Satser på helnorsk design og produksjon

Publisert
27. august 2016

Hadeland Glassverk fikk støtte av Innovasjon Norge.

Norsk design er i siget om dagen. Unge, nye talenter strømmer til med egne prototyper eller samarbeider med etablerte aktører. I sommer har utstillingen «Herfra» vist de beste prosjektene fra årets «Unge talenter»-konkurranse.
 
Neste uke arrangeres Oslo Design Fair hvor norsk design står i sentrum med blant annet den kritikerroste utstillingen «Structure». Den viste det beste norske under verdens største og viktigste møbelmesse i Milano, tidligere i år.
 
Også Norges eldste industribedrift med fortsatt drift, Hadeland Glassverk, fronter norsk design og produksjon denne høsten. Nyheten «Vilje» er en helnorsk serie av vaser og krukker som viser at det fremdeles er liv laga å produsere her hjemme.
 

Annonse

 
– Vi ville vise at det er vilje til å satse på norsk design og norsk produksjon, sier designer bak serien, Nora Olafsdatter Krogh.
 
Til daglig arbeider hun med en rekke ulike prosjekter for både Hadeland Glassverk og Porsgrunds Porselænsfabrik. «Vilje» er hennes første serie for Hadeland Glassverk. En prosess som tok nesten ett år å ferdigstille.
 
Les mer om norsk design på Botrend her.
 

Støttet av Innovasjon Norge

«Vilje» består av fem ulike vaser og krukker som produseres i transparent glass i fargetonene stålblå, olivengrønn og ravgul. Serien er utviklet i tett samarbeid med glassverkets egne glasslåsere, blant andre femte generasjons glassblåser, Martin Johansson. Porsgrunds Porselænsfabrik, som i likhet med Hadeland Glassverk er en del av selskapet 3 Norske Design Group AS, har utarbeidet lokkene i matt, uglasert porselen. 
 
Prosjektet er støttet med midler fra Innovasjon Norges Designdrevne innovasjonsprogram (DIP). Midlene gis til designprosjekter som øker konkurransekraften i norsk næringsliv. Det kan være alt fra å utvikle nye produkter, til tjenester, prosesser eller organisasjonsformer. 
 

Siden oppstarten i 2009 har totalt 118 prosjekter fått til sammen 48 millioner kroner gjennom DIP.
 
I forbindelse med «Vilje» lå mye av arbeidet i å jobbe med produksjonsteknikker som var effektive og produksjonsvennlige, slik at krukkene og vasene ikke ble for kostbare til tross for den helnorske produksjonen.
 
– Vi har valgt varmskåret kant istedenfor kaldskåret. Det gjør også at glasset føles mykere og at det går an å putte hånden ned i krukken uten at man skjærer seg, forklarer Olafsdatter Krogh mens hun demonstrerer.
 
Få siste nytt fra designverden på Botrend her.
 
Å tilpasse åpningen til hånden, kombinert med et porselenslokk, er heller ikke gjort i en håndvending, ifølge designeren. Porselen forminskes nemlig med 14 prosent under brenning.
 
– Det tok en stund å komme frem til rett størrelse på lokket, og det er derfor det sitter litt løst da ingen av de munnblåste vasene eller krukkene har den eksakt samme omkretsen på åpningen, sier Olafsdatter Krogh.
 
– Vi har også brukt smeltefarger i hele ovnen på to av fargene. Ved smeltefarge er produksjonen mye mer effektiv, men med like vakkert gjennomfarget resultat som ved bruk av stavfarger. 

Stolt av en helnorsk produksjon

Hadeland Glassverks produksjon begynte med flasker, apotekerglass, medisinglass og glass til husholdningsbruk i 1765. De siste 20 årene har de gått gjennom en endringsprosess for å møte fremtidens behov.
 
– Vilje er en spennende fornyelse i Hadeland Glassverk sitt sortiment og et steg i riktig retning for å også nå en yngre målgruppe. Serien består av solide produkter med flere bruksområder, og det at Vilje er et norsk designprodukt produsert i Norge, er noe vi vet at mange setter pris på, sier markedssjef i Hadeland Glassverk, Cecilie Bjørnebye Jensen.
 
Til tross for at prisgunstige produksjonsmetoder er valgt, er en stor del av teknikkene de samme som har vært i bruk ved glassverket siden begynnelsen i 1762. Det er hånddreie treformer laget av glassverkets egen snekker etter designer Nora Olafsdatter Kroghs tegninger. Og det er tradisjonelle blåsepiper av jern som glassmesterne blåser i for å forme massen etter fasongen i treformen.
 
Les om danske Brdr. Krüger som produserer på gamlemåten. 
 
 

– Det har vært utrolig spennende å jobbe så tett med både glassblåserne og porselensmakerne. Det er litt av en kunnskap de sitter på! Utbryter Olafsdatter Krogh entusiastisk.
 
– Det er jo heller ikke opplagt at porselen og glass hører sammen i en krukke, men jeg elsker kombinasjonen av det blanke glasset og det matte porselenet. Jeg er utrolig stolt av resultatet, og at det satses på helnorsk design og produksjon.
 
Serien finnes nå i butikk og vil koste fra 999 til 1.699 kroner.
 
Les mer på forsiden av Botrend her.
 
Tips og innspill? Kontakt oss her.