? Og hva skjer om du flytter og ting blir skadet? Hva om du mister iPaden i bakken på bussen fordi noen dulter borti deg? En god forsikring har gjerne også uhellsforsikring på innbo utenfor huset.

 

Det er enkelte ting du allikevel bør forsikre utenom innbo. Du bør for eksempel ha en bilforsikring, båtforsikring, hytteforsikring, motorsykkelforsikring eller forsikring av andre fysiske eiendeler som verdigjenstander. Sørg også for at du alltid har papirer på eierskap av disse tingene, samt spesifikasjoner og bilder av tingene slik at det blir lett å stadfeste hvor mye du eventuelt skal få igjen på forsikringen ved et eventuelt tap av eiendelen.

 

Hva om du går bort?

Det kan være andre forsikringer som også er bra å få med seg. Det er vel bare to ting som er sikre her i livet, og det er at vi blir født og at vi dør. Alt mellom de to punktene styres av egne og andres valg. Men det betyr at man også bør forberede seg på det uventede. Hva skal din familie gjøre om du, partneren eller begge skulle dø eller bli alvorlig skadet? Hvem skal ta seg av boligen og hvordan kan du sikre familien best mulig? La oss se på de forskjellige forsikringene som kan være greit å vurdere.

 

Først og fremst bør man se om det er muligheter for en gjeldsforsikring som gjerne er en slags dødsrisikoforsikring. Dette er avtaler som sikrer at de etterlatte ikke blir ansvarlig for eventuell restgjeld på for eksempel hus eller andre eiendeler. Men her er det viktig å lese avtalene nøye ettersom det ikke tas hensyn til om du eventuelt refinansierer lånet eller tar andre avgjørelser som kan ha noe å si for gjeldsforsikringen. I verste fall kan du bli nektet en ny forsikring.

 

En ren dødsrisikoforsikring er noe du virkelig bør prioritere om du har familie. Noen kan ha dette gjennom en gruppelivsforsikring på jobben eller gjennom foreningsgruppeliv i en forening mens andre er nødt for å skaffe det selv. Denne formen for forsikring utbetales en gang til ektefelle eller andre pårørende ved dødsfall, så lenge det skjer i avtaletiden. Du kan ha denne forsikringen i en eller flere ordninger, det er ingen regler mot det, og selve utbetalingene er faktisk skattefri.

 

Det finnes veldig mange gode offentlige og private forsikringsordninger du kan benytte deg av for å sikre deg selv og familien. Har du en jobb eller livsstil som er risikabel kan det være greit å tegne en ufør forsikring, slik at du og familien faktisk får penger om det skulle skje noe som gjør deg ute av stand til å forsørge deg selv og familien.

 

En ting som ikke nødvendigvis har med forsikring å gjøre, er testamentet og arv. Når du går bort er det viktig at du har fordelt ting slik det skal fordeles, hvis ikke gjøres dette etter statens retningslinjer, og du risikerer at det er feil personer som blir sittende igjen med feil ting, i verste fall at boligen går til en person som ikke kan håndtere utgiftene.

 

Spar penger på forsikringen

Når alt kommer til alt så er det en ting som er viktigere for oss enn selve vilkårene i forsikringen og det er selvsagt prisen. Vi nordmenn er laget sånn at vi selvfølgelig ønsker oss mest igjen for det vi betaler. Før du skal i gang å velge forsikring så er det faktisk mange tiltak som kan settes i gang for å sikre lavere priser på forsikringene. En bolig som det er mindre sjanse for at blir skadet, betyr mindre risiko for forsikringsselskapet og dermed kan de tilby lavere priser. Så hvilke tiltak kan du sette i gang?

 

Visste du at over 40% av branner i boliger kommer fra elektrisk utstyr og elektrisitet? Begynn med å få tatt en ordentlig elkontroll av det elektriske i boligen. De vil fortelle hva du kan gjøre for å få en tryggere og bedre bolig. Enkelte forsikringsselskap vil gjøre så du slipper egenandel ved brann om du har tatt en slik elkontroll og har fulgt opp med tiltak.

 

Både når det kommer til boligforsikring og innboforsikring kan du få lavere pris om du har en brann- og innbruddsalarm som er direkte koblet til brannvesen eller en form for alarmsentral. Om du har en FG-godkjent brannalarm med sirene vil du også kunne få rabatt. Noen selskap kan for eksempel tilby deg en egenandel på 0 kr om du har alarmer på plass.

 

Har du fått installert en vannstoppventil som er installert av en FG-godkjent rørlegger, kan du hos noen selskap få opp til 26% rabatt på husforsikringen. Andre ting som kan gi gode rabatter er overspenningsvern i sikringsskap, pluggbart overspenningsvern, automatsikringer og rør i rør system.

 

Det er også verdt å merke seg at man kan spare mye penger om man har forsikringene samlet i ett selskap, men gjør god research(eller få selskap til å gjøre det for deg) før du velger selskap!

 

Våg å sjekke!

At du har de beste forsikringene, med de beste vilkårene og til de beste prisene er faktisk ditt ansvar. Det er et område du kan spare utrolig mye penger om du ikke er så opptatt av å være lojal til et bestemt forsikringsselskap. Det er faktisk de som våger å teste ut andre selskap, som får de beste avtalene. Et tips er å ta med nye tilbud til ditt gamle selskap for å se om de kan matche det tilbudet du har fått, da kan du jo eventuelt velge ditt gamle selskap. Men ikke bruk tid på å hoppe fra selskap til selskap på månedsbasis, de fleste avtaler inngås gjerne for et år. Du kan så sjekke eventuelt nye selskap.

Å kjøpe bolig kan være en prøvelse enten det er første eller tredje gang. Derfor er det viktig å sørge for at man har god hjelp på veien. En god advokat vet om de fleste fallgruver og kan gi deg gode tips på veien som kan spare deg for mye bry og penger.

 

Det å få seg en fot inn på boligmarkedet i dag er ofte veldig vanskelig, enten man skal leie bolig eller kjøpe. Dette gjør at mange faller utenfor og har ikke sjanse til å skaffe seg bolig selv. Noen er selvfølgelig heldige og har foreldre som kan være kausjonister eller som kan stille med egenkapital. Samtidig så er jobbmarkedet i dag preget av mye deltidsstillinger, lite faste stillinger og mye prosjektstillinger. Bankene vil gjerne vite at du som kunde har god sikkerhet og en stabil økonomi for de neste årene.

 

Det krever mye planlegging og organisering for å få alt i boks. Har man egenkapital selv eller må foreldre stille som kausjonist eller kanskje gi forskudd på arv? I sånne tilfeller er det greit å ha en advokat som har god peiling på både arverett og eiendomsrett. Om du vurderer å få en advokat engasjert i ditt kjøp og eventuelle salg av bolig så må du først og fremst vurdere hvilke områder du trenger hjelp fra advokat på og finne en advokat som har spesialisert seg på disse områdene. Det er lite vits i å ha flere advokater spesialisert på forskjellige områder inne i boligkjøpet eller salget. Du vet hva de sier, jo flere kokker jo mer søl og i dette tilfellet blir det søl med din tid og dine penger.

 

Så når kan det være aktuelt å vurdere advokat?

 

Fyll ut skjemaet under for å få tilbud på advokattjenester? Under skjemaet kan du lese mer om arverett, familierett, utleie osv.

Arverett

Det finnes mange situasjoner der det kan være aktuelt med en advokat spesialisert på arverett. Skal du overta en bolig i et arveoppgjør der det kan være konflikter blant de som arver? Skal dine foreldre gi deg forskudd på arv slik at du kan kjøpe bolig? Eller vil du være sikker på at alt er i orden for din partner eller deg i tilfelle en av dere dør? Da kan det lønne seg å ha en advokat som har god peiling på arverett og som kan hjelpe dere å tegne opp de rette dokumentene og ta de rette avgjørelsene.

 

Her gjelder det også å holde tunga rett i munnen i forhold til skatteregler i forhold til arv av bolig. Hva er det du egentlig arver når du arver en bolig, eller skal gi bort en bolig i arv? Det kan ha store konsekvenser for din formue og boligskatt. Er det fremdeles gjeld på boligen, og hvem skal i så fall betale denne?

Advokat eller jurist som eiendomsmegler?

Ja, det er faktisk fullt mulig for en advokat eller en jurist å jobbe som eiendomsmegler. En jurist trenger dog en spesiell tillatelse fra Finanstilsynet for å kunne drive med eiendomsmegling. Men hva er egentlig forskjellen på en jurist og en advokat? En jurist kan jobbe med veldig mye forskjellig både i privat og offentlig sektor.

 

Deres jobb består i hovedsak av å veilede og gi råd til sine klienter på et språk klientene forstår, men de har ikke møterett i retten og kan derfor ikke stille opp i rettsaker. En advokat må ha en advokatbevilling ettersom tittelen faktisk er beskyttet. Foruten jusutdanningen må advokaten ha 2 års godkjent juridisk praksis og et obligatorisk advokatkurs. Det er også strenge krav til etterutdanning.

Familierett

Noen ganger går det ikke helt som planlagt, det er sånn livet er. Man gifter seg, skiller seg eller blir samboere og så finner man ut at ting ikke fungerer som man skulle ønske. Da er det viktig at man har alt papirarbeidet og gode avtaler på plass når man har gått inn i samboerskapet eller giftemålet.

 

Hvem skal bli sittende i boligen ved separasjon eller skilsmisse?

Hvem skal betale hva i forhold til boligen og hvordan vil dette påvirke eierskapet i boligen. Det gjelder å få gode avtaler på plass så tidlig som mulig, spesielt om det er unger inne i bildet. De trenger en trygg og stabil oppvekst der de har et tak over hodet og alle sine basale behov dekket.

Skal du leie ut deler av boligen?

Det er stadig mer populært å leie ut rom eller deler av boligen når man bygger, arver eller kjøper hus. Det betyr at det bør komme på plass leieavtaler som sørger for et ordentlig leieforhold i henhold til husleieloven. Spesielt om det er snakk om rom eller deler av egen bolig hvor man faktisk omgås med leietaker. Konflikter mellom huseier og leietager kan skape mye grums i naboskapet.

 

En god leieavtale tar vare på både huseier og leietager. Den skal regulere hvilke deler av husrommet som er tilgjengelig for leietager og til hvilken pris. Det skal avtales en form for sikkerhet som både huseier og leietager kan leve med, og dette skal inn på en depositumskonto, ikke huseiers private konto. Er det bestemte plikter som følger med leie av boligen, som for eksempel trappevask? Da skal dette spesifiseres i leiekontrakten.

 

En jurist eller advokat vil også kunne gi deg råd og tips i forbindelse med hvilke rettigheter og plikter man har i forhold til skatt når man leier ut bolig. Det er for eksempel slik at om du leier ut en del av boligen som er mindre enn den delen du selv bor i, så betaler du ikke skatt av leieinntektene. Leier du ut en bolig som næringsvirksomhet kan du få skattefradrag for oppussing og vedlikehold av boligen.

 

Kjøp av brukt bolig

Når du skal kjøpe en bolig som allerede har stått en del år, er det en fordel at du er sikker på at det er eierskifteforsikring på boligen og at det ikke er store sjanser for at det er feil eller mangler med boligen som kan føre til økonomisk tap for dere som kjøpere. Det kan for eksempel være hvis man oppdager vannskader eller sopp i boligen. Eller at deler av treverket i boligen er infestert med termitter og dermed må erstattes. Dette er store prosesser som krever store ressurser og som i verste fall kan være helseskadelige over tid om man ikke gjør noe med det.

 

I slike tilfeller kan det være greit at det er en eierskifteforsikring i bildet. Da vil alt gå gjennom forsikringsselskapet og dere slipper forholde dere til tidligere eiere. Om det ikke er eierskifteforsikring så blir det hele straks mer komplisert. Da må dere gjerne kunne bevise at skadene var der før dere flyttet inn og at huseier bevisst utelot denne informasjonen fra prospektet i salgsprosessen.

 

I verste fall kan det være aktuelt med reklamasjon på boligen, men dette må gjøres innen 5 år etter du overtok den. Kjøper må dessuten gi beskjed innen to måneder når de finner feil eller mangler som skal eller bør rettes opp eller ikke var informert om.

 

Det finnes ikke mindre enn fire forskjellige former for reklamasjon. Den nøytrale reklamasjonen hvor du reklamerer for boligens mangler uten å egentlig komme med spesifikasjon. Du kan også reklamere til selger med ønske om at vedkommende retter opp feil eller mangel ved boligen. Det er også mulig å fremme et krav om prisavslag på grunn av mangler eller feil ved boligen. Den siste formen for reklamasjon er der du ønsker å heve kjøpet og eventuelt erstatning for økonomiske tap du har lidd som resultat av at boligen hadde feil og mangler du som kjøper ikke var informert om.

 

Når du kjøper ny bolig

I hovedsak er det to måter man kan kjøpe en ny bolig på. Enten ved at man bygger selv eller via et prosjekt som fører opp nye boliger. Her er det litt avhengig av hvor mye penger man har å legge i prosjektet og om man har råd til eller har tomt tilgjengelig.

 

Det finnes mange fordeler med å kjøpe eller bygge nytt, men det er også noen hindringer man kan møte på veien. Enten man bygger selv eller skal kjøpe en bolig i et prosjekt, så kan man risikere forsinkelser. En advokat vil ha god oversikt over hvilke rettigheter du har om slike situasjoner oppstår. Vil du for eksempel kunne kreve avslag i pris om det er store forsinkelser?

 

Hva om du får ekstra utgifter på for eksempel leie av bolig mens du venter på at den nye boligen skal bli klar? Her vil erstatningsretten gjelde.

 

En ting er forsinkelsene, en helt annen ting er byggearbeidet og kvaliteten på den boligen som bygges. Hva skal man gjøre om det er byggeskader på det nye bygget, og dette fører til store økonomiske konsekvenser for deg som kjøper? Her kan det være snakk om leverandører av både produkter og tjenester som ikke leverer de varene som de har lovet dere. Bustadoppføringslova regulerer kjøp av ny bolig.

 

Du eller entreprenøren kan oppleve at ansatte blir skadet på jobb. Hvem er det da sitt ansvar å forholde seg til den ansatte og de problemer som oppstår i forbindelse med skaden? Hvem sin feil var ulykken? Var det kanskje slik at en skadde selv bidro til at ulykken skjedde, eller var det problemer med utstyret som bedriften stilte til disposisjon slik at vedkommende kunne utføre sin jobb. En alvorlig glipp i HMS kan føre til store utgifter for bedriften i form av for eksempel bøter.

 

Her trer forskjellige lover og regler inn, og det er viktig å ha en god advokat som har peiling på personskade, arbeidsgivers ansvar og trygderett. Det kan være snakk om skader som fører til lang tids opphold fra å utføre selve yrket og i siste konsekvens kan det føre til at vedkommende aldri kan utføre den typen jobb igjen. Da må vedkommende få hjelp til å komme seg videre, omskolere seg og få muligheter til jobb på andre fagområder.

Skatterett

Når man kjøper bolig enten den er nylig oppført eller en eldre bolig, så er det forskjellige skatteregler som trer inn. Boligen i seg selv blir beskattet av kommune og stat de fleste steder i landet. Er det slik at man leier hele boligen ut i 6 mnd i løpet av et år, vil det også komme skatt på utleieinntekter. Men dette er om man leier ut hele boligen. Leier man ut et mindre areal av boligen kan man slippe beskatning om det utleide arealet er mindre enn det som du selv bor på. Dette fordi større areal selvfølgelig har større verdi.

 

Om det er slik at man eier 2 eller flere boliger, så driver man utleie som næringsvirksomhet og det gjelder egne skatteregler for dette. Da må man ha en advokat som også har peiling på næringsvirksomheter og skatt. I dagens marked er det selger som sitter igjen med gode penger, ettersom mange boliger faktisk går over takst. Dette betyr at man kan sitte igjen med en god slump penger og da gjelder det å vite hvordan denne gevinsten skal beskattes enten det er privat eller næringsliv.

Hva når uhellet er ute?

Det kan skje ting med boligen under oppføring eller i løpet av inngåelse av avtaler før overtagelse. Med andre ord så er det viktig å sørge for at forsikringer overlapper og er på plass til etter overtagelsen. Skulle for eksempel boligen bli påtent midt i prosessen så er det sjanse for diskusjoner om hvem som faktisk har ansvaret for boligen og dermed også det økonomiske ansvaret. Dette kan føre til dype konflikter som kan gjøre boligkjøpet til et sant mareritt.

Moralen her er at du bør ha en advokat eller en jurist som kan jobbe for deg om det skulle oppstå et eller annet i forbindelse med ditt kjøp og eventuelle salg av bolig. En jurist kan stort sett gjøre det samme som en advokat men til lavere pris. Regner du med at du kan risikere at et arveoppgjør eller et erstatningskrav havner i retten, må du ha en advokat med møterett i retten og bevilling til å praktisere som advokat.

http://gratisrettshjelp.no/blog/fag/arverett/1-hvordan-fordeles-arv-etter-loven/

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1997-06-13-43

https://lovdata.no/sok?q=Husleieloven

http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/tema-og-fradrag/Bolig/Utleie/Skatt-pa-utleie/

http://www.arveoppgjor.no/bolig-eiendom-selge-overfore-til-arving/

http://www.nohus.no/nyheter%20skatterett.htm

http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/1059

Les mer
Annonse

Kommersielt innhold.Hvilken boligforsikring passer for best for deg og dine behov? Forsikringsselskapene er mange og vilkårene varierer fra selskap til selskap. I tillegg er det mange andre faktorer som spiller inn - boligtype, beliggenhet, byggeår, antall rom, boligalarm osv osv.Slik henter du inn tilbud på boligforsikringFortvil ikke - det er lett å hente inn tilbud på det som er riktig boligforsikring for deg. Botrend samarbeider med Tjenestetorget om å gi våre lesere gode tjenester

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland