Fronter norsk design med dørmatter

Publisert
6. oktober 2016

Heymat samarbeider med designer Kristine Five Melvær.

Designeren  Kristine Five Melvær fra Bærum  står bak den splitter nye kolleksjonen av dørmatter fra den norske produsenten  Heymat.
 
Historien starter langt mot nord, for flere generasjoner siden.
 

Annonse

Fra vaskeri til design

 
For i mange år var det et vaskeri i Mo i Rana, men nå har firmaet Heymat for alvor etablert seg på den norske designhimmelen.
 
– Vi er en familiebedrift som har lang erfaring med vask og utleie av matter til næringsliv og industri på Helgeland. Vaskeriet i Mo i Rana har vært i familien i mange, mange år, forklarer daglig leder Sonja Djønne.
 
Men fra vaskeri-drift, har firmaet gått over til å satse på dørmatter. Sammen med designere i toppsjiktet er Heymat med på å sette norsk design på kartet, både i inn- og utland.
 
– Akkurat nå, etter at vi var på  Oslo Design Fair og møtte mange forhandlere, så er det full trøkk. I går fikk vi inn bestilling fra London, og vi har økt fra 9 forhandlere før ODF, til å ha 21 bestillinger inne, forklarer Djønne.
 
– Det blir litt armer og bein, men det liker vi. Vi er i vekst, og lærer noe nytt hver dag.
 
Les flere saker på Botrends forside her. 
 

Gummi og tykk luv

 
Gjennom generasjoner med vaskeri, har familien lært seg hva en god dørmatte må ha for å være funksjonell.
 
Blant annet gummi på undersiden så matten ikke sklir, tykk luv slik at sanden går ned i luven og ikke kan hverken sees eller oppleves, og matten skal være vaskbar.
 
– Når du ikke ser sanden og skitten fordi det går ned i luven, så oppleves matten som ren mye lenger, forklarer Djønne.

Melvær + Heymat = sant

 
Det var  DogA  som satte Heymat i kontakt med designer Kristine Five Melvær.
 
– Det er vi ekstremt glade for. Vi har vært heldige som har fått vårt første samarbeid med henne, hun har lært oss masse om bransjen. Hun er flott, både som person og som designer, sier Djønne.
 
Five Melvær fra Bekkestua har deltatt i  100 % Norway-utstillingen  under  London Design Festival  flere år på rad.
 
Hun står også bak utemøbelkjeden  Vestres kollesjon POP.

– Det er første gang jeg har vært med på å utvikle en kolleksjon fra starten av. Dette var en spennende utfordring, sier Five Melvær som har jobbet tett med Djønne og teamet, samt med fabrikken.
 
– Jeg jobbet mye med farger, da jeg syntes det var viktig å utvide standardpaletten. Dette løste jeg ved å blande fargene i ulike meleringer. Da jeg utviklet motivene var jeg også opptatt av at mattene skulle være et hyggelig «hei», enten for eieren på vei inn i boligen, eller for naboen som går forbi i trappeoppgangen. Dørmatten markerer jo overgangen fra det offentlige til det private, og jeg synes det er fint at den har en hyggelig personlighet framfor å være helt nøytral, sier designeren.
 
Les flere saker på Botrends forside her. 
 
Tips og innspill? Kontakt oss her. Og følg oss på Facebook og Instagram under Botrend.no