Går så det suser for Bolina

Publisert
26. april 2017

Men det krever beinhard jobbing.

Både salget og overskuddet vokser for den lokale livsstilsbutikken Bolina på Stabekk.
 
 – Det er helt utrolig, sier daglig leder Hanne Borge.
 
Omsetningen økte med 3,4 millioner kroner, eller 10,5 prosent, til 35,3 millioner kroner.
 
Overskuddet ble det største noensinne: 3,6 millioner kroner. Og det i året butikken feiret 30-årsjubileum.
 
– Tallene for fjoråret er veldig bra, men det er beinhard jobbing, understreker hun.
 
Les hele saken om Bolina-søstrenes suksesshistorie her
 
Bolina består av to butikker og én nettbutikk, 10 årsverk og 24 medarbeidere.
 
Butikken var opprinnelig en jernvarehandel som familien drev i 40 år. Fra slutten av 1980-tallet omskapte familien forretningen til en livsstilsbutikk med interiør, møbler, smykker og klær.
 
Historien bak tre kjente designikoner

Annonse

Fokuserer på møbler

Søstrene Hanne og Cathrine har stått i spissen siden 1990-tallet, og de har økt omsetningen både på nett og i butikk.
 
– Nettbutikken utgjør rundt 25 prosent av omsetningen, sier Hanne.
 
Hun forteller at de øker på større produkter, altså møbler.
 
– Vi har også økning på klær, mens resten er ganske stabilt, sier hun.
 
Hittil i 2017 ligger de ni prosent over fjoråret.
 
– Veksten fortsetter – det er helt utrolig, sier hun.
 
Les om Linda Elmin, damen bak interiørbloggen «Hviit»

– Fornuftig strategi

Forsker Dag Slettemeås ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO mener at kombinasjonen nettbutikk og fysisk butikk kan være en fornuftig strategi.
 
– Spesielt hvis det er mindre nisjebutikker som skal prøve å nå et større marked. Da er det fint å ha en lokal butikk med et visst varesortiment for folk i området, og så nettbutikk for å nå ut til et bredere marked. Ofte er det ikke nok med selve nisjebutikken for å overleve, sier han.
 

– Hva skal til for å lykkes i dagens marked?
 
– Vi er i en periode hvor store aktører gjerne dominerer både i netthandel og de fysiske markedet. Dem er det vanskelig å kjempe mot, og da må man komme med noe som kanskje er mer spesielt og genuint, gjerne med håndverks- og designpreg, mener han.
 
Slettemeås viser til at folk er opptatt av denne typen varer.
 
– Tidligere var det et problem for små aktører at de ikke kunne konkurrere med de store aktørenes markedsføringsbudsjetter. Med sosiale medier hvor folk deler og forteller om sine valg, så når plutselig disse aktørene ut til et stort marked gjennom nye kanaler, sier han.
 
– Dette har snudd litt opp ned på situasjonen?
 
– Ja, det har gjort det. Folk er kanskje også litt mer positive til små aktører enn de store. Når de store aktørene går ut i sosiale medier, så er det ikke veldig mye som skal være feil før de heller får negativ omtale og kommentarer, påpeker han.
 
– De mindre aktørene får gjerne et ekstra dytt fordi forbrukerne er mer positive til dem, tror forskeren.