Nytt Dysthemøbel

Publisert
1. oktober 2015

Ny design på Gardermoen

En felles kjærlighet for varmt, norsk design kombinert med synsvinkler fra to ulike generasjoner ga designerne Dysthe og Torsteinsen kontrakten på 1.700 hvilemøbler i Gardermoens nye pir.
 
– Det er en stor glede, spesielt for Sven Ivar, å få være med på Gardermoen igjen. Men det er en like stor glede å gi stafettpinnen over til et firma som nå får en dytt, sier Trinelise Dysthe (82).
 

Videreutviklet møbelet

I 1997 fikk Rykkinn-designeren Sven Ivar Dysthe (nå 84) æren av å designe hvilemøblene på Gardermoen flyplass.
 
Sammen med Torsteinsen Design har Dysthe Design nå videreutviklet møbelet, og vant konkurransen om å få møblere den nye piren på flyplassen, gjennom leverandøren Fora Form.
 
– Dere har vært rause, og tydelige på at dere har fått gjort mye moro – og vi føler veldig på at dere unner oss også dette, sier Solveig Torsteinsen (48) til ekteparet Dysthe.
 
Les også: Hva er egentlig interiørarkitektur? Ellen S. Klingenberg har svaret

Ny generasjon

Dysthe fikk inntrykk av at flyplassen var veldig fornøyde med «Gardist», som deres forrige design heter. Da konkurransen om å designe møblene til den nye piren ble utlyst, skjønte de at det var muligheter for å videreutvikle designet til å brukes også her.
 
– Vi tenkte at det var bra både for neste generasjon og oss å få inn noen som har bena mer i vår tid. Vi spurte derfor Torsteinsen Design om å være med på utviklingen av de nye møblene, forteller Trinelise Dysthe.
 
Det endte med nettopp en videreutvikling av «Gardist» til møbelet som i dag heter «Transeat».
 
Les mer om norsk design på Botrend

 

Fruktbart samarbeid

Med designet av de nye flyplassmøblene posisjonerer Torsteinsen Design seg for alvor i markedet.
 
– Dette gir oss noe å markedsføre oss med, sier Solveig Torsteinsen.
 
– Spin-off-effekten er vel så viktig som selve betalingen, legger ektemannen Fredrik Torsteinsen (51) til.
 
Både Fredrik og Sven Ivar har bakgrunn som møbelsnekkere, og har en tilnærming til materialet de mener er avgjørende for at deres design slo gjennom.
 
– De som har en yrkesfaglig bakgrunn kan levere kvalitet, og forstår hva kvalitet er, sier Trinelise Dysthe.
 
De er også enige i at samarbeidet har vært en god prosess.
 
– Vi er ikke enige i alt, men når man samarbeider får man se andre ting, og ender ofte opp med noe vesentlig bedre enn man ville gjort alene, sier Fredrik Torsteinsen.
 
– Da jeg så deres første tegning, tenkte jeg at «jaha, slik ville ikke jeg gjort det». Men det var veldig interessant, sier Sven Ivar Dysthe.
 
 
 

Satset på nordisk design

Designerkvartetten hadde en klar idé om hva de ønsket da de satte i gang med utformingen.
 
– Vi satset på å fremstå som de med et mest nordisk design. Man skal kunne forstå hvor man er. En nærhet til materialet, og et varmere uttrykk er en del av den nordiske identiteten, forteller Fredrik Torsteinsen.
 
– I tillegg er funksjonalitet i drift, vedlikehold og bruk viktig. Møblene skal være gode å sitte i, være holdbare og det må være mulige å skifte ut deler etter hvert, legger Trinelise Dysthe til.
 
Denne saken ble første gang publisert i Budstikka.
 
Les mer på Botrends forside
 
Kontakt oss gjerne her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no