– Jeg vil påstå at vi fikk ekstra boost med annonsestuntet

Publisert
23. september 2016

Endte opp med 700.000 kroner over prisantydning.

Det var den kreative måten å annonse oppussingsobjektet i Bærum på, som førte til en god salgspris, mener eiendomsmegler Edvard Chapsang.
 
Sammen med Eie-kollega Ole Herman Grongstad, og inspirert av kolleger i Bergen, lagde de en annerledes og unik boligannonse da den 202 kvadratmeter store eneboligen i Blomsterkroken skulle selges.
 

Annonse

Denne uken ble det solgt – til 6, 9 millioner. Hele 700.000 kroner over prisantydningen som var satt til 6,2.
 
– Det er fantastisk. Selger hadde aldri trodd at vi skulle ende opp her. De har fulgt med de også, og sammenlignet med tidligere salg, sier Chapsang.
 
For en måned siden ble nemlig et tilsvarende oppussingsobjekt i samme gate, men uten ende, solgt for 6.000.030 kroner.
 
 
– Det var det ikke vi som hadde salgsansvaret for. Vi fikk et par ekstra bud på grunn av stylingen, sier Eie-megleren.
 
Se Ari Behns nye bolig i Lommedalen.
 

– Vær kristisk til boligstyling

– Vi som forbrukere må være kritisk til boligstyling. Som boligkjøper må du aldri glemme at stylingen er der for at du skal betale mer, sier fagdirektør i Forbrukerrådet, Thomas Bartholdsen.
 
Han mener boligstyling er en aggressiv markedsføring for å få ut mer av boligkjøpere og stiller seg kritisk til påstander om at prisene øker i takt med stylingen.
 
– Jeg nekter å tro at effekten er så stor som man vil ha det til fordi nesten alle boligkjøpere sammenligner. Vi sammenligner med kvadratmeterpris nettopp fordi vi ikke har lyst til å bli den som kjøper en bolig for så å oppdage at vi får mindre ved et videresalg, sier Bartholdsen.
 
Han poengterer likevel at det er noe annet om man kjøper et renoveringsobjekt som åpenbart er modent for oppussing. 
 
– Som boligkjøper er det en fordel om boligen er tom og rengjort. Da blir du ikke distrahert av stilige innredninger.
 

– Et tegn på at det gjelder å tenke utenfor boksen

Allerede før vising kom det inn et forhåndsbud på 6,5 millioner kroner. Det ble stående til siste visning som ble avholdt mandag denne uken.
 
– Det var selvfølgelig med på å starte budrunden, sier Edvard Chapsang.
 
Nok en gang sov folk i kø for å sikre seg ny bolig.
 
Det var god spredning på visningsdeltakerne. Alt fra unge par til familier, og folk som lever av å pusse opp boliger før de selges videre, hadde lagt turen til Haslum. Av de 35 som kom på visning, var det flere som henviste til annonsestuntet.
 
– Noen sa også at de kom kun på grunn av annonsen. Det er et tegn på at det gjelder å tenke utenfor boksen, sier Edvard Chapsang som legger til at de kommer til å fortsette med flere stunt fremover.
 
Les flere saker på Botrends forside her. 
 
Tips og innspill? Kontakt oss her.