Designere sanker selv

Publisert
5. oktober 2015

Kneip leter i skogen

Kneip er navnet på designerne fra Bærum. Et navn som ble til ved en misforståelse.
 
– Vi skrev ulike ord på en lapp, og så leste du opp Kneip, sier Jørgen Platou Willumsen (28) fra Tanum og ser bort mot kameraten.
 
– Så da ble det Kneip. Kort, grei og folkelig. I tillegg var det ledig, ikke minst. Kneippbrød skrives nemlig med dobbel p, sier Stian Korntved Ruud (25) fra Bekkestua. Han legger trykk på p-en.
 
Flaks, ifølge de to uhøytidelige designerne.
 
Sammen holder de til i verkstedet på Carl Berner i Oslo. Her har de holdt til i ett år nå. Kameratene har et brennende engasjement for håndlagde produkter.
 
– Vi forsøker å kun benytte oss av selvsanket materiale, sier Stian.

Skohorn for Bolina

Vel tilbake i verkstedet gjør designerne seg kjent med materialet, og avgjør hva de kan lage.
 
Videre selges produktene til butikker, eller gjennom egen nettbutikk, Kneip.
 
Egenproduserte skohorn selges på interiør-butikken Bolina, som ligger på Stabekk.
 
– Materialet har vi sanket ved sommerhuset mitt på Nesodden. Her har vi hentet syrin og eik. I tillegg fant vi mahognimaterialer fra gamle båter der ute. Dette er gjenbruksmaterialer, sier Stian, og fortsetter;
 
– Etterpå satte vi oss ned med kniv og jern. Jeg forsøkte å lage noen skohorn like, for å gjøre arbeidet enklere, og for å kunne selge skohornene billigere. Det endte med å bli vanskeligere, sier han og ler.

Bevissthet rundt håndverk

Et klassisk håndverksprosjekt. Hvert produkt er unikt. Med egenlagd tekstilpose til skohornene, unngår man plastikkræl, forklarer Stian.
 
– Vi er helt ferske, så det er gøy at det går så fort fremover, sier Jørgen.
 
Designerne opplever en voksende grad av bevissthet rundt håndverk.
 
– Vi er avhengige av det. Når vi legger ned mange timer, blir prisen høyere enn om man velger å kjøpe billigproduserte varer med dårlig kvalitet, sier Jørgen.

– Produktene skal vare

Kompanjongene er opptatt av at produktene skal vare. Tanken er å bruke mer penger på et objekt som følger kunden gjennom livet.
 
– Du kjøper et forhold til produktet. Det blir ikke bare bruk og kast, sier Jørgen videre.
 
Målet er å leve av arbeidet. Men det tar tid å bygge merkevaren og få produktene ut til riktige steder.

 

 

Har troen på 2015

Duoen har likevel et optimistisk syn på fremtiden. For inneværende år er planen å fortsette i samme spor. Muligens satse på større produkter, og gå til anskaffelse av ulike maskiner.
 
– Vi forsøker å eksperimentere. Produktene våre er ofte et resultat av eksperimentene vi gjør, sier Stian om den kreative prosessen.
 
Designerne tror 2015 vil bli et spennende år. Et år med mange muligheter.
 
– Allerede har det skjedd mye gøy, så jeg får mer og mer tro på at dette vil fungere. Vi får se hva tiden bringer, sier Jørgen.
 
– Vi sprer fingrene så godt vi kan, så ser vi hvor vi blir dratt hen, fullfører kameraten.
 
Denne saken ble først publisert på Budstikka.no