Lexington-tekstiler på salgstopp

Publisert
1. november 2015

Botrend har møtt Lexington-gründer Kristina Lindhe.

– Nordmenn må være i verdenstoppen hva gjelder antall boenheter, sier gründer og kreativ direktør i Lexington, Kristina Lindhe, til Botrend.
 
Det svenske merket vokser stadig i Norge.
 
Les flere saker på forsiden av Botrend her. 
 
Hun tror at årsaken til suksessen i Norge for det Stockholms-baserte merket, er nettopp at vi har flere steder vi skal innrede: en primærbolig, en hytte ved sjøen og kanskje til og med en hytte på fjellet.
 
For selv om Lexington tilbyr en rekke varer innen interiør, så vel som egen kleskolleksjon, så er det tekstilene som selger godt i Norge: sengetøy, puter og håndklær.
 
– Dere skal innrede flere steder, både hjem og fritidshus. Det skal vi også i Sverige og Danmark, men jeg tror nordmenn troner øverst når det gjelder dette, sier Lindhe til Botrend.

En halv million hytter

I følge SSB er det 2.450.000 boliger i Norge.
 
52 prosent av disse er frittliggende eneboliger, 21 prosent er tomannsboliger, rekkehus eller andre småhus, mens 23 prosent er blokker eller leiegårder.
 
I 2014 fantes det ifølge SSB 449.000 fritidsboliger i Norge, og i overkant av 20 prosent av husholdningene oppgir at de eier fritidshus.
 
Nylig viste VG til en oversikt fra Skatteetaten som viser at nordmenn har 288.000 såkalte sekundærboliger, altså annen boligeiendom enn primærbolig, i Norge. 
 
Markedssjefen i Hübsch mener nordmenn er mer opptatt av kvalitet, enn pris

Vekst i Asia

Kristina Lindhe, som etablerte Lexington i 1996, påpeker at Norge er det største markedet for Lexington, og vokser stadig.
 
Sverige ligger fremdeles på topp, og størst vekst har de i Asia.
 
– Det er et godt og nært forhold mellom Lexington og Norge. Nordmenn har god merkevarekjennskap, og trender blir tydeligere her, forklarer Lindhe.
 
Merket, som har sitt navn fra byen hvor den amerikanske revolusjonen startet, har vokst fra å være en liten butikk i Stockholm, til å bli et globalt imperium. Firmaet har om lag 900 distributører i 20 land, og blir denne høsten børsnotert.
 
Nå gleder gründeren seg til høsten.
 
– Når høsten kommer får jeg alltid masse energi. Da tenker jeg på alt jeg vil gjøre hjemme, dekke fine høstbord og virkelig utforske årstiden og alt jeg ønsker å gjøre, sier hun.
 
I 2014 omsatte Lexington Company for 239 millioner kroner, hvorav halvparten i Sverige.  Kolleksjonene innen både interiør og klær er inspirert av New England-stil, og hvert år lanseres fire kolleksjoner: Spring, Summer, Fall og Holiday (Jul).

Annonse

Skandinavia går godt

 
Lexington har butikk på CC Vest, og er, i følge butikksjefen, den butikken i Skandinavia som går desidert best.
 
Les hvordan du velger riktig gardin her. 
 
– Det er HOME og bad-kolleksjonen vi selger mye av. Deretter gaveideer som pysj og badekåper, bekrefter butikksjef Ciri Bråthen til Botrend.
 
– Nå går vi inn i en svært travel tid, desember er en viktig måned for oss, sier hun.