Nytt samarbeid mellom IKEA og HAY

Publisert
1. juli 2016

Vil skape ny identitet knyttet til skandinavisk design.

IKEA  har inngått et nytt samarbeid med det danske interiør- og møbelmerket HAY.
 
Planen er å utvikle en ny identitet knyttet til skandinavisk design.
 
– Vi er vitne til en verden i endring. Folk er også i endring, og hvordan de bruker ulike produkter endrer seg. IKEA har en plikt til å stadig gjenoppfinne det grunnleggende i hjemmet, sier designsjef Marcus Engman. 
 
– Men folk skal samtidig forstå at det er oss. Vi er opptatt av å bevare vår skandinaviske arv og identitet. Det er en del av det å være IKEA, sier han.
 
Magasinet Kinfolk oppfordrer til egne designvalg
 
Her er IKEAs sommerkolleksjon
 

Annonse

Suksess

 
Rolf og Mette Hay har satt  skandinavisk design på verdenskartet og gjort stor suksess med merket Hay. Siden etableringen i 2002 har firmaet vokst seg til å bli et av de mest suksessfylte design-husene i Danmark.
 
Utgangspunktet for ekteparet var å synliggjøre storhetstiden for dans design på 1950- og 1960-tallet, men i dag inneholder HAY mer enn bare møbler.
 
Vaser, kontor-artikler, tepper og puter er bare et beskjedent utvalg av HAY sitt sortiment. 
 
Dette er sesongens utemøbler
 

– I dag handler det mye om å dele av kunnskap og erfaring.  Fremtiden vår er avhengig av gode samarbeid, sier Mette Hay.
 
Hun fikk raskt en idé om å røre ved et av IKEAs mest ikoniske produkter.
 
– Jeg elsker den blå posen. Alle bruker den. Enten det er til oppbevaring, på trening eller i butikken. Drømmen min ble å få lov til å gjøre noe med den, sier Mette Hay.
 
Resultatet ble en makeover av den gode, gamle IKEA-posen. Grønn og grå er nå det nye gule blå.
 
– Det var utrolig sjenerøst av IKEA å la meg røre den. Men akkurat som hos HAY vil det øvrige tilbehøret være selve limet i kolleksjonen. Mange av møblene blir i grå, hvit og grønn, men blant tilbehøret kan vi leke mer med både farger og materiale, sier hun.
 
Rekordår for Bolina
 
I tillegg til HAY inngår også IKEA et samarbeid med den kjente engelske designeren Tom Dixon.
 
Han var i mange år sjefsdesigner for Habitat, som i 1992 ble en del av Ikano Group etablert av IKEA-gründer Ingvar Kamprad. 
 
Kolleksjonen med HAY er i butikkene fra august 2017, mens Tom Dixon-samarbeidet blir å finne i januar 2018. 
 
 

Kommer neste år

 
Kolleksjonen lanseres under høsten 2017, og et felles mål er å gjøre god design tilgjengelig for folk flest. Sofa, spisebord, benk, stoler, lamper, kontormøbler og et stort utvalg av tilbehør står allerede på produktlisten.
 
– Det første steget er å leke med våre felles verdier, kombinert med ulike materialer, farger, produksjonsteknologier, funksjoner og ikke minst – våre røtter i et mangfoldig Skandinavia, sier Engman.
 
Gode tider for møbelsnekkere

Går godt 

 
Det går godt for  interiørhandel i Norge.
 
Ferske tall fra Virke viser at møbel- og interiørbutikkene omsatte for over 30,5 milliarder kroner i 2015. Dette er en økning på 5,6 prosent fra 2014.
 
Butikkhandel med møbel, som for eksempel IKEA, Bohus, Skeidar og Møbelringen, omsatte for 18,10 milliarder kroner i fjor.
 
De seks største kjedene i møbelhandelen tar hånd om 84 prosent av omsetningen, der IKEA alene står for 37 prosent av markedet.
 
Les flere saker på Botrends forside her. 
 
Tips eller innspill? Send oss en e-post.