Røros Tweed satser nytt og større i utlandet

Publisert
8. februar 2016

Håper på internasjonal suksess med Anderssen & Volls design.

Under Oslo Design Fair forrige helg, kunne daglig leder Erland Sjøvold vise frem to nye pledd fra Røros Tweed.
 
Anderssen & Voll står bak designet til pleddet «Una», et pledd av tynnere og lettere kvalitet han håper vil slå an internasjonalt.
 
– Vi er veletablert og stor på det norske markedet, men skal vi vokse, må vi satse bredere. Derfor tar vi nå for oss USA, Tyskland, Italia og Danmark. Det har vært stor internasjonal interesse og etterspørsel etter et tynnere og lettere pledd, og selv om vi fremdeles selger mest av de tjukke pleddene, har vi nå valgt å produsere et lettere alternativ som et supplement, forteller han.
 
Pleddet «Una» ble i fjor lansert med frynser, men er i år blitt videreført uten. I stedet blir fargene fortettet i en dekorativ prydsøm i endene.
 
Nå er det trendy å ha det koselig
 
 
Sjøvold forteller at de valgte Anderssen & Voll nettopp fordi de kunne tilføre Røros Tweed noe nytt.
 
 
–Vi har lang tradisjon i å samarbeide med fremtredende designere, og Anderssen & Voll har god greie på veveteknikk. Dette pleddet er et lett og brukervennlig produkt med god elastisitet og spenst, som vi håper vil gjøre det godt også internasjonalt, forteller han.

Store merkevarer

 

 

Anderssen & Voll er et designkontor i Oslo som ledes av Torbjørn Anderssen og Espen Voll.

 

 

Arbeidet deres spenner seg fra tekstildesign til klassisk interiørdesign for noen av Europas mest kjente internasjonale merkevarer.

 

 

– Tanken bak var å lage et pledd som er lett og luftig, men som har stor likhet i garnstrukturen som Røros Tweed for øvrig bruker. De produserer tradisjonelt sett pledd av tykk kvalitet, men dette er en finere kvalitet i norsk lammeull. Vi ønsket å følge opp kvaliteten med et raffinert uttrykk som kan sammenlignes med stoff og klær. Å tulle seg inn i dette pleddet skal føles som å slenge på seg et sjal, forteller produktdesigner i Anderssen & Voll, Torbjørn Anderssen.

 

 

Se Stylizimos personlige kunstprosjekt

 

Barnepleddet Orion er også nytt design for året, designet av det grafiske designbyrået ELLE mELLE.
 
Barnepleddet er inspirert av stjernebildet Orion.
 
 
Røros Tweed har tidligere samarbeidet med kjente designere som Finn Schjøll, Snøhetta og Bjarne Melgaard, og Sjøvold legger ikke skjul på at de ofte velger designere som kan skape litt blest rundt produktene.
 
 
– Vi legger mye vekt på designerne og hvilken målgruppe vi ønsker å nå. Vi har de siste årene satset på USA, og Bjarne Melgaard som er godt kjent der, gjorde stor suksess med sitt design for oss. Det er en tanke bak hver innleide designer, og med stor effekt, men vi har også satset på mindre kjente designere som har vist seg å selge svært godt, forteller han, og viser til Kristine Melværs designpledd «Mikkel».

– Trendy å ha det koselig

 
Fargeekspert Dagny Thurmann-Moe forteller at det nå er trendy å ha det koselig, og at selv om det er et individuelt begrep, er taktile tekstiler noe vi bruker mer.
 
– Vi beveger oss bort fra det kalde, minimalistiske og mot noe varmere og mer personlige. Ingrediensene er grønne planter, taktile tekstiler, bruk av farger, ekte materiale og godt håndverk, sier hun.