Hallo Oslo med ambisiøs debut

Publisert
22. februar 2016

Nytt norsk møbelmerke entrer markedet

Hallo Oslo, bestående av Elizabeth Matre-Aas og Hilde Aaseth, lanserte nylig sitt første møbel; stolen «Nordmann Lounge».
 
Både Matre-Aas og Aaseth har en genuin interesse for design, og de har begge et brennende ønske om å sette norsk design på kartet internasjonalt.

Annonse

Under Formlandmessen i Danmark i fjor høst ble Hallo Oslo presentert som en av Nordens lovende designvirksomheter.
 
– Vi skal designe og produsere norsk møbeldesign. Identitet er viktig for oss, og vi vil først og fremst satse på vårt eget design, men vi har ambisjoner om å inkludere flere norske designere som i dag må til utlandet for å produsere sitt produkt. Vår målsetting er å ha mest mulig norsk møbeldesign i Norge, sier hun.
 

– Godt mottatt

 
Nordmann Lounge er den første av tre stolen i Nordmann-serien, som også vil inkludere flere møbler.

 
Stolen vil i første omgang leveres i natur- og i sortlakkert ask. De har også planer om flere fargemuligheter etter hvert. Puta kan fås naturfarget, brun og sort. ­
 
– Stolen har blitt veldig godt mottatt, og under lanseringen på Ekebergrestauranten siste januar ble det solgt 28 stoler. Det er vi veldig fornøyd med, forteller hun.
 
Finn Schjølls råd om retro-trenden
 
Nordmann Dining og Nordmann Bar er de neste stolene i serien og er under utvikling.

– Ikke tilfeldig

 
Designduoen har en rekke prosjekter på blokka, men det er ikke tilfeldig at det er Nordmann som er først ut på markedet.
 
– Det at stolen er norsk og norskprodusert er spesielt i seg selv, men den har karakteristiske trekk uten å være for spesiell. Dette er en stol man blir glad i. Den er både robust og elegant, romslig og raus, forteller Matre-Aas.

Annonse

Store ambisjoner

 
Matre-Aas har store ambisjoner for møbelmerket, også internasjonalt.
 
– Planen videre er at vi skal utvikle og etablere Nordmann-serien. Vi har ingen grunn til å forhaste oss, men vi har mye på tegneblokken, røper hun.
 
Allerede til våren kan vi vente oss en ryggpute til Nordmann Lounge.
 
– Vi ønsker også å produsere tilbehør som puter og tepper. Deretter vil vi etablere en nettbutikk og en konseptbutikk. Jeg håper også vi kan reprodusere gamle, norske designmøbler som vi ikke har sett på en stund. Vi har store ambisjoner, og med Hallo Oslo ønsker vi at verden skal se mot Oslo. Det ligger i visjonen, sier hun.

 
 
Elizabeth fungerer som daglig leder og Hilde som kreativ leder.
 
Kay Bojesens designunivers stilles ut.
 
Elizabeth har sin kjernekompetanse innen designledelse, konseptutvikling og merkevarebygging, mens Hilde opprinnelig er produktdesigner.
 
Hilde har i hele sin karriere jobbet innen TV produksjon med konseptutvikling og scenografi.

– Vekst i verdiskapingen

 
Verdiskapningen av økt design har økt betydelig de siste årene. Professor Anne-Britt Gran ved BI Handelshøyskolen fortalte Aftenposten tidligere i februar at bransjene oppfører seg svært forskjellig.
 
– Avis og magasin er den største bransjen i den kreative næringen, og nedgang her påvirker derfor hele næringen. Tar vi ut avis- og magasinbransjen, har den kreative næringen en vekst i verdiskapingen på 27 prosent, sa hun til Aftenposten.
 
Også Yvonne Aarset, daglig leder for Elle Melle, uttalte at de fleste bedrifter er blitt mer bevisste på virkeligheten av god design.
 
– Det blir brukt på en helt annen måte i dag enn tidligere, for å skape en sterk identitet til selskapet og produkter. Det gjenspeiles også i økt respekt for den jobben vi gjør, sa hun til Aftenposten.