David Andersen forsynte Hollywood med klær, nå kommer produktene hans til de tusen hjem.
Annonse
– Det er en helt annen måte å jobbe på. Fra skreddersøm til større mengder. Men all designproduksjon har interessante og gjennomarbeide detaljer, så sånn sett er det sammenlignbart, forteller David Andersen.
Han er i Oslo for å presentere høstens nyheter. Og det er en merkbar endring å spore i de nye produktene. Det har fått en mer maskulin touch etter at Andersen overtok direktørstolen.
Hold deg oppdatert på de siste interiørtrendene her.
Utfordrer de klassiske rillene
Høstens nyheter fra Rosendahl byr blant annet på nye grafiske print til kjøkkenet. Nanna Ditzel (1923-2005) er kjent som danske designs «Grand Old Lady», og nå videreføres hennes karakteristiske «kryss og tvers»-mønster av Andersen og hans designteam.
Mønsteret inngår i mange av hennes tekstiler, men blir nå å se i en moderne serie som rommer alt fra vaser oppbevarigskrukker til smørebrett, gryteunderlag og blomsterpotte.
Tom Nybroe utvider sin populære vinglasserie «Premium» med en dekanterings-skjenketut, mens arkitekt Eva Harlou står bak en multifunksjonell vinåpner – formet som en kule.
Nytt er også karaffel designet av Pil Bredahl som også står bak en rekke populære produkter på den danske designscenen. Det blir en søsterkaraffel til Grand Cru, som med sine karakteristiske riller er en av de mest kjente produktene til Rosendahl. Samtidig med karaffelen, lanseres også matchende glass i to størrelser designet av Rosendahls designteam. David Andersen er spent på mottakelsen av de nye produktene.
– De klassiske rillene er det mange forbinder med Rosendahl, det er blitt en dansk klassiker. Klarer man noe sånt, ja, da har man gjort det godt. Men man må også våge å videreutvikle seg, og nå skal vi føre Rosendahl en ny og moderne vei, sier Andersen.
Les mer om dansk design på Botrend her.
Fra slakt til suksess
Som kreativ direktør utvikler David Andersen nytt design sammen med Rosendahl Design Groups inhouse-designere, samt eksterne bidragsytere. De ulike kolleksjonene spenner opp mot 200 ulike produkter og rommer alt fra vinglass, kniver, brukstekstiler til servise. Det er noe helt annet enn å sy klær til Hollywood-kjendiser som Puff Daddy og Paris Hilton. Eller kostymer til Det Kongelig Teater i København.
– Couturedesign er veldig personlig, mens jeg nå skal jobbe med produkter som passer til alle. Det handler om å skape en god stil i hjemmet.
Annonse
Det var tøft å skape seg et navn i den danske moteverdenen som byr på mange store og anerkjente konkurrenter. Andersen hadde målene og visjonene klare, men ingen penger. Da han skulle presentere sin første kolleksjon på catwalken, ble han slaktet av dansk presse. Klærne var laget av sikkerhetsnåler – det eneste han hadde fått i spons – og avisoverskriftene var preget av ord som «Skam for dansk design», «grimt» og «grusomt».
Men til stede var også utenlandske reportere som roste den unge designeren opp i skyene. Uken etter var tonen en annen, og Andersen ble tatt inn i varmen.
København-frelst? Da må du følge vår bidragsyter Karn i København her.
Blir en bedre designer av å bytte beite
Etter flere år som suksessrik designer med kolleksjoner i 18 land og moteshow i storbyer som New York, Berlin og London, valgte han likevel å stenge butikken og gå over til interiør.
Med lengre tidsfrister og kun to kolleksjoner i året. Det var uvant for Andersen som ifølge seg selv jobber både raskt og temperamentsfullt.
– Jeg hadde et behov for å gjøre noe nytt. Med nye materialer og et nytt formspråk.
Han mener han blir bedre som designer – og som menneske – av å bytte beite.
– Jeg ville kanskje aldri få den samme sjansen igjen. Kjolene kan jeg alltids gå tilbake til.
Les mer på forsiden av Botrend og følg oss i sosiale medier her. Lurer du på noe? Send oss en e-post!