Linda Brattlöf byttet ut servering med egendesignede hageredskaper.
Ett år senere så gründerbedriften Garden Glory dagens lys. Med eksklusive hageslanger i hvitt, gull, sølv, rosa og blånyanser.
Annonse
Rosa og gull er bestselgere i Norge
De eksklusive hageslangene selges nå i 20 land, og entret det norske markedet for to år siden. I Norge har 43 butikker og nettbutikker tatt inn slangene som koster fra 995 kroner og oppover. Det er hageslangene i gull og rosa med gevir-oppheng som selger best. Tett etterfulgt av sort og grått.
– Norge er vårt nest største marked, og etterspørselen etter produktene er høy. Det er spesielt gøy å se at så mange i Norge deler bilder av sine ulike kombinasjoner på Instagram og Facebook, sier Linda Brattlôf til Botrend.
– Utvikle nye produkter er det beste jeg vet! Vi arbeider nå med å lansere to nyheter hver sesong, men det er viktig å holde den røde tråden. Og for meg er det produkter som gir prikken over i’en i ditt uterom.
Produseres i Sverige
Alle Garden Glorys produkter produseres i Sverige. Det er mer kostbart enn å produsere i lavkostland, men er viktig for gründeren som gjør alt selv. Det gjør det lettere å sikre kvaliteten og det eksklusive preget til merket som selges under slagordet «For glamorous people with dirty nails».
Til tross for at Linda Brattlöf selv ikke har noen designbakgrunn, har hun mottatt flere utmerkelser som svensk designpris og pris for beste produktdesign i Australia.
For svensk design går bra om dagen, ifølge Ewa Kumlin i Svensk Form – verdens eldste designorganisasjon som arbeider med å fremme svensk design og forbedre menneskers liv gjennom design.
– Svensk design er anerkjent internasjonalt – både historisk og nå i samtiden. Kjente varemerker som IKEA, H&M og Volvo har bidratt til økt oppmerksomhet, men vi har også mange nye foretak som inngår i det nye bildet av Sverige. Mange svenske formgivere innen møbler og interiør jobber i dag med verden som arbeidsfelt, og svenske møbelforretningers eksport øker, sier Kumlin til Botrend.
I skrivende stund vises utstilligen «Design Solutions – Swedish Design 170 years» i Taipei, Kina, som i år er kåret til verdens designhovedstad. Svensk Form er medarrangør på det som er en av de største svenske designutstillingene internasjonalt noensinne.
Ewa Kumlin tror nettopp den globaliserte og digitale verdenen vi lever i vil øke interessen for svensk, bærekraftig design og småskalaproduksjon.
Her shopper du i København.
(Saken fortsetter under bildet og annonsen.)
Annonse
Arbeidsmoral fra restaurantbransjen
– Jeg hadde jobbet meg oppover i restaurantbransjen, men ønsket å bli voksen på et tidspunkt. Med tiden i bransjen har gitt meg en god dose med arbeidsmoral, kreativitet og stå-på-vilje, sier Brattlöf som skapte firmaet parallelt med handelshøyskole-studier.
– Jeg hadde egentlig begynt å studere prosjektledelse da jeg oppdaget at det ikke fantes alternativer til de grønne hageslangene. Jeg trengte jo selv en hvit til mitt nye hus, og så bare ballet det på seg. Hvem har sagt at man må ta til takke med de kjedelige, mosegrønne slangene? Alle hager og uterom fortjener slanger i lekkert design og farger.