Ny fylkesplan overstyrer kommunenes byggeplaner

Publisert
5. januar 2016

Se hvordan Oslo og Akershus-kommunene må bygge fremover.

Nye sykkelstier, boligfelt, nærhet til offentlig transport og fortetting i regionbyer. 14. desember vedtok Akershus fylkesting Regional plan for areal og transport.
 
Planen skal styre all boligutbygging og transport i Oslo og Akershus frem mot 2030. Nå er det slutt på at Oslo og Akershus-kommunene selv får bestemme hvor de vil legge boligfelt, skriver Aftenposten som først omtalte saken.
 
Allerede i 2009 startet arbeidet med planen som skal sørge for at den hardt pressede regionen bygger for fremtiden. Frem til nå har det ikke eksistert en samlet plan på tvers av kommunegrensene for regionen som har merket økt befolkningsvekst, sprengte veier, fulle busser og tog, samt skyhøye boligpriser.
 
I oktober uttalte administrerende direktør i Norges Eiendomsmeglerforbund, Carl O. Geving, til Botrend at de lenge har vært bekymret for boligprisutviklingen i Oslo-regionen.
 
 – Den har vært usunt høy som en følge av lite bygging i Oslo, Asker og Bærum, samtidig som etterspørselen har vært stor. Dette kombinert med lav rente, har skapt et stort omsetningspress, sa Carl O. Geving.
 
Boligprisutviklingen for Stor-Oslo ser du her.
 

Arealeffektivt og miljøvennlig

Hovedmålene i den nylig vedtatte planen skal sørge for at Osloregionen blir en konkurransedyktig og bærekraftig region i Europa. At utbyggingsmønsteret skal være arealeffektivt og bevare overordnet grønnstruktur. Samt at transportsystemet skal knytte regionbyene sammen – også til resten av landet og utlandet.
 
«Planen skal bidra til at de nasjonale og regionale klima- og miljømålene blir oppfylt, inkludert at all trafikkvekst skal skje med sykkel, gange og kollektivt.» heter det i Fylkestingets saksprotokoll.
 
Ifølge Aftenposten skal nå 80-90 prosent av all utbygging legges til utpekte steder i regionbyene. Dette gjelder Asker, Sandvika, Jessheim, Lillestrøm, Ski og Ås. 
 
Med gangavstand til offentlig transport og med et servicetilbud en by verdig, skal innbyggerne i de seks regionbyene slippe å dra andre steder. Følgelig vil også den private bilismen minske, mens sykkel, gangvei og offentlig transport blir den foretrukne fremkomstmåten.
 
Mange har allerede kritisert Bærum kommune for å ikke følge prinsippene i planen som har vært under utarbeidelse i flere år. Til Aftenposten sier Fylkesordfører Anette M. Solli (H) at Bærum tvert i mot gjør en god jobb til tross for fortettingen i Sandvika, på Fornebu og Kolsåsbanen. 
 
Boligprisene økte med 1.710 kroner i døgnet i 2015.

Annonse

FrP imot

Planen har høstet kritikk for at den fremstår for rigid, og kommunene risikerer full utbyggingsstopp dersom den ikke følges. Til Aftenposten sier fylkesordfører Anette M. Solli (H) at skjønn vil bli utvist. 
 
FrP er partiet som har vært mest kritisk fra starten. De mener konsekvensene vil bli økte boligpriser i kjerneområdene og en eldre befolkning som selger seg ut av hus for å bo i ny, funksjonelle leiligheter.
 
Partiet ser det som svært bekymringsfullt at man ikke velger å bruke mer tid på en tverrpolitisk gjennomgang av planen. Særlig beregninger på hvilke økonomiske ringvirkninger kommunene vil få som en følge av planen, etterlyses i protokollen signert partiet. 
 
«Utgangspunktet for planen er god. Vekst bør skje der man allerede har en god og hensiktsmessig infrastruktur, nær kollektivknutepunktene. Samtidig er dette områder som allerede har vært utsatt for betydelig vekst. De kravene som denne planen pålegger kommunen vil måtte medføre store tilpasninger og kostnadsdrivere. Dette vil selvsagt variere fra knutepunkt til knutepunkt.» skriver partiet.
 
De mener også at det er uheldig at hverken stat og kommune har vedtatt planen samtidig som sistnevnte er pålagt å følge den.
 
Men planen er nå vedtatt, og vil følgelig være gjeldende for alle kommende utbyggingsplaner kommunene vedtar fremover.
 
 Få flere bolig- og eiendomsnyheter på Botrend her.
 
Les flere saker på forsiden av Botrend her.