Hvilke superlativer finner vi mest av i boligannonser?

Publisert
27. april 2017

Boligdama ser på språkbruken i dagens boligannonser.

Hvorfor bruke fremmedord når det finnes så mange adekvate synonymer som er plausbible i enhver kontekst?  
 
Denne setningen hadde jeg stor glede av å lære meg da jeg var ung.
 
Dette innlegget handler ikke primært om fremmedord, men er en betraktning rundt ord og beskrivelser som ofte ofte går igjen i boligannonser.
 
Her kan du lese flere saker fra Boligdama.
 
 

Annonse

Super – super

Dette ordet må sies å ligge på topp for tiden.  Et raskt søkt på Finn.no ga 100 treff. Her er et lite utvalg.
 

  • supersentral
  • superfin
  • superfresh
  • superlekker
  • superpraktisk
  • super beliggenhet
  • super planløsning
  • superstrøken
  • supersjarmerende
  • superherlig

 
Ordet gir utvilsomt et ekstra puff til adjektivet, men litt variasjon hadde ikke vært av veien.
 
Dette ble årets boligannonse 2016
 

Lekkert – rålekkert og unikt

 
Det er ikke tvil om at mange boliger som annonseres, ser veldig bra ut og det er blitt lagt ned mye kroner og arbeid i oppussing.  
 
Slik styler de leiligheten
 
Når nivået er så høyt på boligstandarden her i landet bør det være en viss terskel for å kalle ting «lekkert», i alle fall «rålekkert».
 
Det er noe individuelt hvor man legger lista, men det kan synes som om det av og til er litt for lett å ty til de aller mest svulstige superlativene.  
 
For meg er rålekkert noe som skiller seg vesentlig fra en pent oppusset bolig.
 
Ordet unik har mange betydninger, men de fleste av oss kobler det mot «det eneste av sitt slag», eller noe (noen) som skiller seg spesielt ut.  
 
Da kan det fortone seg noe merkelig at ordet er brukt i 244 av ca. 1.400 annonser i Oslo.
 
– Vi fikk ekstra boost med annonsestuntet
 

Manglende kreativitet

 
Boligkjøpere  flest har god dømmekraft og lar seg ikke dupere av fine ord.  
 
Den utstrakte bruken av, og manglende variasjon i superlativer, skyldes nok heller ikke en trang til å overselge boligen.    
 
Det må heller settes på kontoen for vanetenkning og manglende kreativitet.
 
På den annen side ser vi at kreativitet tar overhånd mot det svulstige.
 
All ære til de som forsøker å skille seg ut med blomstrende beskrivelser, så lenge de står i et visst forhold til virkeligheten.
 
Boligdama: Slik tar du styringen selv
 

Riktige opplysninger er viktigst

Det er lett å harselere over meglernes språkbruk i annonser.  
 
Det viktigste er tross alt at salgsmaterialet gir de riktige og lovpålagte opplysningene.  
 
Her har vi sett en kraftig forbedring de senere år, slik at en kjøper som setter seg inn i materialet vil vanligvis få et riktig inntrykk av boligens standard.
 
Men annonsen er utslagsgivende for beslutningen om å gå på visning, derfor bør den gjenspeile boligen på en god måte.  
 
Dette bør være fullt mulig å kombinere med et selgende budskap.
 
Trude Larsen er Botrends faste bidragsyter om eiendomsmarkedet under vignetten Boligdama. Larsen er til daglig boligkjøpsrådgiver hos Krogsveen.
 
Les alle hennes artikler her.
 
Les mer på Botrends forside