Maskulint design fra Kähler og Anders Arhøj

Publisert
26. januar 2016

– Vi trenger en motvekt til det feminine

Keramiker Anders Arhøj har drevet designstudio i København i åtte år. Vanligvis befinner han seg bak dreieskiven i verkstedet på Islands brygge i den danske hovedstaden. Nå er han på plass i Mathallen i Oslo for å vise norsk presse sitt nyeste samarbeid med den danske interiørgiganten Kähler.
 
Fjorårets samarbeid med Unico-vasen ble såpass populært at designer Arhøj fikk en ny mulighet: Å designe et rent, maskulint og lite servise. Noe ganske annet enn det Kähler vanligvis produserer. 
 
– Det er ikke kun for menn. Kanskje det er noen kvinner som også er lei av det feminine, sier Anders Arhøj som har latt seg inspirere av den nordiske naturen.
 
Kolleksjonen har fått navnet Ombria som betyr skygge på italiensk og gjenspeiler den nordiske faunaen i fire ulike glasurer; Det mosegrønne gresset, den blå midnatten, glitrende steiner på stranden og hvite klipper langs kysten.
 
– Selv er min favoritt den midnattsblå middagstallerkenen. Her kommer kontrastene mellom maten og servise til sin rett. Det blir riktigt smukt, forteller Arhøj.
 
Se vårens nyheter fra Hammershøi og Kähler her.
 
Bernadotte & Kylberg hyller den svenske skjærgården.

Ønsket seg en tallerken som tåler en biff

Ombria-kolleksjonen består av fire solide middagstallerkener med tilhørende skåler i to ulike størrelser. Fire vaser og lysestaker som også kan brukes til andre formål som rene pyntegjenstander eller serveringsskåler. Samt fire kopper uten hank.
 
– Jeg er veldig inspirert av den japanske stilen med rene, rette og elegante linjer. Etter min mening ødelegger hanken silhuetten, og i Japan bruker de ikke hank, sier Arhøj.
 
Ettersom serviset er laget i tykt stentøy og ikke porselen, vil koppen tåle varme drikker – selv uten hank.
 
Se opp for dette designstudioet i 2016.
 
– I motsetning til hvordan jeg vanligvis arbeider er jo dette produsert i større kvantum, men glasuren er påført med hånd og gir således et unika-uttrykk. Hvert produkt ser ulikt ut, og man vet aldri hvordan det blir før de er ferdig brent.
 
Alle elementene i Ombria-kolleksjonen får tre runder med glasur før produktet er ferdig. Middagstallerkene får enda én – for designeren vil ha servere sin biff uten å få riper etter lang tids bruk.
 
– Jeg må kunne skjære min biff! Mine produkter skal være godt håndverk og vare i flere år. Det gjør at jeg kan stå inne for dette samarbeidet – både som designer og håndverker, forteller Arhøj.
 
Foruten det nye samarbeidet med Kähler leverer hans lille verksted, som teller åtte personer, keramikk og grafisk design til 300 butikker over hele verden. Inkludert Bolina på Stabekk, HAY i Oslo, samt to-tre andre butikker i Norge. 
 
Slik får du både god lyd og god design.

Annonse

Svevende servise

I Arhøjs verksted arbeides det primært med keramikk, og det er keramikken som ligger designeren for hjertet. Studioet ble grunnlagt i Tokyo i 2006, og henter således mye inspirasjon fra den asiatiske metropolen. Det vises også tydelig i formspråket til Ombria-kolleksjonen.
 
– Japansk keramikk har ofte en fot som gjør at produktene nærmest svever når de står på bordet. I Ombria ønsket jeg å få frem dette ved at linjene går bra smal til nederst til bredere øverst, forklarer Anders Arhøj.
 
Han mener at de rette, elegante linjene gjør det lett å kombinere enkelte elementer med servise man allerede har.
 
– Selv kjøper jeg aldri sett. Jeg liker å mikse og matche ulike stiler og produkter. Det gjør det heller ikke til noen stor investering.
 
Ombria lanseres hos Kähler-forhandlere over hele landet i midten av mars og har veiledende priser fra 169 kroner for lysestaken til 449 kroner for vasen.
 
 Få flere design- og interiørnyheter fra Botrend her. 
 
Tips og innspill? Kontakt oss her.