Publisert 16. mai.2017 av

Bunadspleddene har blitt en suksess fra lansering i London i 2012, og i disse dager lanserer designer Andreas Engesvik og  Fram Oslo et nytt pledd i kolleksjonen. 

 

Denne gangen er det Oslobunaden som står i fokus. 

 

– Oslobunaden er renere i uttrykket enn mange andre bunader. Med det nye pleddet har vi derfor valgt et forenklet uttrykk med færre farger for å få frem den vakre blåtonen og de delikate nyansene i broderiet, sier Engesvik.

 

Les mer om norsk design her

 

 

Internasjonal oppmerksomhet

 

Blåfargen i Oslobunaden er hentet fra hovedstadens byvåpen, mens blomsterbroderiene speiler Oslomarkas villblomster. Slik symboliserer samspillet mellom fargene i Bunadspleddet det som gjør Oslo unik som storby, nemlig nærheten til både sjøen og skogen.

 

– Det er spesielt hyggelig å lansere et produkt som er inspirert av byen vi er etablert i, sier Annette Hoff, medgrunnlegger av Fram Oslo som har rettighetene til å produseer Bunadspleddene. 

 

Pleddene designet av Engesvik har fått mye oppmerksomhet i Norge og utlandet, og har blitt brukt i prestisjefulle prosjekter som The Ludlow Hotel i New York.

 

De selges i flere high-end butikker, som Skandium i London, Dwell i USA og Le Bon Marche i Paris.

 

Eksportartikkel

Norsk design gjør det stadig bedre i utlandet. I 2015 ble det eksportert norske møbler og interiør for 5,9 milliarder kroner.

 

Størst vekst kom i Tyskland, der eksporten økte med 18 prosent. Europa utenom Norden er fremdeles det største markedet for norsk møbel- og interiørbransje: 44 prosent av totaleksporten gikk hit, ifølge Hegnar.no 

 

Sara Polmar nominert til internasjonal designpris

Oslobunadspleddet er en hyllest til hovedstaden. Styling av Kirsten Visdal. Foto: Dreyer Hensley
Designer Andreas Engesvik. Foto: Siren Lauvdal
HiOA-studentenes vinnerbidrag. Foto: Røros Tweed

Studenter vant konkurranse

Oslobunadspleddet er ikke eneste nytt på pleddfronten. 

 

I fjor arrangerte Oslo Design Fair en  designkonkurranse. Produktet skulle baseres på Røros Tweeds standardkvaliteter for pledd og putetrekk. Fire nominerte finalister ble valgt ut av en fagjury, og pleddene ble stilt ut under messen i januar. 

 

Nå har folket stemt frem bidraget fra en gruppe studenter ved HiOA. Gruppen består av Linn Øistad, Gjertrud Grødem Stikbakke, Christina Tønnesland og Kaja Kristiansen. 

 

 

Nå får de en designavtale med Røros Tweed.

 

Les mer på Botrends forside 

 

Følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no og send oss gjerne tilbakemelding her

Publisert 11. mai.2017 av

Den norske designeren Sara Wright Polmar er nominert til den prestisjetunge prisen  Formex Nova Design Award 2017 - Nordic Designer of the Year. 

 

Prisen blir delt ut i Stockholm 23. august, og skal bidra til å promotere nordisk design av høy kvalitet.  

 

- Det er jo veldig hyggelig med en slik nominasjon, særlig med tanke på hvor mange spennende og aktuelle unge designere som faktisk finnes i Norge og resten av Norden idag, sier Sara Polmar til Botrend

 

Her kan du lese mer om norsk design

 

 

 

Erfaren designer

Polmar er en godt etablert designer i Norge og utlandet. 

 

I 2011 etablerte hun, i samarbeid med Sverre Uhnger og Victoria Günzler, alle tre fra Bærum,  designkollektivet Klubben. 

 

Polmar har utstillinger bak seg i Oslo, Paris, Tokyo og New York og har flere ganger deltatt på den norske utstillingen i Milano. 

 

I år designet hun produktet  "Matchbox” til messen i Milano.  Dette er lite og funksjonelt oppbevaringsmøbel som er fleksibel i bruk.

 

Unikt samarbeidsprosjekt om norsk design

Sara Polmar er nominert til designpris i Stockholm. Foto: Marte Vike Arnesen
Sara Polmar viste frem "Matchbox" under messen i Milanoi april. Foto: Lasse Fløde

- Viktig å bli lagt merke til

Nominasjonenene til prisen Nordic Designer of the Year inkluderer designere fra Island, Finland, Danmark og Sverige, og juryens begrunnelse lyder:

 

Sara Polmar’s work has a strong, graphic feel. Her design is unaffectedly self-evident. Colors and forms are well-chosen, and the color combinations achieve interesting “works of art”. The results are simultaneously highly functional. Sara Polmar is also a dynamic force for other contemporary designers in Norway.

 

Polmar selv tror prisen kan åpne nye dører.

 

- For å kunne overleve som designer er jo det å bli lagt merke til et viktig aspekt, og det å bli nominert til denne prisen, og få mulighet til å synes på Formex er jo en fin anledning i så måte. Det å bli lagt merke til ikke bare her til lands, men også faktisk internasjonalt, er jo en stor glede og ære. Er jeg heldig kan det føre til noen nye og interessante kontakter og jobbmuligheter fremover, sier hun til Botrend. 

 

Mange nordmenn reiser til Formex Stockholm hvert år, messen som regnes som nordens største møteplass for nordisk interiørdesign. 

 

Les mer på Botrends forside her.

 

Følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no og send oss gjerne tilbakemelding her.

 

Sofaen "Between" er designet av Sara Polmar. Foto: Siren Lauvdal
Les mer

Gjennom interiør og design har Kathrine skapt et levebrød, og daglig kommer hun med utallige tips og råd til hvordan du innreder hjemmet. Selv har hun også tatt ansvaret med å skape et lunt og trivelig hjem for seg selv og familien i Asker.

Les mer

Interiørarkitekt Nina Isabell Abrahamsen er en av dem som liker å ha noen grønne urter på kjøkkenbenken. De står aldri i direkte sol, men de får godt lys, noe urtene trives i. – Urter på kjøkkenbenken er ikke bare praktisk, men gir også et fint fargestikk, sier hun. Gjør bra mat bedre med urter 

Les mer
Annonse

 Historien til Italian House strekker seg helt tilbake til 1979, og for tre år siden gjennomførte de en omfattende stilendring. Møblene deres føyer seg nå stilmessig inn i dagens trendbilde. Italian House produserer sine kvalitetsmøbler i Portugal og Italia. Ett nøkkelord her er «custom made». De kan produsere alle møbler etter kundens egne spesifikasjoner. − Vi har mulighet til å etterkomme kundens ønske både når det gjelder spesielle mål og egne tekstiler, forteller Nina As

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland