Jul året rundt for designer Lisbeth Lutnæs som jobber hos Porsgrunds Porselænsfabrik.
Den første så dagens lys allerede i 1909, men det var ikke før på slutten av 60-tallet at en jevn produksjon ble satt ordentlig i gang.
Siden den gang har den kommet årlig. I hvitt og blått, og med et julemotiv bestemt av den aktuelle designeren. For det ærefulle oppdraget går på rundgang og designeren byttes ut hvert femte år.
Annonse
– Årene fremover blir det dyremotiv, og platten blir derfor litt annerledes enn de tradisjonelle julemønstrene som ofte er preget av nisser eller litt «religiøse» motiver, sier Lutnæs.
– Jeg vil at det skal være noe som brukes fremfor å bare henge på veggen. Sånn sett er et dyremotiv litt mer brukervennlig uavhengig av høytid eller årstid.
Les mer om norsk design
Inspirert av egen barndom
Lisbeth Lutnæs er fast designer hos Porsgrunds Porselænsfabrik, men designer også for Hadeland Glassverk og Norgesglasset som begge er en del av samme selskap; 3 Norske Design Group AS. Med bakgrunn som grafisk designer og illustratør, lager Lutnæs alt fra markedsmateriell til kopper og servise. Nå også samleobjekter til jul.
Av juleplatten produseres det om lag 2.000 eksemplarer hvert år. Det er en relativt liten produksjon og alt, foruten selve designarbeidet som nå foregår i Sandvika, gjøres ved Porsgrunds Porselænsfabrik i Porsgrunn.
– Først tegner jeg et omriss av en idé, og deretter bruker jeg et stearinlys for å sote frem motivet. Jeg bruker fjær, q-tip, en pennesplitt og lignende for å tegne videre i soten. Det er ganske skjørt og det blir lett flekkete, men det gir også unike detaljer, forklarer Lisbeth Lutnæs som har latt seg inspirere av fransk kunstner.
– Ved siden av andre ting, arbeider jeg med designet fra jul til påske. Da bør de første prøvebrenningene være ferdig slik at jeg kan gjøre eventuelle forbedringer. Deretter går det slag i slag frem til neste jul. Jeg føler det er jul hele året! sier Lutnæs lattermildt.
Les også: De gjør internasjonal suksess med norske trefjøler
Også julekulen som samleobjekt, står Sandvika-designeren bak. Siden hun begynte i jobben for fire år siden har hun hvert år tegnet julekulen som produseres i et begrenset opplag på 2.000. I år er det barn som leker i snøen – inspirert av Lutnæs’ egen barndom.
– Selv om man designer for en bestemt målgruppe, får objektene gjerne et personlig uttrykk. Nå er faktisk ikke jeg veldig opptatt av tradisjoner, så det er litt festlig at jeg har endt opp med å designe både julekuler og juleplatter.
Jul er big business
Jul er big business for Porsgrunds Porselænsfabrikk. Det er årets travleste og største periode fra butikkene fylles opp med varer i slutten av oktober. De vil ikke kommentere omsetningstall, men bekrefter at en stor del av årsomsetningen kommer fra nettopp julehandelen.
– Julehandelen for interiørbransjen er veldig viktig. Det går i pynteting, dekor, puter og ikke minst kjøkkenredskaper, sier Bror William Stende, direktør for Virke faghandel.
Denne uken la han frem ny statistikk som viser at vi vil handle for 58 milliarder i julen. Det er 11.120 kroner per innbygger, og over halvparten vil vi legge igjen i butikker som selger julepynt, gaver og klær.
Les også: Slik velger du riktig dyne til vinteren
Etter over 100 år på det norske markedet består serien i dag av over 60 deler.
– Nå er det jeg og mannen som samler, og de henger perfekt på gjesterommet. Gejstene våre elsker de ulike motivene og den hyggelige tradisjonen, sier Sorlien.
Må overleve trendene
For Lisbeth Lutnæs er det jul året rundt. Hun designer for en høytid som betyr mye for mange. Julepynten fra i fjor eller kanskje en bestemor tas frem igjen, og designet må således overleve trendbølgene.
Å finne et motiv som står seg, kan være utfordrende.
– Jeg har tidligere illustrert bøker og diverse omslag, men aldri jobbet med porselen før jeg begynte hos Porsgrund. Det er noe helt nytt og man må tenke litt annerledes. Det å illustrere er det morsomste, og det å finne nye, koselige brennemotiv hvert år er veldig hyggelig.
Tips og innspill? Kontakt oss her. Og følg oss på Facebook og Instagram under Botrend.no