Ferdighyttene du mest sannsynlig får som hyttenabo.
Mange drømmer om å bygge hytte på fjellet – og flere og flere har økonomi og tør satse på drømmen.
Ferdighytteprodusentene Familiehytta, Saltdalshytta, Tinde Hytter og Norgeshus har økt salget av ferdighytter de siste årene.
Med et hav av ulike hytteprodusenter og et hav av ulike hyttemodeller å velge mellom, er mulighetene mange.
Alt fra store palass til langt mer beskjedne hytter.
Annonse
Ut fra hvilke ferdighytter som har solgt mest i 2016 og gjennom tidene fra de fire produsentene, ser man at folk generelt vil ha en hytte på mellom 50 og 130 kvadratmeter, med to til fire soverom og loftstue eller hems.
At hytta skal være arealeffektiv er spesielt viktig.
Hva med å heller skaffe et drivhus? Det drømmer Fanny om!
Prisen er viktig
Bjørn Kaarud, markedssjef i FH Gruppen (Familiehytta, Familiehus, Telemarkhytter og Nordlyshytter) mener folk er mer nøkterne enn man kan få inntrykk av.
Prisgunstige ferdighytter selges godt.
– Majoriteten ønsker en hytte på rundt 80 kvadratmeter, med tre til fire soverom og en liten hems. De vil ha arealeffektive, tradisjonelle hytter, sier han.
I 2016 og gjennom tidene, er det én hytte av 22 hyttemodellene som har solgt best: FH 123 Furutangen på rundt 80 kvadratmeter, med fire soverom og hems.
Over 210 slike hytter er solgt på Furutangen Hytteområde.
Kaarud har lagt merke til at hyttebyggerne generelt har blitt yngre.
– Det er flere i 30- og begynnelsen av 40-årene som ønsker å bygge hytte, forteller han.
Han mener årsaken til at kundene har blitt yngre kan være mange.
– Muligens har folk bedre økonomi grunnet salg av bolig eller arv.
Bærum har de dyreste hyttene i landet
Premier på Farmen
Tony Røshagen, salgssjef i Saltdalshytta kan også fortelle at folk vil ha arealeffektive hytter med hems eller loft.
Du kjenner kanskje igjen premiene fra Farmen på TV 2? Vel, det er disse hyttene folk flest kjøper fra Saltdalshytta.
Av de 100 modellene de tilbyr solgte de flest av hytta Aurora Smart 174 i fjor.
Hytta på 73 kvadratmeter med hele fem soverom, var også førstepremie i Farmen.
– Den har en arealeffektiv og god planløsning med stort loft og store vinduer, samtidig som du får den til en fornuftig pris, sier Røshagen.
Aurora 994 er hytta de har solgt mest av gjennom tidene.
Vinkelhytta på 80 kvadratmeter har tre soverom og hems.
Denne hytta har vært førstepremie i tidligere sesonger av Farmen.
– Den er fremdeles en av de hyttene vi selger mest av. Det er en meget fin hytte med god planløsning og store vinduer som gir masse lys og utsikt, forteller Røshagen.
Bli med inn i familiens laftede hytte på Hafjell
Nei takk til smårutede vinduer
Audun Skattebo, administrerende direktør i Tinde Hytter kan fortelle at kundene deres vil ha mer moderne og arealeffektive hytter.
– Gjennomsnittsstørrelsen har gått ned, men vi har fortsatt en gjennomsnittlig størrelse på rundt 95 kvadratmeter som er godt over landsgjennomsnittet, sier han.
Ifølge Skattebo vil færre ha hytter på rundt 150 kvadratmeter og færre ønsker de typiske tradisjonelle hyttene med smårutede vinduer.
Av de 60 modellene de tilbyr, solgte Danebu-modellene best i fjor.
Danebu kommer i fire ulike størrelser fra 76-111 kvadratmeter, fra tre til fire soverom og med eller uten hems.
– Uttrykket er moderne, samtidig som den tar med seg inspirasjon fra de tradisjonelle hyttene, sier Skattebo.
Gjennom tidene er det Tinden som er solgt mest.
Hytta er på 130 kvadratmeter med fire soverom og hems.
– Man får en spesiell følelse når man kommer inn i stua. Det er mye lys og høyt under taket. De kraftige rundåsene i taket ivaretar fjellhyttetradisjonen, og det er en flott familiehytte der storfamilien kan samles, forteller Skattebo.
Drømmehytte på Norefjell
Større vinduer og mer utsikt
Benn Asgeir Båtvik, markedssjef i Norgeshus mener også at kundene generelt er opptatt av arealeffektivitet, og at de ønsker en hytte med et godt utseende som sklir inn i terrenget.
De siste årene har han sett en endring ved at flere ønsker større vinduer og mer utsikt.
– Den spenstige modellen Sno vekker oppmerksomhet, men når kundene skal ta det endelige valget ender de ofte på det mer tradisjonelle. Mange har også egne tanker om hvordan hytta skal se ut, ut fra ideer de har hentet på nett. Men det som er fint med Sno, er at den setter i gang tankevirksomheten – man ser at det går an å bygge annerledes, sier han.
Annonse
Ut fra de 32 modellene de tilbyr, var Femunden mestselgende i 2016. Hytta er på 126 kvadratmeter med fire soverom og loftstua.
– Det er en tradisjonell, typisk norsk hytte med god plass hvor barn eller gjester kan bo på loftstuen, sier Båtvik.
Men det er en langt mer beskjeden hytte som har solgt mest gjennom tidene: Tinn Tradisjon med sine 48 kvadratmeter, to soverom og hems.
– Hytta er enkel og rimelig, og den har vært med oss siden vi startet opp, forteller han.
Slik er familiens hytteliv i Hemsedal
Drømmer du om å bygge hytte, men lurer på hvor du skal starte?
Skal du gå for en ferdighytte, må du ofte selv skaffe tomt og stå for grunnarbeider og støp av såle.
Resten kan du som regel etterlate til hytteprodusenten, da de fleste tilbyr nøkkelferdige hytter.
– De fleste vil ha nøkkelferdige hytter, som vil si en hytte hvor du i prinsippet kan flytte rett inn, sier Kaarud i Familiehytta.
Men hva som legges i begrepet ”nøkkelferdig” varierer fra produsent til produsent, og prisen er ofte veiledende.
Kun etter et møte med produsenten kan du virkelig vite nøyaktig hva hytta vil koste deg.
Disse hyttene digger vi på Instagram
Ta gjerne kontakt med oss her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no