Prytz med ny vasekolleksjon for Magnor Glassverk

Publisert
2. mars 2016

Designeren har lagt smykkene på hylla – i hvert fall for en stund

Camilla Prytz er en anerkjent kunster med lang erfaring innen en rekke arbeid.
 
Munnblåst glass, utsmykninger, bøker og gatekunst er bare noe av det kunstneren har jobbet med tidligere, men mest kjent er hun for sine kreative og smakfulle smykker.
 
Les mer på Botrends forside her.
 
Nå er hun tilbake der hun først startet, nemlig med glassblåsing. Denne gangen i samarbeid med Magnor Glassverk.
 
– Jeg har fått gjøre mye gøy i løpet av årene, men nå ønsket jeg meg tilbake til glassblåsingen. Derfor ringte jeg Magnor, og fikk lov til å komme og prøve meg litt på gamle kunster. Det ble starten på denne kolleksjonen, forklarer hun.

Annonse

Kolleksjonen består av en vase og et fat i tre ulike farger kalt «Generous», i tillegg til skulpturen «Jelly».
 
Sistnevnte inspirert av brevstøtter.
 
– Jeg er glad i store og tydelige ting. Generøsitet er en egenskap jeg setter pris på både i design og i livet for øvrig. Tanken er at gjenstandene skal være fine i seg selv og ikke nødvendigvis med blomster eller frukt, sier hun.
 
Nå er det trendy å ha det koselig
 
Kolleksjonen er blåst på frihånd og derfor er alle unike.

– Tilfeldig resultat

 
Ideen bak designet er hentet fra eget behov og egne ønsker.
 
– Jeg ser ofte etter ting jeg selv trenger. Jeg er glad i store buketter og ville ha en vase som gikk utover og ikke smalnet. Den skulle være rund, men stram. Det har vært litt prøving og feiling, og gått fra opprinnelig tre farger på vasen til to. Det som er gøy med glassblåsing er at resultatet alltid blir litt tilfeldig og alle er unik. Spesielt fornøyd er jeg med den midtre delen av vasen, hvor man kan se stilkene på blomstene, forteller hun.
 
Maskulint design fra Kähler og Anders Arhøj
 
Fargene er heller ikke tilfeldig og er bevisst rettet mot tre målgrupper En er hvit for å passe til alt, en er i rosa for de som ønsker den feminine vasen og en er i maskulin blå og grønn.

Annonse

Tradisjoner

 
Norsk produksjon og gammelt håndverk betyr mye for glasskunstneren, og nettopp derfor er hun opptatt av å ta vare på tradisjonene.
 
– Mye er i ferd med å dø ut, og blir de først borte, kommer de ikke tilbake. Derfor synes jeg det er viktig å ta vare på gamle kunstner. Dette er noe jeg har hatt lyst til lenge, og selv om smykkene har gått bra, trengte jeg en liten forandring. Jeg vil likevel fortsette med begge deler, så lenge jeg synes det er gøy, sier hun.
 
Se Stylizimos personlige kunstprosjekt.
 
Allerede til høsten kan Prytz røpe at vi vil se mer til henne.
 
– Det kommer en kolleksjon til, og selv om det foreløpig er mange ideer og skisser, kan jeg røpe at det blir mye farger, smiler hun.
 
Saken fortsetter under bildene. 
 

Næring i vekst

 
Det har skjedd mye i Norge innenfor design og Norge opplever en vekst i verdiskapning innenfor den kreative næringen.
 
Det er en markant nedgang i avis- og magasinbransjen, noe som påvirker hele den kreative næringen i Norge. Samtidig finnes det lyspunkt innen kunst og design, skriver Aftenposten.
 
En ny rapport fra BI og Menon viser at innenfor den kreative næringen sett under ett, har verdiskapningen økt med 44 prosent fra 2008 til 2014, ifølge Aftenposten. Rapporten kartlegger verdiskapning og sysselsetting i denne næringen i Norge, sammenlignet med fastlandsøkonomien og reiselivsnæringen i denne perioden.
 
– EU-undersøkelser viser at den kreative næringen har klart seg bedre enn andre bransjer etter finanskrisen. Det skal derfor bli veldig interessant å se hvor robust denne næringen viser seg å bli i perioder med nedgangstider i Norge, sier professor Anne-Britt Gran ved Handelshøyskolen BI til Aftenposten.