Skal selge Oslos nye bydel med norsk design

Publisert
31. mai 2016

Fuglen, Norwegian Icons og Oslo S Utvikling med nytt visningskonsept.

Når nybyggene i Bjørvika skal selges, fristes kjøperne med norsk design.
 
I visningssenteret til eiendoms- og utviklingsselskapet Oslo S Utvikling (OSU) i Barcode, har Fuglen og Norwegian Icons nå opprettet butikk. Tanken er at når ny leilighet erverves, skal også det beste innen norsk møbel- og interiørdesign kunne kjøpes.
 
– Her kjøper man mer enn bare en leilighet, men et komplett hjem med norsk design. Det stemmer godt med det beste norske vi ønsker å selge her i Bjørvika, sier markeds- og merkevaredirektør i OSU, Vibeke Ahlsand.
 

Annonse

Samarbeidet mellom OSU, Fuglen og Norwegian Icons er en ny måte å formidle boligsalg i Norge på. Ikke minst er det en ny form for samarbeid mellom designformidlere og by- og boligutviklere.
 
 

På misjonsoppdrag for norsk design

Fuglen, som opprinnelig var en kaffebar ved St. Olavsplass i Oslo, har siden 2002 vokst seg til å bli et designimperie med over 100 ansatte i inn- og utland. De har stadig nye prosjekter og arbeider på flere flater for å formidle norsk design, basert på direktehandelsprinsipper og bærekraftighet.
 
Siste ledd er altså de nye leilighetene i Eufemias Hage som ligger mellom Barcode og fjorden. Totalt 145 leiligheter skal bygges og selges i to trinn, hvorav de siste 62 ble lansert forrige uke. Å formidle norsk design direkte til leilighetskjøpere på denne måten er et nytt og spennede konsept med stort potensiale, tror Arvild Bruun og Einar K. Holthe i Norwegian Icons og Fuglen.
 

 
– Det er fremdeles et stykke igjen med å alminneliggjøre norsk design. Vi jobber med dette hele tiden gjennom utstillinger og promotering, men her har vi en mulighet til å formidle norsk design rett til forbrukeren når de kjøper bolig. Det er et stort marked med enormt potensiale, sier en av grunnleggerne bak Fuglen, Einar K. Holthe.
 
Disse fem norske designere vil vi se mer av i tiden fremover.

Første boligbygg med Breeam miljøsertifisering

De nye leilighetene i Eufemias Hage skal være innflytningsklare i 2018 og er første ledd i utbyggingen i Bjørvika mellom Barcode, fjorden og , Sørenga. I løpet av en tiårsperiode skal totalt 1.500 leiligheter  bygges her. Noe som er svært etterlengtet i hovedstadens pressede boligmarked.
 
– De fleste tror det bare er kontorer her nede, men det stemmer ikke. Her blir det en ny og levende bydel med masse leiligheter, kontorer, kulturtilbud, restauranter og butikker. Her skal det være åpne og tilgjengelige byrom med Havnepromenaden som et naturlig midtpunkt, forteller Ahlsand i OSU.
 
Holthe og Bruun syns det er interessant å få ta del i utviklingen av en ny bydel.
 
– Man må ikke være redd for å tenke kommersielt, samtidig må man kunne stå inne for prosjektene man deltar i, og i dette tilfellet mener vi at norsk design passer perfekt. For i likhet med de nye leilighetenes kvaliteter, har norsk design kvaliteter som varer. At man, enten det gjelder bosted eller interiør, bruker litt mer penger på noe som varer over tid, sier Holthe.
 

Annonse

For leilighetene ligger i et høyere prissegment. Toppleiligheten på 124 kvadratmeter koster 16,5 millioner, en to-roms ligger på rundt 3,5-4 millioner. Det er Arcasa arkitekter som står bak det nye boligbygget, og OSU har valgt en grønn profil på leilighetene.
 
– Det er det første boligbygget i Norge med Breeam-sertifisering. Det er verdens eldste miljøklassifisering for bygg, men frem til nå har det ikke vært mulig å gi denne sertifiseringen til boligbygg, forklarer Ahlsand.
 
Her tilbyr arkitektene gratis hjelp til boligeiere som skal pusse opp.

Vil ha mer norsk design inn i større prosjekter

– For oss handler det om bestandighet. Har du høy kvalitet på interiør og hjem varer det lenger. Da man bygde boliger før i tiden hadde man et 100-års perspektiv, det ser vi lite av nå, sier Arvild Bruun.
 
Norsk møbeleksport vokser.
 
Det er Bruun og Holthe som har samarbeidet tett med Vibeke Ahlsand og OSU de siste ukene. Idéen oppstod tre uker før salgsstart i Eufemias Hage, og butikken ble bygget i ekspressfart.
 
Norsk design på agendaen i Milano.
 

 
Utover sommeren vil butikken også holdes åpen for andre som higer etter norsk design.
 
– Det har skjedd mye innen norsk design de siste 5-10 årene, men mens for eksempel danskene har vært utrolig flinke til å koble designere og produkter til store prosjekter, har vi ligget litt etter. Det er ingen grunn til at store kontorbygg, leiligheter og restauranter skal bestille fra utenlandske aktører når vi har så mye godt design her hjemme. Vi må bare få formidlet hvor mye man faktisk kan velge blant, sier Bruun.

 

Fakta byutviklingen i Bjørvika

  • Oslo S Utvikling (OSU) eies av Entra Eiendom AS, Linstow AS og Rom Eiendom AS og skal utvikle totalt 380.000 av 900.000 kvadratmeter i Bjørvika.
  • OSU står også bak utbyggingen av Barcode med ca. 400 leiligheter og ca. 10.000 arbeidsplasser.
  • Bjørvika er Norges største byutviklingsprosjekt i nyere tid.
  • Den nye bydelen vil romme ca. 4.-5.000 nye boliger og ca. 20.000 arbeidsplasser.
  • Eufemias Hage vil ligge i Bjørvika og er de første av totalt 1.500 boliger som OSU skal bygge i løpet av en tiårsperiode.
  • Norwegian Icons promoterer norsk design i inn- og utland. Selskapet ble startet i 2013 av gründerne bak Fuglen, men er skilt ut i eget AS.
  • Norwegian Icons selger norske designmøbler i Fuglens caféer i Oslo og Tokyo, på nett, i en nyåpnet og selvstendig Norwegian Icons butikk i Tokyo, samt i det nye visningssenteret i Barcode.

 
Les flere saker på forsiden av Botrend her.
 
Tips og innspill? Kontakt oss her.