Aktuell under møbelmessen i Milano denne uken.
Som gjest på verdens største møteplass for skandinavisk design, Stockholm Furniture Fair tidligere i år, møtte engelskmannen frem for å fortelle om sine suksesser og nederlag. Han er alltid til stede på store møbel- og designmesser som i Stockholm, Paris og Milano.
– Det er mye viktigere å snakke om nederlagene, enn suksessen, påstår han.
Nå er han aktuell under verdens største møbelmesse i Milano, der han lanserer The Restaurant, en skulpturell kjøkkenserie i samarbeid med Caesarstone.
Norsk design entrer også Milano denne uken, når et rekordhøyt antall norske designere viser seg frem i utstillingen «Structures».
Norske Kristine Bjaadal er én av flere nordmenn som stiller ut, når hun viser sine nye arbeider utført fra en sjelden bergart.
Annonse
Skulle bli musiker
57-årige Tom Dixon er selvlært designer, som gjennom årene har oppnådd anerkjennelse og suksess. Flere av arbeidene hans er representert på store museer som The Victoria and Albert Museum i London, Museum of Modern Art i New York og Centre Georges Pompidou i Paris.
Det var aldri designer han skulle bli. Det var musiker. I oppveksten spilte han i band, men en motorsykkelulykke satte en stopper for musikkarrieren.
– Jeg var preget av punk-rock bølgen som skylte over England, og hadde motivasjon til å forvandle søppel til gull, forklarer han.
Da han lærte seg å smi, oppdaget han en helt ny verden. Han brukte øser og kokekar til å lage stoler og bord, og var mest interessert i strukturen i objektene.
– Noe av det viktigste man gjør som ung designer, er å finne det som gjør at du blir lagt merke til i den store mengden
Internasjonal profil
På 80-tallet etablerte han Space, et verksted og tenke-tank. Han første kommersielle suksess kom med den legendariske S-stolen som ble plukket opp av den italienske giganten Cappellini i 1991.
– Den ga meg helt klart en større internasjonal profil, sier Dixon i dag.
I løpet av 90-tallet etablerte han seg som en anerkjent internasjonal designer, blant annet med objektet «Jack», «a sitting, stacking, lighting thing», og i 1998 ble han sjefsdesigner for Habitat, et firma han var en del av i 10 år.
Men i 2002 etablerte han sitt egen designselskap, Tom Dixon, noe som ga ham en egen plattform for lanseringen av ikoner som Mirror Ball, Copper Shade, Wingback chair og Beat light.
– Jeg tenker mer som en motedesigner, noe som er uvanlig for industri- og produktdesignere. Hvis jeg vil ha en hel kolleksjon i neonoransje, så er det ingen som stopper meg. Nå er ikke en kolleksjon i neonoransje noen god idé i seg selv, men ingen ville stoppe meg om det var det jeg ønsket, smiler han om friheten det er å ha sitt eget selskap.
Med et veletablert navn og design, følger også negative og ikke minst tidkrevende utfordringer.
– Vi har store problemer med piratkopiering av møbler og lamper, og dette er utrolig vanskelig å få gjort noe med, sier Tom Dixon.