Motreaksjon til masseproduksjonen

Publisert
10. oktober 2015

Norway Designs NÅ viser småskala.

Norway Designs, Klubben og Norske Kunsthåndverkere fronter norske designere og kunsthåndverkere som velger småskalaproduksjon i høstens salgsutstilling.
 
Fjorårets utstilling, Verdi, satte spørsmålstegn rundt verdien av norsk design og håndverk. I år går utstillingsserien Norway Designs NÅ nye veier og retter oppmerksomheten mot småskalaproduksjon.
 
Tanken er å vise arbeidet som nedlegges av formgiverne, hvordan små opplag muliggjør andre spektre enn masseproduksjon.
 
– Etterspørselen av det unike er en oppadgående trend. Man ser det blant annet på kjente restauranter som har byttet ut det hvite porselenet med kunsthåndverk, eller servise som er laget for å se ut som det. Så kan man jo spørre seg om hva som kom først, sier prosjektleder i Norske Kunsthåndverkere, Hege Henriksen.
 
Designduoen Kneip viste norsk natur i London.

Moderniserer gammel norsk tradisjon

Etter fjorårets positive mottakelse av utstillingen, søkte over 50 designere og kunsthåndverkere om å få være med i utstillingen. Da utstillingen åpnet torsdag 8. oktober, var 19 kjente og ukjente navn presentert. Flere av dem med produkter som tidligere i høst ble vist frem i 100% Norway under London Design Festival.
 
– Det er viktig å være både hjemme og ute. 100% Norway gir norske designere internasjonal oppmerksomhet, men det er også viktig med en sterk arena for norsk design her hjemme, sier Hege Henriksen i Norske Kunsthåndverkere.

 Vil gjøre kunsthåndverk tilgjengelig

Utstillingsserien, som er et samarbeid mellom Klubben, Norske Kunsthåndverker og Norway Designs, forener designere og kunsthåndverkere. Det mener Henriksen er svært positivt for begge parter.
 
– Kunsthåndverkere har en lang tradisjon for å jobbe innen småskalaproduksjon som både formgiver og produsent, mens designere har erfaring fra masseproduksjon med produsenter. Ved å bringe dem sammen vil de lære av hverandre. Spesielt når det kommer til brukskunst som det til tider har vært litt motstand for i kunsthåndverksverden. Nå ser vi at mange unge ønsker å jobbe med tradisjonelle kunsthåndverksteknikker som for eksempel dreiing. Det er med på å gjøre kunsthåndverk mer tilgjengelig for folk flest, sier Henriksen og trekker frem Anette Krogstad og Ann Kristin Einarsen.
 
Anette Krogstad stiller ut servise i keramikk, mens Ann Kristin Einarsen har laget urtepottene i keramikk som vises i hovedbildet. Hun arbeider primært med skulpturelle objekter, men designer og produserer også funksjonelt kunsthåndverk. 
 
– Det de gjør er veldig spennende. De arbeider tradisjonelt med småskalaproduksjon og lager tilgjengelig brukskeramikk, kommenterer Henriksen.
 
Viste det beste fra Norge under London Design Festival.

Annonse

 

Står til 4. november

– Günzler.Polmars samarbeid med Solberg Spinderi syns jeg er en type samarbeid som jeg håper vi ser mer av fremover. De har tatt tak i norskproduserte tradisjonelle tekstiler og videreutviklet dette til et mer moderne uttrykk. Det passer godt med Norway Designs NÅ som forbinder det tradisjonelle med det moderne, mener Henriksen.
 
Günzler.Polmars brukstekstil er inspirert av klassisk vevteknikk og av Solbergs eget fabrikkarkiv. Brukstekstilen kommer i flere ulike formater og vil være å finne hos Norway Design NÅ frem til 4. november.
 
Der vil også følgende designere og kunsthåndverkere være presentert:
Alma Geller, Ann Kristin Einarsen, Anne Udnes, Anette Krogstad, Arkivet, Barmen og Brekke, Fimbul & Luihn, Guri Sandvik, Günzler.polmar, Kristine Five Melvær & Torbjørn Andressen, Maria Brinch, Oscar Honeyman-Novotny, Philipp von Hase, Sara Skotte, Silje Nesdal, Kneip, Siv Lier, Sverre Thomas & Thomas Jenkins