Kählers storsatsing er norsk
– Det er en drøm som går i oppfyllelse, sier Hans-Christian Bauer (35).
Industridesigneren fra Slemmestad smiler fornøyd under presselanseringen av høstens nyheter i Mathallen i Oslo. Han har tatt turen fra København hvor han bor til daglig. Det er mange som vil ha en bit av den populære designeren som nå reiser land og strand for å promotere sin populære Hammershøi-serie.
Serien, som er direkte inspirert av Kählers verdensberømte kunstner, Svend Hammershøi, består av 21 forskjellige elementer. Den kommer i ulike fargekombinasjonene og rommer totalt 55 objekter. Nytt i høst er vaser i fire ulike størrelser og fem farger fra hvit til petroleumsblå og blek rosa. Fire lysestaker i forskjellig størrelse har også fått plass i kolleksjonen som nå rommer et nesten komplett servise.
– På sikt er målet å kunne dekke et komplett bord med Hammershøi-servise, forklarer Bauer.
– Uten å si for mye kan jeg røpe at det kommer mer.
Salgsuksess for Hans-Christian Bauer og Hammershøi-serviset.
Begynte med tilleggsproduktene
I dag rommer kolleksjonen spisetallerkener, suppeskåler, termokopper, oppbevaringskrukker og vannkaraffel, for å nevne noen. Men selve ideen bak serien oppsto med tilleggsproduktene. Nemlig salt- og pepperkvernene.
– Jeg har tidligere jobbet i kjøkkenforretninger og stusset over at tilleggsproduktene ikke var verdt noe uten servise. Ville det være mulig å treffe noe med kun tilleggsproduktene? At man forelsket seg i disse og siden bestemte seg for å kjøpe servise. Det var det jeg ønsket å finne ut av, og nå selger faktisk tilleggsproduktene veldig godt, sier Hans-Christian Bauer.
Annonse
En av Kählers viktigste designere
Ideen oppsto da han jobbet som produktutvikler hos Kähler og kom over et gammelt bilde av Svend Hammershøi. Bildet er fra begynnelsen av 1900-tallet og viser den berømte designeren mens han arbeider på en av sine berømte vaser i Kählers gamle verksted i Næstved, Sjælland. Bauer falt umiddelbart for Hammershøi håndskårne riller som elegant og naturlig kom frem i keramikken.
Nå, 100 år senere, har rillene fått sin renessanse gjennom Bauers nordiske design.
– Hammershøi er en av Kählers viktigste og lengstarbeiddende designere, likevel oppdaget jeg mange ukjente elementer fra hans hånd underveis i designprosessen. Jeg svært fornøyd med at vi forener fortid og nåtid med en hyllest til en gammel gigant, sier Bauer.
Fargevalget landet på rene, nordiske farger som er lett forenelig med maten som skal serveres på serviset.
– Duse farger var veldig i tiden da Hammershøi lagde vasene, så det var også et element jeg ønsket å ha med. Og siden serien inneholder treverk og glass, var det viktig at fargevalget står i stil med dette.
Det er kun én markant farge som hittil har fått innpass i serien, og det er en rødlig korallfarget kopp og skål.
Måtte takke nei til forhandlere
De siste to årene har Hans-Christian Bauer arbeidet utelukkende med serien. Småoppgaver er lagt på hylla, og mye tyder på at det forblir der en stund til. Hammershøi-serviset er nemlig blitt en salgssuksess på rekordtid. Kählers agent i Norge, Stamati Stenseth i Bo Bedre AS, har måttet takke nei til flere forespørsler.
– Det er ca. 350 forhandlere av Hammershøi i Norge i dag. Det skal være lett å få tak i, samtidig må vi passe på at serien ikke overeksponeres, sier Stenseth og legger til at en av de største danske kjedene har spådd at middagstallerkenen kommer til å bli årets salgsvinner.
– Vi har store forventninger til både serien og Hans-Christian. Og vi har allerede fått mange tilbakemeldinger fra kundene våre som ønsker flere deler i serviset. Det er liten tvil om at Hans-Christian kan leve lenge på dette, sier Stenseth.