TV-produksjonsselskapet involverte de ansatte da de tegnet nytt kontor.
Et steinkast unna Stortinget, i Andvords gamle papirfabrikk, ligger TV-produksjonsselskapet Warner Bros Norges nye festning. Selskapet var tidligere en del av Dinamo-familien, eid og grunnlagt av Bærumsmannen Ingebrigt Steen Jensen, men ble kjøpt opp av det amerikabaserte Hollywood-studioet Time Warner Inc. i 2014.
Med det meldte også behovet for nye, selvstendige lokaler seg. Etter vel ett år med planlegging flyttet de om lag 60 ansatte fra Lysaker og inn i et totaloppusset og arkitekttegnet kontorlokale i Oslo sentrum.
– Omgivelser preger og skaper folk. Hvilket miljø man arbeider i har enormt mye å si for de ansatte. Særlig i vår bransje er det viktig at de ansatte inspireres til å være kreative, sier administrerende direktør i Warner Bros, Odd Arvid Strømstad.
Spenstig hus på stramt budsjett
Betong, glass og ubehandlet tre går igjen i huset i Vollen.
En uvanlig prosess
Tv-produksjonsselskapet tittet på flere steder før valget falt på den gamle papirfabrikken i Oslo sentrum. Innendørs hadde det ikke vært gjort noe siden 70-tallet, og lokalet skrek etter oppussing. Da ble arkitekt og interiørarkitekt Ingrid Bull kontaktet.
– Jeg kjente til arbeidet hennes fra før av, og tenkte at hennes litt røffe stil passer godt inn her, sier administrerende direktør, Odd Arvid Strømstad.
I Warner Bros-tilfellet var prosessen en litt annen enn det arkitekt Bull er vant til når hun tegner for firmaer. Både ledelsen og de ansatte involverte seg i prosessen og kom med innspill underveis. Noe som vanligvis er forbeholdt private byggherrer som gjerne mister nattesøvnen bare ved tanken på at husets skjebne ligger i en arkitekts hender.
– De satte ned prosjektgrupper hvor de ansatte kom med innspill på hvem de var, hvordan de ønsket å arbeidsplassen skulle være og hvordan de ønsket at den skulle fremstå utad. Det var utrolig unikt og givende for en arkitekt å få slike tilbakemeldinger, forteller Ingrid Bull.
Både Bull, Strømstad og administrasjonssjef Renate Johnstone er overbevist om at den tette kontakten førte til et kontorlokale som samtlige er fornøyde med i dag.
– Det er veldig mange med designinteresse som jobber her. Det at vi involverte de ansatte skapte både et samhold og en slags eierfølelse til deres nye arbeidsplass, sier Johnstone.
Saken fortsetter under bildene.
Annonse
Røft og elegant
I Ingrid Bulls arbeider er den røde tråden naturlige og nærmest ubehandlede materialer. Betong, stål og treverk i møte med sterke ensfargede flater skaper en røff og elegant stil.
Kronen på verket er når gamle materialer hentes frem fra det glemte og bidrar til naturlige kontraster i rommet.
– I den gamle papirfabrikken hadde vi alt vi trengte, uten at vi visste det på forhånd. Gamle murvegger og bærebjelker i stål, som var blitt skjult av tidligere leietakere, har endelig kommet til sin rett i de nye lokalene, sier Bull fornøyd.
Det er også Bull som har foreslått det meste av interiøret i kontorlokalet. Når nytt interiør har blitt ervervet i ettertid, har de ansatte forsøkt å følge Bulls røde tråd.
I to av møterommene ble gjenklangen fra tregulvet for stor, derfor er nye ensfargede retrotepper bestilt.
I kantinen ble de hvite veggene for markante og upersonlige. Og dermed ble en gatekunstner invitert inn for å sette sitt personlige preg på veggene.
– Jeg er veldig glad for at de gjorde noe med de veggene, for de hvite veggene har jeg angret på i ettertid. Noe av det morsomste jeg ser er når byggherren trives i lokalene, bruker og videreutvikler dem. Det skal ikke være så stylet at de ikke kan leve i rommene, sier Bull.
Se de nye kontorlokalene til Norrøna her
Saken fortsetter under bildene.
Sosiale soner
Tv-produksjonsselskapet Warner Bros bærer preg av stor frilanstilknyttning. Ulike tidsbegrensede prosjekter er på gang til enhver tid, og derfor er det kun 20 av de rundt 60 ansatte som er faste. Det utfordret arkitekten til å legge større vekt på åpne arbeidsplasser og sosiale soner for å skape tilhørighet. At de sosiale sonene enkelt kunne endres til nye arbeidsrom, var også en nødvendighet ettersom antall prosjekter stadig endres.
Kantinen har blitt et naturlig samlingspunkt som også kan deles inn i mindre soner med foldevegg i doble stålplater, og gardiner inspirert av Operaens sceneteppe. De tunge sennepsgule gardinene fungerer også som støydemper for betonggulvet.
– Min personlige favoritt er «sigarboksen» med uformelle møte- og avslapningsrom mellom kantinen og resepsjonen, sier Renate Johnstone.
«Sigarboksen» er det eneste rommet hvor anlegget er skjult bak lyse finérplater. I taket kommer naturlig lys inn fra gårdsrommet i etasjen over. Gårdsrommet var bare en grushaug før Warner Bros flyttet inn. Nå er det blitt forvandlet til en misunnelsesverdig utesone med stol, border og planter. Innredningen inkludert skreddersydde bord og benker er gjort av Noova.
– Her kan man trekke luft og ta en liten pause, eller arrangere mottagelser. Vi har også lånt det ut til naboene som arrangerte fest, sier Renate Johnstone.
Uterommet innehar også kontorets eneste IKEA-produkter. Utebordene er skreddersydd, men stolene kommer fra den svenske møbelgiganten. Resten av møblementet innebærer blant annet stoler fra Vitra, barstoler fra HAY og modulsystemer fra Svenheim.
– Vi har investert i kvalitet og plukket møbler fra øverste hylle samtidig som vi ikke har valgt det dyreste. Vi hadde et budsjett som vi klarte å holde oss innenfor. Det viktigste er å skape ting som varer og som man blir glad i. Det gjør mye med arbeidsmiljøet på kontoret, sier administrerende direktør, Odd Arvid Strømstad.
Les flere saker om arkitektur på Botrend her