Slik blir Fornebus nye sentrum

Publisert
15. juli 2016

Planene er klare, men byutviklingen står stille.

Fornebus fremtidige sentrum på Koksa kan få over 6.000 innbyggere og 5.000 arbeidsplasser – med Fornebubanen rett under føttene.
 
Men det er null fremdrift i byutviklingsprosjektet.
 
– Vi skulle vært i gang med denne utbyggingen for lengst. Se på boligmangelen i Oslo-området. Det er den som presser prisene til værs, konstaterer sjefen i Koksa Eiendom, Kjell Kalland.
 
54-åringen fra Slependen må likevel fortsatt smøre seg med tålmodighet.
 
Boligtall og alle andre detaljer ved den store Koksa-utbyggingen blir ikke klart før kommunestyret i Bærum vedtar den nye kommunedelplanen (KDP 3) for Fornebu i april neste år.
 
Og enda viktigere: Grunneieren har ennå ikke hørt noe som helst vedrørende utbyggingen av Fornebubanen.
 
Fornebu har nådd 4000 innbyggere

Tre år uten å få svar

For tre år siden sendte selskapet til Fred. Olsen, DNB, Selvaag, Siva og de andre Koksa-eierne brev til fylkeskommunen og ba om dialog for å komme i gang med planlegging av det store samferdselsprosjektet som skal bygges på området deres. De har ennå ikke fått svar.
 
– Hva skyldes den manglende responsen, tror du?
 
– En av de største svakhetene i planleggingen av Fornebubanen er at Akershus og Oslo ikke ble enige for flere år siden om hvordan denne jobben skal gjennomføres. Det er ingen som egentlig eier dette prosjektet, ingen som driver det fremover. Og det er fryktelig frustrerende at det ikke skal være mulig å få denne banen på skinner – tverrpolitisk enighet til tross – fordi man ikke klarer å organisere seg på fornuftig vis. Dette er en utrolig svak prosjektledelse, mener Kalland.
 
Fornebu-funkis solgt over takst
 
Kommersiell tjeneste: Se hvilke boliger som er til salgs her.

Annonse

Like stort som Sandvika sentrum

Koksa-sjefen har lenge hatt Fornebus fremtidige sentrum «klart på tegnebrettet», og Budstikka viser i dag noen av illustrasjonene av den nye Fornebu-byen.
 
Mange vil nok bli overrasket over dimensjonene. Legger man Koksas areal over Sandvika, ser vi at det dekker hele sentrum fra tinghuset i øst til Kjørbokollen i vest (se illustrasjon).
 
– Dette er stort, og plasseringen oppå endestasjonen til metroen gjør det til det naturlige midtpunktet på Fornebu. Her skal det skapes et bærekraftig sentrumsområde med boliger i høyden og næringsarealer, handel og service på bakken.
 
– Hvor stort kan finansieringsbidraget fra Koksa Eiendom til Fornebubanen bli – og hvor stor merutnyttelse av eiendommen regner dere med å få i gjengjeld?
 
– Vårt fokus er ikke hva vi kan bidra med til baneprosjektet, men på hvordan vi kan lage et sentrum med gode bomiljøer og grøntarealer, og så tegner vi ut fra dette, forteller Kalland.
 
Unik Fornebu-bolig

Dette er Koksa-området på Fornebu

  • Koksa-området ligger sentralt på Fornebu i direkte tilknytning til de etablerte kontor- og næringsområdene langs Snarøyveien, Fornebu S, store boligområder, skole og idrettsanlegg.

 

  • De fire hangarene og øvrig bygningsmasse på området vil bli revet når utbyggingen av Koksa begynner. Bebyggelsen vil ligge oppå endestasjonen til den fremtidige Fornebubanen.

 

  • Området kalles Fornebu sentrum, med mulighet til å bygge 2.000-2.500 leiligheter og opptil 5.000 arbeidsplasser i en bymessig utvikling med et bredt handels- og servicetilbud.

 

  • Koksa eies av KLP Eiendom og Koksa Eiendom. Sistnevnte, med Fred. Olsen, DNB, Selvaag, Siva og flere andre aksjonærene, vil nå selge seg ut av sin 75 mål store del av dette området.

Opptil 2.500 leiligheter

5.000 arbeidsplasser og 2.000-2.500 leiligheter med over 6.000 innbyggere er Koksa-sjefens anslag for fremtidens Fornebu sentrum.
 
Da er både selskapets egne og KLP Eiendoms arealer regnet med.
 
Dagens bygningsmasse på området står igjen fra da flyplassen ble avviklet i oktober 1998, og skal rives når utbyggingen starter. Men den jobben skal ikke gjennomføres av Fred. Olsen & Co. De gamle IT Fornebu-aksjonærene vil selge hele sin del av Koksa og trekke seg ut av Fornebu i løpet av året.
 
Denne saken ble først publisert i Budstikka. 
 
Les mer på Botrends forside her.
 
Tips og innspill? Kontakt oss her.