Naborekkehus i Bærum ble solgt med fem måneders mellomrom.
Prisforskjellen var formidabel.
Her får du flere eiendomsnyheter på Botrend
I oktober i fjor ble et rekkehus i Seljeholtet lagt ut for salg med en prisantydning på 6,5 millioner kroner. En heftig budrunden presset prisen opp til 7,9 millioner kroner for Haslum-boligen.
– Det var fire i budrunden og to som holdt på ganske lenge. Det var for så vidt bare de to som var ordentlig interessert i boligen, sier eiendomsmegler og partner Jørgen Ek.
I mars i år ble et tilsvarende rekkehus i samme rekke lagt ut for salg med samme prisantydning som det første. Her endte salgsprisen til slutt på 6.850.000 kroner, noe som betyr at de to rekkehusene ble solgt med en prisforskjell på 1.050.000 kroner.
– Det er litt sånn som det er i perioder. Noen uker og måneder er det masse folk på jakt etter en type hus, mens andre ganger er det langt færre, sier eiendomsmegleren.
Les mer om oppussing her
Annonse
Ulik standard
Begge rekkehusene var tilnærmet like i størrelse, men boligen som gikk lavest hadde 14 m² mer i primærrom. Standardmessig var det også noe forskjell på de to boligene.
– Det man kan si om det første rekkehuset, er at det var en eldre standard men utrolig pent vedlikeholdt. Jeg tror nok at det var noe av forskjellen her. Folk hadde lyst til å pusse opp, men følte likevel at de kunne flytte rett inn, sier Ek, og fortsetter:
Ek mener imidlertid bestemt at forskjellen på standard ikke gjenspeiler prisgapet mellom de to.
– Det siste rekkehuset var en god del eldre, og måtte kanskje pusses opp litt mer enn det første, men ikke i nærheten av differansen mellom de to, fastslår Ek.
Nå kommer vårslippet på boligmarkedet
– Tilfeldigheter
Ek sin hovedteori er at salgene i Seljeholtet på Haslum er preget av tilfeldigheter.
– Jeg satt med en del kunder som jeg visste var interesserte da det første rekkehuset ble solgt. I mars var det ikke like mange, sier Ek, og fortsetter:
– Det var et litt sånn engangstilfellet, og ikke noe som er representativt for markedet her. Tilbakemeldingene fra folk er at disse rekkehusene er verdt 6,7 – 6,9 millioner kroner maks med denne standarden, men akkurat i dette tilfellet var det to eller tre personer som syntes det var verdt mer, legger han til.
Eiendomsmegleren er glad for at han ikke tok utgangspunkt skyhøye salgssummen i oktober når han gikk i gang med salget av det andre rekkehuset i mars.
– Fordelen ved at vi jobber lokalt er blant annet at vi ikke blir blendet av at en bolig går til 7,9 millioner kroner. Hadde jeg satt prisantydningen på 7,5 på det andre rekkehuset, så hadde jeg sittet med det for salg enda, og det hadde ikke nødvendigvis endt opp med å bli solgt for den summen det til slutt ble solgt for.
Annonsestunt på oppussingsobjekt
– Forholder seg til prisantydning
Eie-megleren forteller at erfaringen hans er at folk forholder seg til prisantydning og forventer å få boligen til rundt den prisen. Likevel legger han ikke skjul på at det innimellom er vanskelig å spå hva markedet er villig til å betale for en bolig
– Markedet kan stoppe fortere enn det boligen blir solgt for, men så får man av og til to personer som er villig til å betale mer enn det markedet egentlig er villig til å betale. Så kan man spørre seg om det er de to personene som representerer markedet eller de ti andre interessentene, avslutter han.
Denne saken ble første gang publisert i Budstikka.
Følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no, og send oss gjerne tilbakemelding her.
Avsnitt2
Avsnitt3