Kun én av ti bruker ny boligsalgsrapport

Publisert
22. desember 2015

Ett år etter lansering er interessen laber.

Rapporten skulle sørge for en tryggere bolighandel, men få har valgt å benytte seg av den nye boligsalgsrapporten som ble lansert i januar.
 
– Den nye boligsalgsrapporten er blitt benyttet i rundt ti prosent av oppdragene vi har hatt, sier takstmann i Taksator, Bjørn Tallhaug fra Nesbru.
 
– Vi hadde forventet at det skulle være en litt større økning, men vi er inne i et godt spor og jeg tror at det vil bli en naturlig økning til 20–25 prosent i 2016. Etterspørselen er stigende hele veien, legger han til.
 
Boligsalgsrapporten NS 3600 er en teknisk tilstandsanalyse i forbindelse med boligsalg, og en utvidet rapport i sammenlignet med en alminnelig verdi- og lånetakst. Målet med rapporten er å dempe konfliktnivået mellom selger og kjøper.
 
– I Oslo, Asker og Bærum er ikke tilstandsrapport særlig utbredt, sier administrerende direktør Are Andenæs Huser i Norges Takseringsforbund.
 
Han erkjenner at det vil ta tid å etablere boligsalgsrapporten i dette området.
 
Eie-megler mener Asker må tilrettelegge bedre for boligutbygging.

Strengere krav til takstmenn

I september kom en revidert utgave av rapporten som er komprimert og mindre i omfang enn den første utgaven.
 
Her er det også en del tilpasnings- og fravalgsmuligheter. Rapporten vil erstatte den gamle fra januar neste år. Kvalitet, pris og strengere krav til takstmenn pekes på som avgjørende faktorer for økt bruk av den nye boligsalgsrapporten.  
 
– Vi er opptatt av kvalitet på rapporten og at takstmenn er ansvarlig for hva de kommer frem til om tilstanden på boligen. Da vil automatisk mange flere bruke boligsalgsrapporten og konfliktnivået vil gå ned, fastslår generalsekretær Peter Batta i Huseiernes Landsforening.
 
Advokat og fagsjef Silje N. Andresen i boligkjøperforsikringen Help hevder store kvalitetsforskjeller mellom takstmenn er mye av årsaken til laber interesse.
 
– Jeg tror det avgjørende for økt bruk til syvende og sist vil være opplevelsen av at det er kvalitet og at prisen er akseptabel, sier Andresen, og får støtte fra eierskifteforsikringen Protector.
 
– Kvaliteten og prisen på produktet vil være avgjørende, fastslår Protector-advokat Tommy Ravndal, som legger til at det gis rabatt på eierskifteforsikring når det foreligger boligsalgsrapport.
 

Dette er boligsalgsrapporten

  • Boligsalgsrapporten NS 3600 er en teknisk tilstandsanalyse i forbindelse med boligsalg, og en utvidet rapport i forhold til en alminnelig verdi- og lånetakst.

 

  • Rapporten er utarbeidet av Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF), Eiendom Norge, og takstmannsforeningene NITO og NTF, og krever at takstmennene har Veritas-godkjenning.

 

  • 220 punkter skal sjekkes med den nye rapporten. Det forutsetter en grundig befaring i boligen. Målet er å dempe konfliktnivået ved boligsalg.

 

  • Rapporten ble lansert i januar i år. I september kom det en revidert utgave som er komprimert og mindre i omfang enn den første rapporten, og som skal gjelde fra 1.1.2016.

Vil ta ansvar

Boligsalgsrapporten NS 3600 krever at takstmenn kurses og får Veritas-godkjenning. Det borger ifølge Bjørn Tallhaug for bedre kvalitet og økt ansvar for bransjen.
 
– Det vi ser og det vi undersøker må vi ta ansvaret for. Men normal opplysningsplikt hos selger og normal undersøkelsesplikt hos kjøper ligger til grunn som vanlig, sier Tallhaug, som likevel tar et lite forbehold.
 
– I en boligsalgsrapport vil det alltid være ting man ikke finner ut av. Man åpner jo ikke alle vegger. Men det takstmannen skriver i rapporten må han selvfølgelig ta ansvar for. Det er ganske åpenbart, fastslår han.
 
Are Andenæs Huser i Norges Takseringsforbund forteller at takstbransjen nå håper på en lovregulering som gir bransjen en offentlig autorisasjon og beskyttelse av takstmannstittelen.
 
– Vi ønsker høye krav og er beredt til å ta ansvaret som følger med dette, sier Andenæs Huser.
 
Dette tror vi om boligmarkedet i 2016.
 
Nils O. M. Nordvik tror prisøkningen bremses i 2016.

Annonse

Store kvalitetsforskjeller

Advokat Silje N. Andresen i Help forsikring hevder det er like mye klager med boligsalgsrapport.
 
– De historiske tallene viser at det er overraskende lite forskjell på opplevd skuffelse, uavhengig om det dreier seg om utstrakt bruk av boligsalgsrapport eller bruk av vanlig låne- og verditakst, sier Andresen.
 
– Jeg tror mye av årsaken er store kvalitetsforskjeller mellom takstmenn. De skal undersøke boligen teknisk og formidle budskapet på en forståelig måte. Spesielt på det siste punktet er det store variasjoner i kvalitet. Denne informasjonen må formidles slik at folk flest forstår den, fastslår hun.
 

Ifølge tall fra eierskifteforsikringsselskapet Protector er det imidlertid kun 1,8 prosent av boligsalgene som ender i konflikt. Likevel ønsker både Protector og Help at boligsalgsrapporten skal bli mer brukt.
 
– Vi er positive til alle gode tiltak som kan øke sikkerheten ved et boligkjøp og redusere konfliktnivået, avslutter Andresen.
 
Denne saken ble først publisert i Budstikka.
 
Få flere bolignyheter på Botrend her. 
 
Les flere saker på forsiden av Botrend her.