Møt Anne Kathrine Sægrov i Akasa på Stabekk.
Anne Kathrine Sægrov kan gi deg litt av forklaringen.
– Det startet etter en vannlekkasje jeg hadde hjemme. I oppussingsperioden etterpå fant jeg ingenting som ikke de store massene allerede hadde. Det var vanskelig å være unik, så jeg tenkte at dette måtte man jo kunne gjøre noe med, forklarer hun.
Nå har agenten i firmaet Akasa fast kontor hos Teppeforum, butikken med lange tradisjoner på Stabekk.
Her jobber hun med private kunder og arkitekter, og har blant andre Statoil, Kilden Kulturhus i Kristiansand, Folketeatret i Oslo og Det kongelige slott på kundelisten.
Interessert i interiør – les flere saker her
Handler i Paris
Nylig var Sægrov på interiørmessen Maison et Objet i Paris. Dette er en lukket messe der bransjeaktører, forhandlere, agenter, interiørarkitekter og designere fra hele verden kommer for å bli inspirert og handle inn neste sesongs kolleksjoner.
Sægrov gjør nøye research før hun reiser til Paris, skaffer seg oversikt over de beste utstillerne og lager en stram tidsplan. Deretter gjør hun avtaler med produsentene hun skal treffe på messen.
– Så ser jeg om det har dukket opp noe nytt. For eksempel var det et israelsk firma, IOTA, på messen i år som med sin teppeproduksjon hjelper kvinner inn i arbeidslivet, forklarer hun.
Derfor er brunt ny trendfarge
Skaper tillitt
Under messen bestemmer Sægrov seg for å ha stående møter fordi de ofte blir kortere og mer effektive.
– Jeg har både private personer og offentlige institusjoner på kundelisten, og noe av jobben min er å sikkerhetsklarere produktene. For å kunne gjøre det, må jeg vite hva jeg skal spørre etter, og samtidig skape tillitt. Jeg prøver også å få noe nytt til Norge hver gang, forklarer hun.
I år sto både den belgiske teppeprodusenten Louis de Poortere og den nederlandske Wonderwall på listen over produsenter Sægrov besøkte under messen i Paris.
Førstnevnte har nettopp lansert en egen Haute Couture-kolleksjon.
Vi vil ha det elegant
Bert Schoillier hos Louis de Poortere kjenner Anne Kathrine Sægrov godt.
Hun er én av to norske agenter for den belgiske teppeprodusenten med historie helt tilbake til 1850.
– Skandinaver liker en elegant og enkel stil, og vi har funnet noe som dere liker. Anne Kathrine er god til å finne riktig distributører for oss, sa Schoillier da Botrend besøkte messen i Paris i september.
Slik går nordmenns stilvalg mot 2017
Statoil er blant de norske kundene som bruker Louis de Poortere, og det norske kongeskipet har tepper fra Belgia.
– Mange av mine kunder vil ha noe ingen andre har, noe med særpreg. Jeg opplever at folk er villig til å betale litt mer for å få wow-faktoren, sier hun.
Øker teppesalget
Fra i fjor har hun opplevd en 100 prosent økning i salget av vegg-til-vegg tepper fra året før.
Forbrukere har i større grad fått øynene opp for fordelene ved gode tepper.
– Man slipper svevestøvet, og man kan gå barbeint inne uten at det blir for kaldt. Man kan senke temperaturen med 2 grader i et rom, og dermed spare strøm. Ulltepper fører til bedre luftfuktighet, og dermed bedre inneklima. Dessuten er det sosialt hvis man har barn, det er mye bedre å ligge på gulvet og leke sammen. Det er jo også støydempende, forklarer Sægrov.
Særlig opplever Sægrov en økende tendens til at de som flytter i nye leiligheter ønsker vegg-til-vegg tepper.