Publisert 16. mai.2017 av

Bunadspleddene har blitt en suksess fra lansering i London i 2012, og i disse dager lanserer designer Andreas Engesvik og  Fram Oslo et nytt pledd i kolleksjonen. 

 

Denne gangen er det Oslobunaden som står i fokus. 

 

– Oslobunaden er renere i uttrykket enn mange andre bunader. Med det nye pleddet har vi derfor valgt et forenklet uttrykk med færre farger for å få frem den vakre blåtonen og de delikate nyansene i broderiet, sier Engesvik.

 

Les mer om norsk design her

 

 

Internasjonal oppmerksomhet

 

Blåfargen i Oslobunaden er hentet fra hovedstadens byvåpen, mens blomsterbroderiene speiler Oslomarkas villblomster. Slik symboliserer samspillet mellom fargene i Bunadspleddet det som gjør Oslo unik som storby, nemlig nærheten til både sjøen og skogen.

 

– Det er spesielt hyggelig å lansere et produkt som er inspirert av byen vi er etablert i, sier Annette Hoff, medgrunnlegger av Fram Oslo som har rettighetene til å produseer Bunadspleddene. 

 

Pleddene designet av Engesvik har fått mye oppmerksomhet i Norge og utlandet, og har blitt brukt i prestisjefulle prosjekter som The Ludlow Hotel i New York.

 

De selges i flere high-end butikker, som Skandium i London, Dwell i USA og Le Bon Marche i Paris.

 

Eksportartikkel

Norsk design gjør det stadig bedre i utlandet. I 2015 ble det eksportert norske møbler og interiør for 5,9 milliarder kroner.

 

Størst vekst kom i Tyskland, der eksporten økte med 18 prosent. Europa utenom Norden er fremdeles det største markedet for norsk møbel- og interiørbransje: 44 prosent av totaleksporten gikk hit, ifølge Hegnar.no 

 

Sara Polmar nominert til internasjonal designpris

Oslobunadspleddet er en hyllest til hovedstaden. Styling av Kirsten Visdal. Foto: Dreyer Hensley
Designer Andreas Engesvik. Foto: Siren Lauvdal
HiOA-studentenes vinnerbidrag. Foto: Røros Tweed

Studenter vant konkurranse

Oslobunadspleddet er ikke eneste nytt på pleddfronten. 

 

I fjor arrangerte Oslo Design Fair en  designkonkurranse. Produktet skulle baseres på Røros Tweeds standardkvaliteter for pledd og putetrekk. Fire nominerte finalister ble valgt ut av en fagjury, og pleddene ble stilt ut under messen i januar. 

 

Nå har folket stemt frem bidraget fra en gruppe studenter ved HiOA. Gruppen består av Linn Øistad, Gjertrud Grødem Stikbakke, Christina Tønnesland og Kaja Kristiansen. 

 

 

Nå får de en designavtale med Røros Tweed.

 

Les mer på Botrends forside 

 

Følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no og send oss gjerne tilbakemelding her

Publisert 09. juni.2017 av

Inn døren og ned en betongtrapp er utstillingen. I det grå, åpne rommet, står fargerike produkter utstilt på bord og platåer.

 

Etter å ha vært i tenkeboksen, forsket rundt, utviklet, testet og evaluert, har de endelig kommet til finalen. 38 avgangsstudenter i bachelor i Produktdesign ved Høgskolen i Oslo og Akershus, stiller ut på DogA i Oslo denne helgen.

 

I overetasjen stiller åtte masterstudenter ut sine produkter. Og i et annet rom er lærernes utstilling.

 

På toppen av det hele feirer Institutt for Produktdesign 100 år, så det er mye liv og glede i gangene.

 

HIOA-studentene med et flerfunksjonelt spisebord

Madelene Nergaard Skog har laget appen ”Miljøuka”. Foto: Bettine Nicotra
"Discreet" av Mari Fjellstad Stensvåg. Foto: Bettine Nicotra
"emBRACE" av Christer Frostmo. Foto: Bettine Nicotra
"Diakompis" av Rosalinn Løfling Krosshavn. Foto: Bettine Nicotra

Ammeavlukke, møbelmoduler, fotskinne og trøstebamse

Madelene Nergaard Skog kommer joggende ned trappen, iført sommerkjole – klar for å feire vel gjennomført utdannelse.

 

Hun forklarer hva de har fylt rommet med.

 

- Vi viser frem mye forskjellig, alt fra møbler, estetikk og smarte løsninger, til tjenestedesign og løsninger for de med spesialbehov, forklarer hun.

 

Hun peker mot et ammeavlukke som skal gjøre det mer komfortabelt og diskret for mødre å amme offentlig. Rundt om i rommet er det tydelig at flere har satset på møbelmoduler som bord, benker, hyller og skostativ.

 

En moteriktig fotskinne for barn som fødes med klumpfot, står utstilt på et bord. På et annet bord sitter en trøstebamse som skal støtte og veilede barn som får diabetes. Med bamsen følger en bok og relatert informasjon, og barnet kan øve på å sette injeksjoner på bamsen.

 

Norway Design feirer 60 år

"WarmOSLO" designet av Stine Asbjørnsen. Foto: Bettine Nicotra
"Bunad" designet av Martine Breen og "P2 Seat" designet av Kristian Kierulf. Foto: Bettine Nicotra
"Oslo" designet av Selvi Olgac. Foto: Bettine Nicotra

En app som skal gjøre resirkulering morsomt for barn

 Madelene Nergaard Skog har selv laget appen ”Miljøuka”.

 

- Jeg har alltid hatt en drøm om å redde verden, sier hun og smiler.

 

Hun går mot utstillingsbordet for å demonstrere. Mobilen som ligger på bordet løftes opp.

 

- Her er spillet. Det er litt som Kahoot, sier hun.

 

Spillet er rettet mot 4.- 6. klassinger, og skal være alternativ til lekser i én uke. Hver elev oppretter en bruker, en avatar. Læreren oppretter en administrator og følger med på elevene.

 

Barna konkurrerer mot hverandre ved å dokumentere hva de har resirkulert og slik samle poeng. Med poengene vil avataren utvikle seg, og nå nye nivå.

 

- Jeg testet appen på flere 9-åringer, og etterpå lette de i Applestore etter spillet. Wow, tenkte jeg da, sier hun fornøyd om appen som tydeligvis slo an.

 

Flere har gitt uttrykk for at de er interesserte i å utvikle appen, men hun har ikke landet en konkret avtale enda.

 

Her kan du lese om flere utstillinger vi har skrevet om tidligere

"Bindinglaus" av Isaac Hegna Manning. Foto: Bettine Nicotra
"Pirk" av Margrethe Jakobsen Furan. Foto: Bettine Nicotra
Caroline Odden viser frem knappekolleksjonen. Foto: Bettine Nicotra

Knappekolleksjon som gjør det enklere å kle på seg

På et platå står tre utstillingsdukker ikledd klær fra Moods of Norway. Det er knappene som er det spesielle her. Anette Lølandsmo og Caroline Odden har designet prototype-kolleksjonen ”Stretto”.

 

- Det er et italiensk ord om et musikkparti som går raskere. Det skal også gå raskere å kneppe klærne, forklarer Caroline Odden.

 

Tanken er at det skal bli mye enklere for noen, og litt enklere for alle å kneppe skjorter, bluser og bukser.

 

- Flere med nedsatt håndfunksjon dropper å kjøpe klær med knapper, og derfor har vi laget knapper som skal kunne brukes av alle, sier Caroline Odden.

 

Produktet har en søyle som gjør det lettere å gripe tak. Med spissen blir det enklere å skyve den mot hullet. Kolleksjonen kommer i ulike størrelser, farger, teksturer og mønstre.

 

- Det begynner å nærme seg veldig til at knappene kan gå i produksjon. Vi har klargjort mye, men ikke kommet i kontakt med en konkret produsent enda, forteller Caroline Odden.

 

Tanken er at klesprodusenter kjøper knappene, og at forbrukerene kjøper plaggene. Det skal være vanlige klær, i vanlige butikker.

 

- Vi har søkt om patent og designregistrering, så planen fremover blir å kontakte aktuelle produsenter, sier hun.

 

Disse nye, smarte løsningene utstilles:

 

  • Utebenker, ammeavlukke, lamper, benker, bord, hyller

 

  • Klesstativ, skostativ, jakke inspirert av bunader, knapper, kleskolleksjon

 

  • Fotskinne, trøstebamse, matspill, lekefigurer, flytevest

 

  • Knivsett, høyttaler, smykkekolleksjon, smykkeskrin, miljøapp

 

  • Flysete, sykkellagring, snøsurfebrett, takboks og interiørløsninger for nye elbiler
Anette Lølandsmo og Caroline Odden har designet prototype-kolleksjonen ”Stretto”. Foto: Bettine Nicotra
"Ytre" av Filip Rukan. Foto: Bettine Nicotra

Les mer på Botrends forside 

 

Følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no og send oss gjerne tilbakemelding her.

Les mer

I 1987 tegnet Jones og Stenstadvold Arkitekter en high tech-bolig, bedre kjent som ufo-en på Bærums Verk, som et bidrag til boligutstillingen «Bygg for Fremtiden».   Utstillingen var den andre i rekken av boligutstillinger etter initiativ fra Foreningen Norske Boligutstillinger. 

Les mer

Solfrid og Arild Liland bodde 19 år i en leilighet på Hvalstad sammen med to barn, før de endelig fant drømmeboligen. Paret tok seg god tid i jakten på oppgraderingen til enebolig, og kikket både på hus og tomter. Siden de følte stor tilhørighet til stedet etter to tiår, var det naturlig for dem å kikke etter egnet sted i området. 

Les mer
Annonse

 – Design for Flere, det er det vi vil gi kunden, smiler Anne Kathrine Sandbrekke (50), eier og daglig leder av den hyggelige designbutikken midt i Sandvika. – Vårt utvalg skal gi varig glede for øyne og hjerter, men også ha en funksjon som gjør at interiøret blir en del av hjemmet, tilføyer Elisabeth Hjertø Høidahl (47), som eier og driver butikken sammen med Anne Kathrine.  Den lokale, lille designdrømmen ble til virkelighet for drøyt to år siden. Design for Flere har et svær

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland