Lene Bjerre går nye veier

Publisert
11. november 2015

Interiørmerket tenker nytt for å beholde markedsposisjonen.

40 års-jubilanten tenker nytt for å beholde sin posisjon som markedsledende innen hjem- og livsstilprodukter.
 
Det begynte med lampeskjermer av tapet og gavepapir i et lite verksted på Nordjylland for 40 år siden. Nå er Lene Bjerre å finne i 25 land verden over, og tar steget fullt ut med sin nye moderne stil.
 
– Man må følge nåtiden og trendene for å beholde posisjonen. Derfor satser vi enda mer på den moderne og rustikke stilen i tillegg til det klassisk-romantiske som Lene Bjerre er kjent for, sier salgskonsulent i Norge, Linn Cecilie Hauger.
 
Det stemmer godt med hva hovedorganisasjonen Virke anbefaler å gjøre for å overleve i markedet.
 
– For å overleve er det viktig å gjøre grundige markedsanalyser og deretter velge det sortimentet som treffer målgruppen. Det er mange som prøver seg i interiørbransjen og som ikke overlever, sier direktør i faghandel og industriell handel, Ingrid Thinn Bjerke.
 
Få råd og tips av Botrends bidragsyter, Fanny Dehn Arvesen, her. 

Annonse

Nordmenn ivrer etter Bjerre

Møbel- og interiørbransjen i Norge er i vekst. I år forventer hovedorganisasjonen Virke en vekst på 6 prosent.
 
Linn Cecilie Hauger har sørget for leveranser til norske butikker de siste åtte årene og forteller om fulle ventelister blant norske forhandlere som ønsker å selge det populære interiørmerket. Lene Bjerre lever dermed opp til sin visjon som er å alltid ha forhandlere på venteliste.
 
– Det er synd å si nei, samtidig er vi forsiktige med å ikke overeksponere merket. I dag er Norge det største markedet etter Danmark på verdensbasis, sier Hauger.
 
Les flere interiørsaker på Botrend her.

Fra lampeskjermer til møbler

Det var i 1975 at Lene Bjerre begynte å lage håndlagde lampeskjermer av tapet og gavepapir. I et lite verksted ved sjøen i Nibe, like ved Aalborg, oppnådde den danske kvinnen raskt stor suksess. Innen fem år var gått, hadde foretaket vokst til å produsere både tekstiler, lamper, interiør- og design elementer.
 
Dette var i bransjens spede begynnelse og markedet var som upløyd mark å regne for den hardtarbeidende danske designeren. Den romantiske stilen ble raskt kjennemerket hennes og i løpet av de kommende årene vokste sortimentet i rekordfart. 
 
I dag, etter et eierskifte i 2006, drives virksomheten i samme ånd. Men med nye eiere og designer Rikke Blæsild har stilen og omfanget endret seg. Nå leverer interiørmerket alt til hjemmet, inkludert møbler.
 
– Jeg tror årsaken til suksessen grunner i gode, kvalitetsprodukter til riktig pris. Lene Bjerre har en nordisk stil med tidløse detaljer som gjør at produktene ikke behøver å skiftes ut hver sesong, sier Linne Cecilie Hauger.
 
Nordmenn tenker kvalitet fremfor pris.

Annonse

Naturlig høst

I september kom den nye kolleksjonen, som består av 600 nyheter, ut i butikk. Sommeren er over og nå venter lune høstkvelder innendørs. Denne høsten satser Lene Bjerre derfor stort på naturdetaljer som gjenspeiles i kolleksjonens farger til materialer som bambus, treverk og fjær.
 
Sølv har vært en salgsvinner lenge, men nå introduseres også gull i en rekke elementer. Alt fra lysestaker til vaser og bestikk har nå kommet i høsten store trendfarge.
 
De populære nikkel- og messingelementene selger fremdeles godt i Norge og er også å finne i kolleksjonen som forhandles av 200 butikker over hele landet.
 
Les flere saker på forsiden av Botrend her.