Bli med inn i museet på Rungstedlund.
Etter 17 år på kaffefarmen i Kenya vendte Blixen tilbake til barndomshjemmet i 1931. Frem til morens død i 1939, delte de to kvinnene det store godset.
Det var her hun skrev debutromanen «Syv fantastiske fortellinger» som utkom under pseudonym i USA i 1934. De kjente verkene «Den afrikanske farm» og «Babettes gjestebud», og hadde danske storheter til bords for å diskutere litteratur og poesi.
Annonse
Tradisjonen tro er det nå pyntet til jul på eiendommen som også omfatter 15 hektar land og et fredet fuglereservat. Juletreet er pyntet, julelysestakene er tatt frem og friske blomsterbuketter laget av museets egne blomsterdekoratør, Helen Olsen.
I andre etasje har designselskapet Rosendahl Design Group innredet loftet med julepynt fra bl.a. Karen Blixens Jul – en kollektion under brandet Rosendahl.
Les mer om dansk design her
Årlig juleutstilling
At jul er stort på Rungstedlund er ikke tilfeldig. Karen Blixen hadde et spesielt forhold til jul, og julepynten som hun selv foretrakk var minimalistisk – i hvitt og sølv, samt noen få innslag av rødt.
I 2007 ble det inngått en sponsoravtale med Rosendahl, som siden har solgt julepynt inspirert av Karen Blixens eventyrlige univers. Ved hvert solgte eksemplar går nå et beløp til driften av museet. Julepynten spenner fra adventsstaker til julehjerter og figurer som er blitt samleobjekter.
Her er årets julenyheter
– De første årene, etter at filmen «Mitt Afrika» hvor Meryl Streep spillte Karen Blixen, kom ut, kunne det komme opp mot 100.000 besøkende. Nå som det er mer rolige perioder er vi derfor veldig glade for julepynten og bøkene som fremdeles generer royalties til museet, forteller museumsinspektøren.
Les også: Årets flotteste julebord er dekket hos Royal Copenhagen
I konstant pengeknipe
Museet på Rungstedlund ble opprettet i 1991. Det eies av stiftelsen Karen Blixen Rungstedlundfonden, og driftes av billettinntekter, royalties fra boksalg og julepynt fra Rosendahl. Det var Karen Blixen som selv opprettet stiftelsen i 1958. Gjennom en henvendelse i beste sendetid på radio, fikk hun samlet inn 80.000 kroner.
– Hun var i konstant pengeknipe. Stedet kostet mye penger å drive og selv hadde hun tapt alle pengene i Afrika, forteller Anne-Sofie Tiedemann Dal.
Hun kunne ha solgt jorden, men etter opplevelsene i Afrika, var det uaktuelt for Blixen.
Da hun døde i 1962 etterlot hun seg eiendommen og en stiftelse, men det var ikke før i 1987 at det ble besluttet å gjøre om Rungstedlund til et museum. I dag tar de imot over 30.000 besøkende årlig. Det er mange skoleklasser, men også et stort antall norske og svenske turister.
– De kommer gjerne enkeltvis. Og særlig til jul. Da er det mange som tar det som en utflukt fra København.
Les også: Gjør suksess med dansk design på nett
Byttet ut kunsten med blomsterdekorasjoner
For det er en staselig gård som er dyr i drift. I ett av husets mange stuer ble de originale gardinene fra 1950 nylig konservert. Også de ukentlige blomsteroppsatsene er kostbare, men helt essensielle. Karen Blixen var nemlig lidenskapelig opptatt av natur og blomster, og hadde alltid ferske blomsteroppsatser.
Hun står for de vakre blomsterkreasjonene som er tilstede i ethvert rom på Rungstedlund. For selv om Karen Blixens liv var fylt med dramatikk, var blomstene alltid der som en estetisk og nøytral glede. Og som en erstatning for kunstutdannelsen hun aldri fikk.
– Hun ville jo egentlig bli kunstner og gikk også et par år på Kunstakademiets forskole for kvinner, men hun fullførte ikke utdannelsen. Blomsterdekorasjonene og hvordan hun i litteraturen beskriver landskapet med en malers blikk ble hennes måte å uttrykke seg kunstnerisk på, forteller Anne-Sofie Tiedemann Dal.
– Det skal være sånn som Blixen selv ville ha det.
Les også: Hagen som blomstrer året rundt
Les mer på forsiden av Botrend her.
Tips og innspill? Kontakt oss her. Og følg oss på Facebook og Instagram under Botrend.no