100% norsk design

Publisert
17. oktober 2015

Viste det beste fra Norge under London Design Festival.

100 % Norway viste verden hvorfor norske designere er verdt å følge med på
 
Det er en sprudlende kurator som har ankommet hjemlandet etter en uke på en av verdens største design- og møbelmesser i London. Benedicte Sunde hos Norsk design- og arkitektursenter, DOGA, har arbeidet fra morgen til kveld den siste tiden for å sette sammen utstillingen som viser det beste innen norsk design.
 
Sammen med Peppe Trulsen fra Norwegian Icons, har Sunde kuratert utstillingen som profilerer 33 designere innen møbel, interiør og produktdesign under London Design Festival i slutten av september.

Viktig inngangsport

– Det har vært en suksess. Vi har fått masse oppmerksomhet og en rekke anerkjente aktører som Lee Edelkoort og Sebastian Wrong har vært innom standen, forteller Sunde.
 
Ifølge næringsminister Monica Mæland har 100% Norway vært en viktig inngangsport for å få folk til å forbinde Norge med annet enn fisk, fjorder og olje.
 
For mobillesere: Artikkelen fortsetter under bildene.

Merkevarebygging i 12 år

100 % Norway ble i år arrangert for tolvte gang. Utstillingen, som er et samarbeid mellom Utenriksdepartementet, den norske ambassaden i London og Norsk design- og arkitektursenter, skal hjelpe unge så vel som etablerte designere ut på det internasjonale markedet. Til London Design Festival kommer tunge aktører fra hele verden, og sjansene er gode for å bli plukket opp av anerkjente butikker og produsenter.
 
– Her kan produsenter finne unge designer med prototyper som venter på samarbeid, samtidig som etablerte designere med produksjon kan finne nye kunder, sier Sunde.
 
Kuratoren tror at kombinasjonen av et godt omdømme rundt utstillingen og kvalitetsstempelet som norsk og skandinavisk design har globalt, er årsaken til den store oppmerksomheten. De unge norske har blitt et trekkplaster etter tolv år med merkevarebygging rundt 100 % Norway.
 
– 100% Norway viser det siste, beste og mest innovative, tuftet på en tradisjon av estetikk og elegant minimalisme. Det er sobert, samtidig lekent. De unge norske designerne ivaretar den gode tradisjonen samtidig som de utfordrer den, sier Sunde.

Norsk fra ende til annen

Nytt av året var samarbeid med Norwegian Icons som driver Fuglen – kafe, bar og designforretning i ett – i Oslo og Tokyo. Resultatet ble en helnorsk utstilling i motsetning til tidligere hvor det ikke var krav til at produksjonslandet måtte være Norge.
 
– Nå er alt designet i Norge, inspirert av Norge, og ikke minst laget i Norge. For første gang viste vi også den komplette prosessen bak fremstillingen av et produkt, sier Sunde.
 
I etterkant av utstillingen sier kuratoren seg godt fornøyd med årets besøkende. Tungvektere innenfor bransjen var innom for å se på hva de 33 norske designerne hadde å tilby.
 
– Jeg vet at flere har vært i samtale med produsenter, men det tar vanligvis en stund før en avtale spikres. Men det er liten tvil om at 100% Norway fungerer som en døråpner til det internasjonale markedet for norske designere og produsenter.
 
Utstillingen i sin helhet vil også stilles ut under Oslo Design Fair, tidligere Gave- og interiørmessen på Lillestrøm, i januar 2016.
 
Les mer om designerne Kristine Five Melvær og Kneip som stilte ut under 100% Norway her.

Annonse