– Noen opplever dette som spesielt

Publisert
27. september 2016

Metallkunstner Sofia Karyofilis bruker spesiell korpusteknikk.

Hammerslagene høres over gårdsplassen.
 
I de store bygningene, på det historiske forsvarsverket Blaker Skanse ved Glomma i Sørum kommune, holder kunstnergjengen KunstSkansen til.
 
Metallkunstner Sofia Karyofilis (38), har fast tilholdssted i det røde verkstedet.
 
Her har hun holdt til i to år nå, etter flere år på skolebenken ved Kunsthøgskolen i Oslo, avdeling for metall og smykkekunst.
 

Annonse

Det var på skolen hun fattet sin interesse for korpusteknikk.
 
En teknikk som vil si å hamre en metallplate til en tredimensjonal form – en hul gjenstand.
 
Hun bruker teknikken til å hamre ut skulpturelle objekter.
 
Nå kan du svøpe deg i Knudsens kunst

Her trives hun best

Vi banker på døren. Sofia åpner opp, tar av seg masken og et par røde hørselsvern. Hun gnir hendene mot hverandre så skitten drysser nedover den slitte olabuksen.
 
Blant store maskiner og alt verktøy står en radiospiller og en hvit brødrister.
 
Her holder Sofia til, og det er her trives hun best.
 
– Har du alltid vært interessert i kunst?
 
– Ja, det har jeg nok. Når jeg ser tilbake skjønner jeg at jeg alltid har vært opptatt av hvordan ting henger sammen og påvirker hverandre. Det skaper rammene for kunsten jeg lager, sier hun.
 
Hennes kjæreste eiendel er hammeren som hun har smidd selv. Den bruker hun stort sett hele tiden.
 
Les mer om kunst på Botrend her.

Like store som kunstneren selv

Akkurat nå holder hun på å hamre tre store beholderformer i kobber. Hun prøver og feiler og føler selv det gjenstår uendelig med muligheter.
 
– Jeg tester ut stadier av vekst og forfall, og disse formene er et uttrykk for den interessen.
 
Formene er store. Nesten like store som kunstneren selv.
 
– De forholder seg til rommet på en helt annen måte enn når jeg lager mindre objekter. Men en utfordring som følger med, er at de tar mer plass.
 

Annonse

Hun forteller om tanken bak kunsten.
 
– Det ytre rommet møter det rommet som finnes inne i beholderne. Jeg er opptatt av hvordan det oppleves gjennom hele sanseapparatet – med tanke på utside og innside, lyd, lys, struktur og overflate.
 
Skandinaviske designere hylles i ny tapetkolleksjon

Sosialt behov

– Hva ønsker du å formidle?
 
– Min tolkning av det jeg opplever og observerer. Jeg jobber med å spissformulere mitt eget formspråk, selv om jeg ikke akkurat finner opp hjulet på nytt, sier hun.
 
Hun er klar over at noen kan oppfatte det hun driver med som spesielt. For andre er det helt naturlig.
 
I sommer reiste hun til Gøteborg for å kjøpe stålkuler som ikke finnes i Norge.
 
– På vei hjem traff jeg en kollega, og jeg merket meg, da jeg fortalte om formålet med turen, at hun ikke stilte noen spørsmål ved det. Det er vel ikke en stor, spenstig greie, men mer en dagligdags raritet hvor vi møttes i en slags felles forståelse.
 
– Som sosiale vesener tror jeg det er et grunnleggende menneskelig behov vi har, det at vi verdsetter de gangene vi ikke står alene eller oppfattes som rare.
 
Ferdighus blir kunstgalleri

Utstilling i sikte

De siste to årene har hun vært med på årsutstillingen for Norske Kunsthåndverkere som skal vise det beste innen norsk kunsthåndverk.
 
2014 ble hun også kjøpt inn av Innkjøpsfondet for norsk kunsthåndverk.
 
Fra 30. september til 6. november skal Sofia stille ut på KRAFT i Bergen.
 
– I motsetning til mange av mine arbeider der jeg presser materialene til de begynner å falle fra hverandre, ønsket jeg her å gå i motsatt retning. Jeg ville undersøke hvor lite jeg måtte hamre platen før den ble til en beholder. Resultatet er tre objekter jeg har kalt ”Elevation”, sier hun.
 
Slik innreder Mari stilfullt på 35 kvadrat
 

– Hva er ditt beste råd til andre som vil gå i dine fotspor?
 
– Minn deg selv på hvorfor du startet de gangene du går deg vill. Det har vært en viktig måte for meg å finne tilbake til veien på.
 
Les flere saker på Botrends forside her.
 
Tips eller innspill? Kontakt oss her.