Dette mener toppstylistene om IKEA-katalogen

Publisert
17. august 2016

Nå kommer verdens største trykksak i postkassen din.

ALLE nordmenn har et forhold til  IKEA. Et lite eller stort IKEA-produkt finnes i så å si alle norske hjem.
 
Nå er katalog nr. 55 kommet, og trykkes i over 200 millioner eksemplarer. Det gjør den til ett av verdens største trykksaker.
 
Hele 1,6 millioner norske husstander får IKEA-katalogen i posten en av de nærmeste dagene. Slagordet på årets katalog er «God design er mer enn det du ser».
 
De aller fleste finner inspirasjon i katalogen, også toppbloggere og stylister.
 
– IKEA-katalogen er både innovativ og folkekjær. Mange har et forhold til den, og det er store forventinger til dens innhold, like mye for stylister som for Ola og Kari Nordmann, sier Tina Leqvamb Steensen, boligstylist bak bloggen  Bo Naturlig .
 
Over 72.000 nordmenn følger Tina Leqvamb Steensen på Instagramprofilen @bonaturlig.
 
Her kan du lese flere saker vi har skrevet om IKEA. 
 

Rimelig og trendy

 
– Jeg bruker den tett i kundemøter, da mange ønsker rimelig, men trendy interiør. I tillegg er IKEA flinke til romutnyttelse, og en stor inspirasjonskilde på flere områder. Nytenkninger som årets portable induksjonstopp, setter føringen for andre i samme bransje, sier Steensen.
 
– IKEA har gått fra å være et enkelt billigkonsept, til å bli et toneangivende og trendy livsstilskonsept- nå også med eget showroom på Skøyen, sier hun.
 
 
Skandinaviske designere hylles i ny tapetkolleksjon
 

Annonse

Smarte løsninger

 
Gründeren bak  nettportalen Stylizimo  og én av Norges største interiørbloggere, Nina Holst, bruker IKEA flittig.
 
– IKEA-katalogen gir meg masse inspirasjon og nye ideer til både hjem og blogginnlegg.  I den nye katalogen er det fokus på smarte løsninger for å gjøre hverdagen enklere, og det er vel noe vi alle trenger i en hektisk hverdag, sier hun. 

Tusenvis av mennesker lar seg inspirere av hennes Instagram-profil som har 156.000 følgere.
 
– Jeg liker også fokuset på at ting kan gjøres litt enkelt når man får gjester – hvis man ikke legger lista så høyt, så inviterer man kanskje litt oftere også, sier hun.
 
Nina Holst lanserte et helt personlig kunstprosjekt i samarbeid med Emmeselle, under Oslo Design Fair i januar. 
 
 
Her kan du lese Stylizimos omtale av årets katalog. 
 
Toppstylist Linda Elmin bak bloggen Hviit med nytt samarbeid
 

Tydeliggjør verdier

 
Årets IKEA-katalog inneholder 13 reportasjer som skal vise frem kjedens verdier.
 
Om slagordet for årets katalog, «God design er mer enn det du ser», sier produsenten følgende: «For oss er ikke det et slagord, men snarere det eneste som gir mening. Vi lager produkter og løsninger med noen i tankene, og ingenting lages uten et bestemt formål.»
 
Den digitale utgaven av katalogen kommer i slutten av august. 
 
Nylig ble det kjent at både Tom Dixon og det danske merket HAY vil samarbeide med IKEA, og lansere nye, egne kolleksjoner for den svenske kjeden i 2017. 
 
Les flere saker på Botrends forside her. 
 
Har du tips eller innspill? Send oss en e-post. 
 




Nyhetsbrev fra Botrend

Ja, takk – jeg vil gjerne abonnere på Botrends nyhetsbrev.