Boligfotografen har gått fra skepsis til respekt

Publisert
2. juni 2017

– Jeg fikk ofte kommentarer som: «Skal det ikke se ut som at det bor noen her?» da jeg ba eieren fjerne Lanosåpen og tannbørstene.

– Det er litt dårlig vær, så jeg håper det vil lette, sier fotograf Andreas Spinnangr Wiig (41) i det han titter ut vinduene.
 
– Ja, jeg tror ikke det vil regne, sier huseier Hilde Grimstad (42).
 
På terrassen står palmene å vaier i vinden, mens sjampanjen og en skål jordbær er pent dandert på bordet.
 
Den 251 kvadratmeter store funkisvillaen på Hvalstad i Asker ble bygd for tre år siden. I dag har stylist Anine von Krogh tatt turen innom for å utføre siste finish på huset som skal selges.
 
Grimstad er mer enn middels opptatt av interiør, så her var det ikke så alt for mye for stylisten å gjøre da hun kom første gang for én uke siden. 
 
I dag har hun bidratt med litt rydding, påfyll av friske blomster og noe annet småtteri.
 
– Anine har et øye for hva som er fint, sier Grimstad.
 
Stylisten står på badet og gnikker over håndsåpepumpen mens hun skyller den under vasken.
 
– Jeg er litt perfeksjonist, sier Anine von Krogh og ler.
 
Wiig har store planer for dagen. En drone skal sveve utenfor husveggene, og innvendig skal det filmes. Alt er lagt til rette for å vise boligen fra sin aller beste side.
 
Hotellstil hos Sunniva på Hvalstad
 

Se videoen fra Hvalstadlia

https://vimeo.com/218485537

Full pakke

Wiig jobber for Inviso, et byrå for digital markedsføring av eiendommer.
 
Til salget av huset på Hvalstad skal de levere foto, plantegninger i 3d, energimerking, video innvendig og dronefilming utvendig.
 
Det var megler Fredrik von Krogh i Proaktiv som stilte opp med stylist. Det var også han som anbefalte huseieren å takke ja til «full pakke» fra Inviso.
 
– Jeg håper det vil hjelpe på salget. Man får jo et levende inntrykk av boligen når huset filmes, sier Grimstad optimistisk.
 
Sjekk ut Anine von Kroghs oppskrift på sjokoladefondant

Annonse

En reise

– I høysesong har jeg ofte opp mot seks oppdrag om dagen. Dagene kan bli ganske lange, men det er bare gøy, sier Wiig som bor på Stabekk i Bærum.
 
Han kan fortelle om en formidabel reise de siste 11 årene han har jobbet som fotograf. I starten ble han ikke alltid tatt seriøst og mange var skeptiske.
 
– De stolte på rørleggere og elektrikere for eksempel, men ikke på oss. Jeg fikk ofte kommentarer som: «Skal det ikke se ut som at det bor noen her?» da jeg ba eieren fjerne Lanosåpen og tannbørstene.
 
Nå blir han ofte tatt imot med beundring og de fleste har stor respekt for rådene han kommer med.
 
Det har også blitt mer vanlig med styling, ifølge fotografen.
 
Selv om huset er striglet, er det alltid ting som må flyttes på når han fotograferer, enten om noe skal tas vekk eller legges til i bildet.
 
– Som fotograf er det viktig for meg å huske på at jeg kommer hjem til folk. Jeg viser alltid respekt, sier han.

Store aktører

I det norske markedet er Inviso, Zentuvo og Diakrit store aktører. Utviklingen har vært stor.
 
– Før tok meglerne bilder selv, mens det sporadisk ble brukt profesjonelle fotografer. I dag er Skandinavia verdensledende innen profesjonalisering av boligannonser, og mange prospekter ser nesten ut som interiørmagasiner, sier administrerende direktør i Zentuvo, Bjørn Erik Reinseth.
 
Han peker på at man ikke trenger å reise lengre enn til Storbritannia før man kan oppleve at dyre boliger blir fotografer med meglerens mobil.
 
Betonghusene på Snarøya 

Trenger man film?

Det er lett å la seg blende av alle mulighetene, men å gå for film i en boligannonse er ikke alltid hensiktsmessig.
 
– Det er et ekstraprodukt og ikke et standardprodukt. Jeg synes film passer best til eksklusive objekter, eller når man kan fortelle en historie, sier salgssjef i Diakrit Norge, Mikael Joelsson.
 
Reinseth er enig.
 
– De fleste boliger er solgt med plantegning og gode bilder, så man må ikke blendes av alle mulighetene. Det handler om å vekke appetitten og få folk til å ville komme på visning, sier Reinseth.
 

Sjekk ut dronefilmen av huset utvendig

https://vimeo.com/219638522

Forfattere og VR – en del av profesjonaliseringen

Zentuvo tilbyr tekstforfattere. De tilbyr også 360-graders visninger, som vil si at man via en dataskjerm kan navigere seg rundt i en eksisterende bolig.
 
Har man ikke mulighet til å dra på visning, eller vil se for seg hvordan hjemmet vil se ut etter oppussing, kan dette være en fin løsning.
 
Et steg videre i teknologien er VR (virtual reality), som Diakrit og Inviso tilbyr. Med et par briller tredd over hodet, kan man bevege seg rundt og ta på objekter i en kunstig virkelighet.
 
– Dette tror vi enormt mye på. Her kan man se for seg hvordan kjøkkenet ville sett ut etter oppussing. Man kan også besøke boliger som ikke er bygd, eller brukte boliger som man ikke har anledning til å besøke, sier Joelsson.
 
Nordmann revolusjonerer boligmarkedet i New York
Les mer på Botrends forside 
 
Følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no og send oss gjerne tilbakemelding her