Designer for HAY

Publisert
9. september 2016

Norske Martin Solem tegner møbler for den danske giganten.

Han begynte som ekstrahjelp i butikken ved siden av designstudiene. Åtte år senere er den norske møbeldesigneren Martin Solem én av fem som tegner møbler for danske Hay på heltid.
 
– Jeg ville få kontakt med kundene, hvilke ønsker de har og hvilke kvaliteter som er avgjørende når de skulle kjøpe møbler. Så fikk jeg også lære bransjen fra innsiden, forteller Martin Solem.
 
Han sitter på en benk utenfor lokalene til den norske utstillingen «Structure» i bydelen Ventura Lambrate, i Milano. Utstillingen som tok den italienske hovedstaden med storm tidligere i år, og som ble hyllet av prestisjetunge Wallpaper* og Dezeen Magazine, for å nevne noen.
 
Etter å ha brukt fem dager på å sette opp Hays utstilling i designkvartalet Brera, har Martin Solem tatt turen til den norske utstillingen hvor han er presentert med «Norwegian Materials». Her stiller han ut en stol inspirert av norske hyttetradisjoner og et tekstilprosjekt med utgangspunkt i den norske nasjonalsteinen Larvikitt som utvinnes hos Lundhs i Larvik.
 

Annonse

Prolaps satte en stopper for møbelsnekkerkarrieren

– Jobben tar mye tid, erkjenner Martin med en italiensk gelato i hånden.
 
Å være fulltidsdesigner og produktutvikler for Hay samtidig som han jobber med egne prosjekter, går utover det sosiale. Det har ikke blitt mye tid til øl med venner i København hvor han bor.
 
For akkurat nå handler det mest om møbler og design.
 
– Det er viktig å være med på utstillinger og virkelig stå på i starten av karrieren. Det gir synlighet til egne prosjekter, forteller Martin.
 
 
 

– Drømmen er å starte et eget designfirma som en produserende virksomhet. Da er det en fordel å ha vært gjennom alle leddene selv. Design handler ikke bare om form og funksjon, det er kun en del av hele prosessen.
 
Før han begynte på Kunstakademiets designskole i København, gikk han i lære som møbelsnekker hos Rud. Rasmussen. Etter et halvt år satte to prolapser i ryggen streken for den fysiske krevende jobben, og Martin hoppet rett til design. I 2014 fullførte han studiene og gikk rett ut i jobb som møbeldesigner hos danske Hay.
 
– Det har gitt meg en verdifull innsikt som jeg har stor nytte av i dag – både som selvstendig designer og hos Hay. Akkurat nå satser jeg mest på Hay. Det er de som har lært meg opp og som har støttet meg til å jobbe med egne prosjekter og utstillinger utenom. Det er for meg en perfekt arbeidsplass.
 
Les mer om design på Botrend her. 
 

Annonse

 

Tegner møbler og accessoirers for Hay

Hay har tatt Skandinavia og verden med storm de siste årene. Siden firmaet ble grunnlagt av ekteparet Mette og Rolf Hay i 2002, har firmaets filosofi om å selge kvalitetsmøbler til en overkommelig pris, blitt tatt svært godt imot av massene. De har en enorm og hurtig produksjon, er ettertraktet både blant private forbrukere og på kontraktsmarkedet.
 
Les intervjuet med Mette Hay her.
 
Jevnlig lanseres kolleksjoner med kjente og etablerte designer som for eksempel Bouroullec-brødrene og Jakob Wagner, samt unge og mindre kjente designere.
 

 
 
Martin Solem er én av de fem faste designerne i møbelavdelingen som ledes av Rolf Hay som også er eier og daglig leder av bedriften.
 
 – Jeg arbeider primært med møbler, men vi utvikler også accessoirers som er blitt en stadig større del av HAYs sortiment gjennom «Mini Market», forteller Martin.
 
Et eksempel er «Lens Box» som han har utviklet sammen med den engelske-norske designeren Thomas Jenkins. Oppbevaringsboksene kommer i ulike størrelser og materialer som kork, tre og marmor, og har blitt svært populære.
 

 

Eksklusive Cappellini produserer Martins barstol

Martin Solem har deltatt i en rekke utstillinger i inn- og utland. Han har stilt ut i Paris, Stockholm, New York og i London.
 
I 2012 førte deltakelsen i «100% Norway» -utstillingen i London til produksjon av barstolen «Daddy Longlegs» for eksklusive Cappellini som blant annet selges hos norske Expo Nova.
 
 

– Rent salgsmessig har produktet inntil nå ikke vært en stor suksess, men det har vært en drøm å få et produkt i produksjon hos dem. Det er gøy å se at det går an som ung, norsk designer, sier Martin.
 
I den samme utstillingen to år senere fattet amerikanske Bernhardt Design interesse for hans design. Det førte til lanseringen av «Solem Table» i juni i år. En bordkolleksjon i 17 ulike størrelser – fra små cafébord til større konferansebord.
 
– Det er ikke mange i Skandinavia som kan leve av å være selvstendig møbeldesigner i dag. Man må ha en unik kunnskap, interesse for faget og som regel ha opptil 30 produkter i produksjon før det gir ordentlig resultater. Man vet aldri om det neste produktet blir en salgssuksess eller ikke, og for å nå mine mål er jeg nødt til å ha mange baller i lufta.
 
Du kan lese mer om norske designere og deres vei mot toppen her.
 
Les flere saker på forsiden av Botrend her.
 
Tips og innspill? Kontakt oss her.